Gå til innhold

TEST: PCLinuxOS 2007


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En fin test det der. Jeg får mer lyst til å prøve PCLinuxOS, og det vil jeg nok gjøre i løpet av sommeren.

 

Før du derimot kan bruke systemet, må du først velge tastaturoppsett og tidssone, for deretter å konfigurere nettverket. Dette syntes vi var litt merkelig. I LiveCD-utgavene av Ubuntu og Fedora vil du logges rett inn i skrivebordet slik at du kan teste operativsystemet, og heller bry deg om konfigurasjonen hvis du vil installere det.
I oppstarten av Ubuntu fra CD kan språk velges. For noen versjoner siden var Ubuntu slik at dette måtte velges i oppstarten. Kanskje PCLinuxOS forbedrer seg på dette etter hvert. Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Så forsåvidt ut som en grei distro det, men må si at Fedora 7 frister mer for øyeblikket.

 

De skal iallefall ha skryt for det helt forferdelige navnet, det oser bare harry. PCLinuxOS 2007... Det er en temmelig god prestasjon å skille seg ut med et dårlig navn blant alle de andre forferdelige som finnes der ute, spesielt i open source verden.

Lenke til kommentar

Jeg må bare si gratulerer med flott artikkel, Skinney! Du skriver bra og språket er også over middels - mye bedre enn de fleste andre datajournalister. (...Selv om HW.no har mange gode journalister allerede. Jeg tenker da også mest på andre nettavisers dårlige språk.) De tidligere artiklene dine har også vært bra, så jeg gleder meg til å lese mer Linux-stoff her i fremtiden!. :)

 

Mens jeg leste denne artikkelen fikk jeg lyst til å teste distroen selv. Og jeg grep meg selv i å tenke om den kanskje hadde vært noe for dama å prøve - etter at jeg har satt den opp for henne, naturligvis. Selv bruker jeg Ubuntu, men PCLinuxOS er ikke SÅ forskjellig at jeg ikke kunne hjelpe henne med den. Fikk også lyst til å prøve Fedora 7, da jeg leste om den, men der er pakkesystemet helt annerledes igjen... så vi får se.

Lenke til kommentar
Jeg må bare si gratulerer med flott artikkel, Skinney! Du skriver bra og språket er også over middels - mye bedre enn de fleste andre datajournalister. (...Selv om HW.no har mange gode journalister allerede. Jeg tenker da også mest på andre nettavisers dårlige språk.) De tidligere artiklene dine har også vært bra, så jeg gleder meg til å lese mer Linux-stoff her i fremtiden!. :)

 

Mens jeg leste denne artikkelen fikk jeg lyst til å teste distroen selv. Og jeg grep meg selv i å tenke om den kanskje hadde vært noe for dama å prøve - etter at jeg har satt den opp for henne, naturligvis. Selv bruker jeg Ubuntu, men PCLinuxOS er ikke SÅ forskjellig at jeg ikke kunne hjelpe henne med den. Fikk også lyst til å prøve Fedora 7, da jeg leste om den, men der er pakkesystemet helt annerledes igjen... så vi får se.

8899087[/snapback]

 

Tusen takk, det betyr mye :D

 

Når det gjelder å la dama di prøve PCLinuxOS så kan du jo bare stappe inn LiveCDen og la henne prøve selv, det er såpass lignende Windows at hu burde forstå seg på det. Selv synes jeg PCLinuxOS er lettere enn Windows og håndtere... Det hadde i alle fall vært et spennende prosjekt ;)

Lenke til kommentar

Når det gjelder språkene så er det helt greit for meg med engelsk. Så kan man legge til norske ordbøker om man trives best med engelsk grensesnitt osv..

 

Skjermdrivere er mye letter å legge inn her enn i windows så det ser jeg heller ikke som noe som trekker ned. Fint å kunne velge.

 

Jeg har tidligere brukt kubuntu over 1 år og ubuntu litt kortere. Testet veldig kort denne distribusjonen her for litt siden og den falt ikke helt i smak, for meg.

 

Nå bruker jeg stort sett bare vista :ohmy: hehe

Lenke til kommentar

Bra skrevet test. Ellers så kan jeg si at jeg har brukt PCLOS som hoved OS aktivt over 1 år nå og det er dønn stabilt og blir mer og mer glad i det. Er ikke noe Linux geni, men lærer mer og mer etterhvert. Var en periode jeg kjørte Ubuntu, men tror ikke den likte laptoppen min fordi jeg hadde mye rare feil med touchpad og Firefox lukket seg i tide og utide. Liker heller ikke Gnome og pakkesystemet til Kubuntu er jeg heller ikke noe glad i. I hvert fall er jeg veldig fornøyd med PCLOS. Et enkelt og greit system.

Lenke til kommentar
bruker ikke Kubuntu Apt? Akkurat som PCLOS?

8900310[/snapback]

Begge bruker dpkg/apt, men har forskjellig "frontend", hhv. Synaptic og Adept(men begge kan fint brukes i begge).

 

Nok en flott gjennomgang dette; har lest lite om pclinux før så dette var interessant. Egentlig overraskende at denne distroen gjør det så bra, den har jo ingen stor lommebok bak seg som Ubuntu - men det er jo bare betryggende!

Holder meg til Ubuntu enn så lenge :)

Lenke til kommentar
De skal iallefall ha skryt for det helt forferdelige navnet, det oser bare harry. PCLinuxOS 2007... Det er en temmelig god prestasjon å skille seg ut med et dårlig navn blant alle de andre forferdelige som finnes der ute, spesielt i open source verden.

8897708[/snapback]

Jeg synes også at navnet er helt forferdelig. Ser ikke vekk fra at endel skygger banen bare på grunn av det, selv om det i utgangspunktet er en veldig dårlig grunn til ikke å prøve denne distroen.

Lenke til kommentar

Fin test, men jeg er usikker på om en distro bør belønnes for å ha diverse patenterte codecer og annen software installert som standard og/eller ha det inkludert i sin pakkebrønn. Grunnen til det er at det antagligvis er ulovlig i de landene som praktiserer å i det hele tatt ha patentert software i pakkebrønnen, og det er derfor en grunn til at distroer som ubuntu og fedora unngår disse.

 

For min egen del er selvsagt inkluderingen av propertiær og patentert software udelt positivt siden distroen blir raskere nyttig, så personlig har jeg ikke noe mot det.

 

Har hatt lyst til å teste PClinux en stund nå, men er litt skeptisk til rpm basserte distroer samtidig som navnet PClinux klinger grusomt dårlig i mine ører.

Lenke til kommentar

Vel Turgon, kan bare si at rpm baserte distribusjoner egentlig ikke er stort annerledes enn deb baserte, med unntak av pakkesystemet som er helt likt i PCLinuxOS som i Debian/Ubuntu...

 

Og patenter på software gjelder ikke i EU eller Europa generelt, og store deler av resten av verden også. Det er hovedsaklig i USA at dette gjelder. Og siden jeg ikke skriver artikler for Amerikanske borgere så er det kun positivt for distribusjoner her til lands å komme med full multimedia støtte "out-of-the-box" :)

 

og BTW, grunnen til at Fedora unngår codecer har ingenting med patenter å gjøre, det har med filosofien/fokuset deres å gjøre, som er å vise verden det beste av fri og åpen kildekode, noe de fleste codecs IKKE er. Ogg Theora og Vorbis er jo inkludert i Fedora som standard...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...