Gå til innhold

Finne mine betalingsanmerkninger...


jeppda

Anbefalte innlegg

Heisann..

 

Etter noen litt vel utagerende år for endel år siden er det nå på tide å se sannheten i øynene.

Jeg har endel utestående reginger som har gått til inkasso og videre derfra til både forliksrådet og namsmann.

Etterhvert så skal man jo kjøpe hus eller leilighet så da er det ingen utvei enn å begynne med den harde jobben med å få orden på dette.

Endel av av regningene har gått til utleggstrekk og betaler i dag 6000 i mnd på en av disse.

 

Problemet mitt er at jeg aner ikke hvor mye som fortsatt ligger der ute i systemet på meg, eller på hvilket inkassobyrå/rettsinstans det ligger.

Jeg lurer derfor på om det er et sted jeg kan få denne informasjonen ganske spesifikt, med både hvor stort hovedstolen er og hvilket selskap/etat som behandler kravet.

 

Trenger ingen skjennepreken her...vet VELDIG godt at det her er alt annet enn ansvarlig.

Håper bare noen har svar på det jeg jeg lurer på.....

 

Gjeldsslaven....

Endret av jeppda
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du kontakter et av kredittopplysningsfirmaene, for eksempel Dun & Bradstreet på mail og ber om at du får opplyst det som står skrevet om deg. Da sender de et brev til din folkeregistrerte adresse, så får du se hvilke anmerkninger du har.

 

Edit: Det kan og hende at du har noen saker i overvåkningsavdelingene hos de respektive inkassobyråene. Disse behøver det ikke være tatt ut forliksklage på, og dermed kan du skylde også uten at det er registrert i de offentlige registre.

 

Skriv en standardmail som du sender til de fleste inkassobyråene, hvor du redegjør for at du har lekt stork en stund. Og at du derfor ber om å bli opplyst om du har noen åpne saker hos selskapet. I så fall kan du jo systematisere og prioritere blant kravene mot deg.

Endret av gorber
Lenke til kommentar
  Et annet firma du kan kontakte er CreditInform. Det er de vi bruker gjennom jobb. PS! Når en i f.eks en bank kredittsjekker det, får han opp en spesifisert liste over dine "synder". Mulig en tur i banken kan hjelpe deg...

 

Det kan kanskje være en god ide, å sette deg ned med en rådgiver å se på litt langsiktige muligheter kan vær e fruktbart. Da kan dere kanskje legge en litt langsiktig plan som ender opp i et boliglån en gang i fremsiden.

Lenke til kommentar

Det finnes firmaer som hjelper personer med å komme ut av gjeldshelvette. Disse jobber for deg og tar kontakt med kreditorer rundt om i landet for å kartlegge hvor mye du har utestående. Deretter pleier de å slå hardt mot hardt og forhandle gjelda ned.

 

Søk etter gjeldsrådgivning så finner du nok flere :)

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Disse behøver det ikke være tatt ut forliksklage på, og dermed kan du skylde også uten at det er registrert i de offentlige registre.

Med 3 års foreldrelsesfrist. ;)

 

Hvis du kontakter et av kredittopplysningsfirmaene, for eksempel Dun & Bradstreet på mail og ber om at du får opplyst det som står skrevet om deg. Da sender de et brev til din folkeregistrerte adresse, så får du se hvilke anmerkninger du har.

Jepp, alle har krav på å vite slike ting hos kredittopplysningsselskaper.(gratis hvis jeg husker riktig.)

Lenke til kommentar

Å komme ut av en ond gjelds-sirkel er ikke lett, selv ikke for de med utdanning innen økonomi. Bare det at en tredjepart hjelper deg, prater med deg og dytter deg hjelper mye. Det kan gjerne være en kamerat/veninne.

 

Og ja, de skal jo tjene penger de også, men den er forsvinnende liten i forhold til hvor mye de kan få redusert kravene. Mao går man i pluss i forhold til om man gjør det selv(ofte).

Lenke til kommentar

Takker for masse gode svar.

 

Et slikt gjeldsrådgivingsfirma er noe å tenke på kanskje.

 

Vet at noen av kravene er blitt ganske store på grunn av renter og avgifter (Type at hovedstol er 3-7000 og kravet ligger nå på 20-35 000)

 

Hvis de firmaene klarer å få ned et eller flere krav med noen tusen så kan det jo bli billigere.

 

Noen som har erfaringer med et slikt firma?

 

De få jeg sjekka opp her nå så virker det som om det må stilles kausjonist får å få hjelp fra et slikt firma, men det er fordi de gir deg et lån for å gjøre opp alt utestående.

 

Er det noen som bare hjelper til med forhandlinger og setter opp nedbetalingsplaner?

 

Takker igjen for masse gode svar her :)

Lenke til kommentar
Vet at noen av kravene er blitt ganske store på grunn av renter og avgifter (Type at hovedstol er 3-7000 og kravet ligger nå på 20-35 000)

 

Kjenner til noen tilfeller(Lindorf) hvor rentekravene ble mer enn halvert ved utløsning av restbeløpet. Dog med kort betalingsfrist, dvs 14 dager elns.

 

Liten plan:

 

- Full oversikt over alle kravere, Har du usikra krav over 3 år uten purring eller krav så glem de. Dog har de offentlige krav(skatter osv.) andre frister.

- Kontakt med alle kreditører med forslag om f.eks 50/50% mot rask oppgjør.

- Spill med åpne kort og få noen til å hjelpe deg med nedbetalingsplan.

- Refinansiering av restbeløpet(lån som går til kreditører i første omgang)

- Opp med hoved og konstruktiv blikk fremover her i livet.

 

Lykke til og ha tro på deg selv :)

 

Mvh

Jarmo

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...