Gå til innhold

Google ser deg (Multi)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ikke helt problemet, så lenge det ikke påvirker spillopplevelsen. Vi ser jo dette allerede på nettet med adsense osv. Ikke store forskjellen. Dette vil nok mest sannsynlig gjelde spill på nettet, for ellers kan man ikke overvåkes uten å installere ekstra programvare.

Lenke til kommentar
Ser ikke helt problemet, så lenge det ikke påvirker spillopplevelsen. Vi ser jo dette allerede på nettet med adsense osv. Ikke store forskjellen. Dette vil nok mest sannsynlig gjelde spill på nettet, for ellers kan man ikke overvåkes uten å installere ekstra programvare.

8608717[/snapback]

Ingen liker følelsen av å bli overvåket.

Lenke til kommentar

Hehe, sant nok. Men å vise reklame etter dine spillvaner er ikke så mye forskjell i fra å vise dine surfevaner. Derfor hva er egentlig problemet?

 

Reklame er noe som kommer for å bli i spill (om ting går som det skal). Flere utgivere o.l. holder på å ser på dette. Også mange firma har begynt å reklamere i Second Life (som nevnt i artiklen).

 

Så lenge reklamen ikke trenger seg på ser jeg ikke dette på noe stort problem.

Lenke til kommentar

Liker ikke tanken på at tredjeparts selskap skal overvåke meg mens jeg spiller. Jeg forstår at google gjør det når jeg bruker deres søkemotor, til og med blizzard om jeg spiller deres spill. Men hvorfor skal google pirke på meg med spillingen min? Og, om koblingen er "hvis du liker å utforske i ett spill har du sikkert lyst på ferie" så tror jeg jeg kommer til å få mye ubrukelig reklame :p

Lenke til kommentar
Hehe, sant nok. Men å vise reklame etter dine spillvaner er ikke så mye forskjell i fra å vise dine surfevaner. Derfor hva er egentlig problemet?

 

Reklame er noe som kommer for å bli i spill (om ting går som det skal). Flere utgivere o.l. holder på å ser på dette. Også mange firma har begynt å reklamere i Second Life (som nevnt i artiklen).

 

Så lenge reklamen ikke trenger seg på ser jeg ikke dette på noe stort problem.

8608975[/snapback]

Vil reklamen ende opp i spillet (in game)?

Lenke til kommentar
"gjenspeiler trolig hvordan spillere oppfører seg i det virkelige liv."

 

Ja, for enhver tynn spinkel WoW-nerd går rundt å dreper svære monstre for å få +1 tøystykke.

8608173[/snapback]

 

Satt og tenkte på det samme, litt av poenget med å spille er vel å gjøre ting man ikke gjør i RL....

Lenke til kommentar
Ser ikke helt problemet, så lenge det ikke påvirker spillopplevelsen.

8608717[/snapback]

Ser ikke problemet jeg heller. Skal reklame først implementeres i spill, så er det greit med noe som tiltaler meg. Selv om jeg helst vil være uten reklame in-game, for dette kan ødelegge spillopplevelsen.

 

Ingen liker følelsen av å bli overvåket.

8608769[/snapback]

Vel, så lenge de bare samler statistiske data som hvor mye du utforsker, snakker med andre eller kriger, hvor store grupper du drar ut med og liknende, så har ikke jeg noe imot det.

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
vil ikke det være litt krenking av privatlivet hvis man blir overvåket mens man spillre osv? isåfall håper jeg datatilsynet kommer på banen hvis det kommer til Norge

8608456[/snapback]

 

Nå har jeg ikke lest patentsøknaden, men i og med at teknologien kunne brukes til å overvåke alle spill som foregår over nett er det nok noe som installeres på server-siden hos f.eks. Blizzard. Slik at du, for å kunne spille spillet, må godta dette i en EULA. Dette blir nok ikke lett for datatilsynet å sette seg opp mot.

 

Riktignok hadde jo de norske forbrukermyndigheter (sammen med mange andre land) en finger med i spillet når det gjalt å påvirke apple for en tid siden, så det er jo lov å håpe. Men jeg vil ikke tro denne type reklame strider mot noen lover, i alle fall ikke til forskjell fra det som google samler inn ellers på nettet.

 

Jeg tviler også på om de kommer til å reklamere for mobiltelefoner in-game i fantasy spill f.eks. men jeg mener sci.fi.-spill som Anarchy Online har hatt reklame in-game.

Lenke til kommentar

Reklame, i spill, er generelt ikke så ille om (stort om) det gjøres riktig. Kriger du i en by er det reklame plakater, røyker helten er det Prince, mobilen er nokia etc. Men det bør være naturlig og ikke påtvingt. Er det en cut-scene så skal det se ut som en cut-scene, ikke en reklame.

 

La oss si vi ser det fra høyre, han tar opp røykpakka med venstre hånd slik at man ser logoen, tar opp en sigarett og tenner. Det har jeg ikke problemer med, men la oss si at det zoomes inn på røykpakka eller noe slikt så blir det for mye spør du meg :p

Lenke til kommentar
Vil reklamen ende opp i spillet (in game)?

8609141[/snapback]

Ja.

 

Vel, så lenge de bare samler statistiske data som hvor mye du utforsker, snakker med andre eller kriger, hvor store grupper du drar ut med og liknende, så har ikke jeg noe imot det.

8610296[/snapback]

Men når dei kombinerer dette med data frå alt anna du gjer på Internett kan det kanskje vere grunn til å vere litt paranoid.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...