Gå til innhold

Båndtvangen, overholder du den?


Anbefalte innlegg

Som de fleste vet (burde hvertfall vite!), er det jo båndtvang nå. Frem til 21. august, litt forskjellige i kommunene/fylkene.

Hvordan forholder dere dere til dette? Har dere hunden i bånd hele perioden, og slipper den kun på inngjerdede steder, eller slipper dere den i skogen og på de vanlige plassene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg slipper de i inngjerede oppråder og skoger hvor det er mye boliger rundt (hvor det nesten ikke fins andre levende dyr enn insekter). Ellers holder jeg båndtvangen, ja. Jeg er nødt til det, fordi sauene er løs der vi vanligvis går tur...

Lenke til kommentar

Overholder nok aldri båndtvangen med mindre vi går rundt midt i byn (noe vi aldri gjør). Vet faktisk ikke helt hvilken regler som gjelder ang. båndtvang osv. Kan være derfor jeg ikke bryr meg (slipper hun ikke løs med alt for mange sauer i nærheten, da). Har gått fint hittil.

 

Har forresten merket at det er veldig forskjell på hvor man er, hvordan folk reagerer på at en har hunden løs. Var på påskeferie i nærheten av Hemsedal en gang, og der var det minst 10 personer som stoppet meg i timen for å kjefte på meg fordi jeg hadde hunden løs. På Kvamskogen (utenfor Bergen) går jeg på skitur med hun ca annanhver helg om vinteren og har aldri fått en eneste kommentar på at hun går løs.

Lenke til kommentar
Overholder nok aldri båndtvangen med mindre vi går rundt midt i byn (noe vi aldri gjør). Vet faktisk ikke helt hvilken regler som gjelder ang. båndtvang osv. Kan være derfor jeg ikke bryr meg (slipper hun ikke løs med alt for mange sauer i nærheten, da). Har gått fint hittil.

 

Har forresten merket at det er veldig forskjell på hvor man er, hvordan folk reagerer på at en har hunden løs. Var på påskeferie i nærheten av Hemsedal en gang, og der var det minst 10 personer som stoppet meg i timen for å kjefte på meg fordi jeg hadde hunden løs. På Kvamskogen (utenfor Bergen) går jeg på skitur med hun ca annanhver helg om vinteren og har aldri fått en eneste kommentar på at hun går løs.

8557543[/snapback]

 

 

På Hemseldal ferierer rikingene, og de vil jo ikke ha noe å gjøre med den ekle( :p ) hunden din å gjøre...

Pleier aldri få noen kommentarer jeg heller, men noe liker bedre å ha pelsen på seg enn å se den i levende live :!:

Lenke til kommentar
På Hemseldal ferierer rikingene, og de vil jo ikke ha noe å gjøre med den ekle( :p ) hunden din å gjøre...

Pleier aldri få noen kommentarer jeg heller, men noe liker bedre å ha pelsen på seg enn å se den i levende live :!:

8557574[/snapback]

Det kan ha noe med at andre løshunder angriper oss lovlydige borgeres hunder. De jævla eierne som lar hundene gå løse der de møter andre hunder kan brenne hardt og intenst i helvete. Om ei løsbikkje gjør noe mot hunden min (de har prøvd seg flere ganger, men jeg har fått reddet ham ved å heise han opp i båndet) så kommer jeg til å stikke noe stort og tungt gjennom halsen på eieren. Jeg pleier alltid å tenke rasjonelt og fornuftig, men om noe skjer med hunden min er det død på ferde. Det er det ene unntaket jeg unner meg fra rasjonell tankegang.
Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg, Zethyr. Derfor er det eneste stedet jeg er trygg på å ha henne løs, nettopp i vår private skog.

Jeg har en hund som reagerer på tiltale, derfor ser jeg helst at små eller store frekkaser som kan tenke seg å kjefte på min søte lille 65kg'er holder seg unna :p

Lenke til kommentar
Nå er ikke båndtvangen til for å være snille med mennesker som går tur i skogen heller...

8558373[/snapback]

Den burde definitivt være det også.

8558533[/snapback]

 

Nei, det er jeg helt uenig i. Det betyr jo at politiet har plikt til å bøtelegge eiere som har hunden sin løs, selv om hunden ikke bryr seg om andre mennesker. Da burde heller eiere med hunder som løper bort til mennesker, bli flinkere til å bruke langline på hunden.

Lenke til kommentar

Siden man ikke kan avgjøre på stedet om en hund ville løpt bort til andre mennesker eller hunder (de fleste gjør det), så vil det være naturlig å forby det som en helhet av sikkerhetsgrunner. Jeg har en hund som aldri kunne ha skadet noen andre hverken hunder eller mennesker (både alt for redd, og har alt for lite tenner), men jeg går med ham i bånd allikevel. De fleste redelige hundeeiere sier at de gjerne ville hatt allmenn båndtvang året rundt om det innebar at de slapp unna løsbikkjer.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvor dere går tur. Har aldri møtt noen løse hunder som har kommet bort og angrepet. Egentlig er vel den eneste hunden som av og til kommer løpende løs etter oss når jeg er på tur en nabohund som liker å rømme hjemmefra. Så nei; aldri hatt noen problemer med det.

Lenke til kommentar

Bor på landet, og går på gutuer/veier i nærheten. Jeg vet om flere hunder fra bondegårder og denslags som går løse, mange hundre meter fra eieren hele tida. Har faktisk sett folk gå med løse hunder i Frognerparken også; ikke særlig hyggelig at andre hunder angriper bikkja di når du går i parken og koser deg.

Lenke til kommentar

Ja, da kan det vel være det som er forklaringen. Jeg går rundt inni mørke skumle skoger for spesielt interesserte, og ikke i parker. Ville ikke gått med hunden min løs i Frognerparken, så bare ikke på det som et tursted da jeg skrev de andre postene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...