Gå til innhold

Kaller tilbake tusenvis av batterier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjelder kun amerikanske kunder?

Foreløpig ser det ut som om det kun er amerikanske kunder som rammes av denne tilbakekallelsen:

Har europeerne fått andre og sikrere batterier enn amerikanerne?

 

DemoniZer: Jeg håper Sony selv dekker alt eller det meste av kostnaden. Lager de batterier med sikkerhetsfeil bør de også ta støyten for tabben sin.

Lenke til kommentar
Simen1 Postet i dag, 11:38

Har europeerne fått andre og sikrere batterier enn amerikanerne?

Heh, det er vel bare det at det koster Acer så mye mer hvis en amerikaner brenner tassene sine på et Acer- produkt :p

Nei, men når man følger den linken i artikkelen kommer man jo til en side på norsk, der man kan sjekke opp mot sin modell/batteri om man har krav på inbytte. Men det virker som dette hovedsakelig gjelder maskiner solgt i USA/Canada ja, og det er jo også bare utvalgte modeller. Har selv 2 stk Aspire her, men ingen av de er omfattet av dette så langt jeg kan se.

 

Et spørsmål mens vi snakker om batterier, ser de anbefaler at man tar ut batterier og kjører på strøm mens man venter. Er det for batteriets del bedre å ta det ut, hvis man bruker maskinen 99% på strømnett?. Jeg tenker ikke da bare på å ungå overopphetningsfare, men om det er bedre for batteriets levetid?

Lenke til kommentar
*snip*

 

Et spørsmål mens vi snakker om batterier, ser de anbefaler at man tar ut batterier og kjører på strøm mens man venter. Er det for batteriets del bedre å ta det ut, hvis man bruker maskinen 99% på strømnett?. Jeg tenker ikke da bare på å ungå overopphetningsfare, men om det er bedre for batteriets levetid?

8483898[/snapback]

 

Jeg har hørt, og mener fortsatt at det er bra for maskinen og kjøre uten batteri når strømadapteret er koblet i. For å spare batteriets levetid.

Lenke til kommentar
*snip*

 

Et spørsmål mens vi snakker om batterier, ser de anbefaler at man tar ut batterier og kjører på strøm mens man venter. Er det for batteriets del bedre å ta det ut, hvis man bruker maskinen 99% på strømnett?. Jeg tenker ikke da bare på å ungå overopphetningsfare, men om det er bedre for batteriets levetid?

8483898[/snapback]

 

Jeg har hørt, og mener fortsatt at det er bra for maskinen og kjøre uten batteri når strømadapteret er koblet i. For å spare batteriets levetid.

8484079[/snapback]

Du kan ha rett i det ja :)

Lenke til kommentar
Et spørsmål mens vi snakker om batterier, ser de anbefaler at man tar ut batterier og kjører på strøm mens man venter. Er det for batteriets del bedre å ta det ut, hvis man bruker maskinen 99% på strømnett?. Jeg tenker ikke da bare på å ungå overopphetningsfare, men om det er bedre for batteriets levetid?

8483898[/snapback]

Ja. Grunnen er at når batteriet sitter i PCen under drift så holder det gjerne ~40-45'C. Det reduserer ladekapasiteten gradvis. Hvis man oppbevarer batteriet utenfor PCen, f.eks i en skuff så holder det ~20'C så skal det vare lengre. Hvis man legger det i kjøleskapet skal det vare ennå lengre. Men pass på å lad batteriet ca halvfullt før man legger det til sides. Hvis det er helt fullt så går vist det også ut over ladekapasiteten over tid. Hvis det er "helt tomt" (måleren viser null, men det er ennå spenning igjen) så vil fortsatt selvutlading over lang tid føre til at batteriet blir overtømt og vanskelig/umulig å lade opp igjen. For best mulig oppbevaring anbefales altså ca halvfullt batteri lagt i kjøleskapet. Videre bør man sette batteriet i PCen noen ganger i året og gi den full utlading, full opplading og halv utlading igjen før man legger det i kjøleskapet på nytt.

Lenke til kommentar

Takk for svar på dette DemoniZer, og Simen. Dette du forklarer Simen, er i tråd med hva jeg mener å vite om oppladbare batterier fra før av også, så syns det høres fornuftig ut. :)

 

@DemoniZer, vil/kan du si noe kort om hva argumentene i mot har gått på?

 

Jeg har tidligere vært litt uskikker på om dette kanskje kunne være skadelig for selve laptop'en på noe vis (som feks at det har hatt en spennings- stabiliserende eller glattende funksjon på noe vis), men siden Acer nå gir et slikt råd i forbindelse med denne batteribytte- saken regner jeg det som usannsynelig.

Lenke til kommentar
Liknende ting har hendt før, mener jeg har hørt noe om tilbakekallelse av batterier før.. Husker ikke hva det gjaldt.

8483740[/snapback]

 

Dell, ca 2001. Enkelte modeller fikk byttet batteri der jeg jobbet før.

 

 

Pokker at ikke TravelMate C111 sto på lista, var i rett timeframe, men mitt batteri er nok ikke laget av Sony.

Lenke til kommentar
Liknende ting har hendt før, mener jeg har hørt noe om tilbakekallelse av batterier før.. Husker ikke hva det gjaldt.

8483740[/snapback]

 

Dell, ca 2001. Enkelte modeller fikk byttet batteri der jeg jobbet før.

 

 

Pokker at ikke TravelMate C111 sto på lista, var i rett timeframe, men mitt batteri er nok ikke laget av Sony.

8491320[/snapback]

Heh, ja hadde ikke vært av veien å få et nytt batteri, spesielt da for de som har av de tidligste modellene som har blitt et par år. Jeg kjøpte en Aspire laptop til min mor i fjor sommer, som bruker samme type batteri som min egen Aspire kjøpt en mnd senere. Når jeg ser på "Power Management" i Everest ser jeg at "Wear level" på min er 0%, mens det på hennes står 17%... Vet ikke hvor mye dette egentlig sier, men var derfor jeg også lurte litt på dette med lagring når maskinen går på nett- strøm.

 

Vedrørende dette med at liknende ting har hendt før, er det riktig i stor skala (9,6 millioner batterier!). Er vel nettopp derfor det blir gjort et poeng av at Acer gikk ut å sa at de ikke hadde slike problemer da det stormet som værst for en rekke laptop-produsenter.

IT World:

The announcement follows a number of high profile laptop PC battery recalls related to Sony-made cells. The recalls started with Dell Inc. last August, and continued on to nearly every major PC vendor in the world, including Lenovo Group Ltd. and Sony Corp. itself. Over 9.6 million laptop PC batteries have been recalled so far.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hah... jeg prøvde å få levert inn mitt batteri til Acer, fra min Acer Travelmate i 2003-2004.

Batteriet ble glovarmt hver gang jeg ladet det opp.. men support hos Acer avfeide det bare med "hmm, nei det er normalt at maskinen blir varm når man bruker den", eller "nei, det er normalt at batteriet blir varmt når man lader det".. men jeg snakker glovarmt!

Det var faktisk umulig å holde i batteriet etter lading på grunn av varmen. Møkka-Acer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...