Gå til innhold

AMD utvider utvalget


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enkeltkjerner av Opteron har vært på 3GHz en god stund allerede, og X2 6000+ som ligner på Opteronen har vært på markedet en stund. Det forundrer meg at det tok såpass med tid før de kom. Det kan tyde på at det er få kjerner som er gode nok til såpass høye frekvenser på 90nm. Jeg regner med at det fortsatt er K8.

Lenke til kommentar
Tipper den ligger mellom E6400 og E6600 ytelsesmessig. Så vidt jeg husker så var vel x2 6000+ litt dårligere enn E6600, og den kjørte på 3GHz.

8452573[/snapback]

Athlon65 FX-62 på 2,8GHz yter omtrent som E6600. Athlon64 X2 6000+ på 3,0GHz yter selvfølgelig litt bedre enn det. Altså et sted mellom E6600 og E6700. Athlon64 X2 6000+ koster, til tross for bedre ytelse enn E6600, mindre. Så selv om de ikke har de råeste og dyreste topp-produktene for tida så gir de fortsatt mye for pengene og kan være et godt valg for mange.

 

Men nå er Opteron 2222 SE og 8222 SE ment for serverbruk og ikke desktop. Opteron 2xxx og 8xxx kan settes sammen for flere kjerner i ett system. Det kan ikke desktop-prosessorene du trekker frem.

Lenke til kommentar
Tipper den ligger mellom E6400 og E6600 ytelsesmessig. Så vidt jeg husker så var vel x2 6000+ litt dårligere enn E6600, og den kjørte på 3GHz.

8452573[/snapback]

Athlon65 FX-62 på 2,8GHz yter omtrent som E6600. Athlon64 X2 6000+ på 3,0GHz yter selvfølgelig litt bedre enn det. Altså et sted mellom E6600 og E6700. Athlon64 X2 6000+ koster, til tross for bedre ytelse enn E6600, mindre. Så selv om de ikke har de råeste og dyreste topp-produktene for tida så gir de fortsatt mye for pengene og kan være et godt valg for mange.

 

 

 

Du sier flere ganger at 6000+ yter litt bedre enn E6600, men alt tyder på at det er E6600 som er litt bedre enn 6000+. FX-62 blir kjørt ifra av en E6600, som vi også har sett tidligere. Og den prisen å betale for å gå fra 6000+ til E6600 (60 NOK) er vel verdt det siden den har et mye lavere strømforbruk og klokker mye bedre.

 

Selv om X2-6000+ yter bare litt dårligere enn E6600, så liker jeg å ha det på det rene. Ellers er den et godt valg enda, for de som vil ha AMD system.

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/displ...-roundup_8.html

Lenke til kommentar

Det var en ny og oppdatert test jeg ikke har fått med meg før nå. Jaja, da står jeg korrigert..

 

60kr? Da har prisforskjellen sunket fra 204 kroner i går kveld til 60 kroner nå. Forståelig nok egentlig siden priskuttet trenger noen dager på å synke inn i prisguiden.

 

Jeg liker de pris/ytelse-diagrammene til X-bit Labs. :)

Lenke til kommentar

Tja, et simpelt snitt er ofte ikke helt balansert. Se igjennom testen så vil jeg vel si det er hipp som happ. 2-2 på spill, også jevnt på encoding/deconding/compression/decompression og klar ledelse til 6000+ på rendering. Riktignok er E6600 en racer på word og excel :)

Lenke til kommentar
Tja, et simpelt snitt er ofte ikke helt balansert. Se igjennom testen så vil jeg vel si det er hipp som happ. 2-2 på spill, også jevnt på encoding/deconding/compression/decompression og klar ledelse til 6000+ på rendering. Riktignok er E6600 en racer på word og excel :)

8455527[/snapback]

Hehe.. Ytelse i Word og Excel er jo noe man virkelig trenger... Får gjort arbeidet kjappere da :p

 

el_salvad: Det står respekt av den ytelsen de nye Opteron-prosessorene kan levere. De nye Spec-testene er jo sammensatt av veldig mange seriøse og tunge applikasjoner som er i høyeste grad relevante for markedet Opteron er rettet mot.

Lenke til kommentar

AMD har "spydd ut" 65nm siden i desember så den delen er i boks for lengst. ;)

 

Forøvrig så blir det rart om man skal ikke lengre skal få lov til å kalle hastighetsoppgraderinger for utvidelse av utvalget. Da må vi jo diskvalifisere 90% av både intels og AMDs utvidelser av utvalget.. :hmm:

 

Er det forresten noen som har lest hvilke modellnumre den nye K10-serien vil få?

Opteron 24xx, 84xx?

Lenke til kommentar
AMDs nyeste ytelsesberegninger viser at Barcelona er opp mot 50 prosent raskere enn Intels Xeon-prosessorer med samme klokkefrekvens. http://www.idg.no/pcworld/article52376.ece

8456888[/snapback]

 

Lurer på hva klokkefrekvensene blir. Dersom tallet for FP-ytelsen holder stikk og AMD klarer 3,0GHz så må intel presse sin firekjerne opp i 4,5GHz for å henge med i FP-ytelse. Men nå skal det også sies at FP ikke er alt. Integer er også en viktig ytelse og der hevder AMD å være 20% bedre. Dvs. at Intel må opp på 3,6GHz for å holde følge der. Eller sagt på enn annen måte: Dersom Intels toppmodel ligger på 3,33GHz så må AMD over 2,22GHz for å holde følge i FP og over 2,77GHz for å holde følge i Integer.

 

Videre har vi SSE-ytelse som er mer usikkert. Det kan vippe begge veier. K10 får trolig ikke støtte for SSE4 så da må vi regne med at intel slår de på de få programmene som har SSE4. (Per i dag begrenser det vel seg til en alfa-versjon av en DivX-encoder). Men i SSE3, 2 og 1 så kan AMD stikke av med seieren.

 

(NB. Dette er et anslag, basert på AMD sine tall, som ikke tar høyde for all verden så ikke tolk det til å være noen fasit)

Lenke til kommentar

Endelig modellnumre! :)

 

Greit nok med 2,5GHz. Hvis vi tar ytelsetallene til AMD for god fisk så vil den altså kunne slå intels toppmodell på 3,33GHz med ca 13% på FP, og tape med ca 10% på integer. I SSE vil trolig gå i AMD sin favør siden SPEC-tester og programmer som kjører på servere neppe får støtte for SSE4 med det første.

 

Hvis Intels toppmodell ikke blir raskere enn 3,0GHz så ligger tallene bedre an for AMD: Ca 25% bedre ytelse i FP og uavgjort på integer.

 

AMDs desktopmodeller vil trolig ligge et hakk (0,1GHz) høyere enn Opteronmodellene grunnet lavere sikkerhetsmarginer. Tokjernemodellene, som jeg tror blir mest hensiktsmessig for spillere, kommer nok til å ligge ca 0,2GHz høyere enn det igjen.

 

Ellers så ser jeg at systembussen på Opteron 1xxx-serien øker fra 2000 til 5200 MT/s. Det er jo ganske voldsomt, uten at jeg tror det vil få så mye å si på ytelsen i 1-sokkelsystemer. Synd det ikke kommer til 2xxx og 8xxx fra starten, men jeg regner med de vil teste det grundigere ut først. Når det først kommer så tror jeg det vil gi en markant ytelseøkning på de aller største systemene (4-sokkel og oppover).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...