Gå til innhold

WMF-filer kan føre til krasj


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det viser seg at også utforskeren i Windows XP og Windows Server 2003 kan krasje dersom brukeren prøver å åpne skadelig WMF-fil.
Rart dere/Symantec ikke vektlegger krasjen i explorer mer. Det er jo langt mer alvorlig at en fil kan få explorer til å kræsje enn word...? Iallefall ble jeg litt mer skremt av at en wml-fil kan få explorer til å gå i franglås - dette kan sikkert utnyttes på et vis?

 

Men som vanlig: man må jo ha fått denne fila inn i systemet først, for så å dobbeltklikke på filen / importere den inn i word før det blir alvorlig... Så sikkerhetsaspektet sitter vel som vanlig mellom tastatur og stolen...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Dette er vel på linje med det meste av SW/drivere i WinXP.

På flere av mine system får "Flash plugin" IE og Opera til "å tryne".

Irfan Viewer som jeg tidligere var svært fornøyd med... fører nå til system-krasj (med Nvidia driver) og "black screen". (Med ATI så "bare" fører det til "heng"). OBS: Dette gjelder nyere hardware.

Software er ikke bedre enn den/de som kodet/testet det.. og det er ikke helt trivielt å teste ut sin "plug-in"/driver med alt som kan tenkes av hardware-"combos".

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Hvordan får de en filbehandler som ikke skal åpne filen til å kræsje av filen? Hvorfor er kræsjen i Word relatert til kræsje i explorer? Hva bruker de til felles som kræsjer? Dette høres ut som nok et resultat av at Windows er for integrert og har for uoversiktlig programkode.

 

Hva om man legger den skadelige filen inn i et word-dokument med Word 2000 eller 97, eller Openoffice og prøver å åpne det dokumentet i word 2003? Kræsjer det da også? I så fall er det lett at slikt kan bli spredd med epost.

Lenke til kommentar
explorer har jo en god tendens til å prøve å åpne alle mulige filer. Jeg tenker da på forhåndsvisning, div. metadata man får oppgitt osv..

Dette er forøvrig features de fleste OS i dag tilbyr. Forbrukere vil tydeligvis ha forhåndsvisning av bilder/dokumenter m.m.

8044888[/snapback]

 

Microsoft vil at forbrukere vil ha forhåndsvisning... lenge siden forbrukere ble spurt om hvordan windows burde være...

Lenke til kommentar

Sårbarhet er prisen å betale for å ha et GUI som selv en bavian kan bruke. Det er såpass mye som kan endres av brukeren at sårbarheten blir kraftig redusert. Linux er nok en del sikrere, men ikke like brukervennlig.

 

Det eneste som er helt sikkert er å nappe ut nettverkskabelen og la maskinen stå for seg selv i et hjørne...

Lenke til kommentar
Sårbarhet er prisen å betale for å ha et GUI som selv en bavian kan bruke. Det er såpass mye som kan endres av brukeren at sårbarheten blir kraftig redusert. Linux er nok en del sikrere, men ikke like brukervennlig.

Tullprat. Når moren og faren min kunne gå over til linux praktisk talt uten opplæring, er det ikke vanskeligere i daglig bruk. Det som er vanskeligere i linux er å installere på ræva hardware som ikke er støttet fordi produsenten sitter og gnukker og gnir på all informasjon så det tar tid å reverse-engineere en driver. Styrer man unna slik hardware er det lekende lett :thumbup:

 

Men det var ikke dette diskusjonen handlet om

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...