Gå til innhold

Flashdisk på 160 GB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette gleder jeg meg til. Med prisene som nå er på flash, så tror jeg at slike SSDer ikke blir veldig aktuelle for stasjonære med det første, men mest sannsynlig bærbare enheter.

 

Blir prisen på denne rundt 4000 kr, så vil jeg nok vurdére den.

8029899[/snapback]

 

"Adtron har tagit fram en solid state-disk med hela 160GB lagringskapacitet. Läs- och skrivhastigheten ligger på 70MB/s vilket ska vara bäst i klassen för SSD-diskar.

 

Priset då? Tyvärr snackar vi runt 80 till 115 dollar per gigabyte(!). Så en bit över 10 000 dollar kostar den just nu. Vi får be Adtron återkomma när de kostar runt 5 000 kronor så kanske det blir lite halvintressant i alla fall."

 

Veit ikke hvor de tallene kommer fra, men hvis dem stemmer så er det hvertfall langt fra 4000kr ;)

Lenke til kommentar

hvis hastigheten på flashdiskene ikke overstiger de "tradisjonelle" med ganske markant verdi skal nok prisen komme mye lenger ned før jeg vurderer noe slikt.

ville da tro at en minne basert disk kunne ha utrolig mye høyere hastighet, og så godt som null respons tid m.m.

Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan aksesstiden på flashminne er? Og vanlige flashbrikker har vel hatt problemet med at de ikke takler sånn altfor mange overskrivinger? Hvordan blir dette når windows skriver konstant til pagefila?

 

Om aksesstiden blir bra, den takler mange overskrivninger, så kan det bli aktuelt som os disk kanskje? Da trenger man ikke så mange gigg heller. Overføringshastighet er ikke alt.

 

Edit: Antar den blir ytterst stillegående også :love:

Endret av BlackH
Lenke til kommentar

Jeg synes dette er veldig spennende; men har ikke Flash-teknologien en stor "flaw" når det kommer til hyppig skriving og sletting? Wikipedia

Another limitation is that flash memory has a finite number of erase-write cycles (most commercially available flash products are guaranteed to withstand 1 million programming cycles).

De har sikkert funnet på noe lurt for å kompansere for dette, men inntil noen av disse "flash-harddisk"-produsentene begynner å opplyste godt om dette så holder jeg meg nok litt på avstand.

Lenke til kommentar

Fikk lyst på en slik en på 15-20g til windows + swapfilen.

Men er mange spørsmål som gjør at det skurrer litt for meg, Hvordan/har de fikset dette med overskrivinger?

 

Vil ikke betale lommeboken og litt til for en disk som varer 3-6månder... Og så synes jeg ytelsen var litt skuffende i forhold til hva som burde gå an å få ut av en solid state disk.

 

Men blir vel bedre om en stund, får bare håpe det blir innen et halvt år.

 

Bountyhunter :ph34r:

Endret av [StK]Bountyhunter(BF:V)
Lenke til kommentar

Fantastisk.

Bootetid og støy er for meg de viktigste faktorene, så en slik disk ville passet meg ypperlig. Om bare prisene står til, vil jeg tro at de platebaserte forsvinner relativt raskt, men at vi vil se dem på servermarkedet som filserver en god stund til.

 

Et tankekors, er hvilke aktører som overlever overgangen til flash-teknologi. Samsung vil stå sterkt, men resten av lagringsmediums-produsentene må nok ofre en god del kapital for å stå frem. ;)

Lenke til kommentar

Ja, om du har pengene så..

 

Ellers er det vel fremdeles noen som holder på med kombidisker av typen RAM + harddisk? Problemet med kun RAM er at alt har en tendens til å forsvinne når strømmen blir borte. Ellers har jeg også sett løsninger med batteri. RAM har vel enda høyere aksesstid enn flash også :dribble:

 

Men der også er det prisen som setter en demper. Blir artig når sånne ting begynner å få levelige priser.

Lenke til kommentar
Noen som vet hvordan denne kan sammenlignes opp mot en raptor disk f.eks?

8030301[/snapback]

Serveren min kjører Ubuntu Linux fra et Compact Flash kort, noe som starter ca. like raskt som når jeg bruker raptor-disken på 74 GB. Det er vel 20MB/s skriv/les på kortet. Sier litt om hva aksesstid har å si i praksis... Maskinen har nå fungert lenge uten problemer, så ser ut til at nyere flash-teknologi er ganske så robust.

Lenke til kommentar
Jeg synes dette er veldig spennende; men har ikke Flash-teknologien en stor "flaw" når det kommer til hyppig skriving og sletting? Wikipedia
Another limitation is that flash memory has a finite number of erase-write cycles (most commercially available flash products are guaranteed to withstand 1 million programming cycles).

De har sikkert funnet på noe lurt for å kompansere for dette, men inntil noen av disse "flash-harddisk"-produsentene begynner å opplyste godt om dette så holder jeg meg nok litt på avstand.

8030091[/snapback]

 

Det er neppe et stort problem, med wear-leveling så må man kontinuerlig skrive i 100 år (ihvertfall i teorien), på full hastighet før man har overskrevet 1 million ganger.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...