Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Litt informasjon om forskjellige Racing mopeder


Evil-Duck

Anbefalte innlegg

Hei :) har du planer om å kjøpe deg racing moped ? da bør du lese denne posten.

 

Det er 2 motorer som sitter i disse mopedene og det er Derbi/piago motorn og AM6 . Forskjellene på disse motorene er :

 

Derbi har en sterkere Clutch med nesten dobbelt så breie lameller, og 5 fjører i forrhold til Am6 sine 4

 

Derbi motorene sin Veiv skal vere en del sterkere en AM6

 

Derbi sin girkasse skal vist vere mer slitesterk en AM6

 

Noe AM6 har som ikke Derbi motrer har er en balanseaksling som hjelper med på og redusere vibrasjoner frå motoren

 

Og AM6 har Støpjern sylinder og Derbi Hardcrome

 

Vet det kan hørest ut som om jeg kansje sier dette for å fremme at derbi motorn er bedre en AM6 , men dette vil jeg ikke ha noe diskusjon rundt , for både AM6 og derbi er gode motrer uten tvil , ville bare fortelle litt om forskjellene :)

 

 

Derbi GPR Racing

 

post-97753-1171552894_thumb.jpg

 

Dette er en moped som er produsert i spania av Derbi , og i den står en derbi motor med spesial laget veiv for GPR som tåler 14K omdreininger.

 

Spesifikasjoner

 

Displacement: 49.00 ccm (2.99 cubic inches)

 

Motor type: Single cylinder

 

Stroke: 2

 

Kompresjon: 12.5:1

 

Drivstoffsystem: Carburettor. Dell´Ortho PHVA-14

 

Tenning: CDI

 

Starter: Electric

 

Smøringssystem: Oilje pumpe

 

Kjøle system: Vann

 

Girkasse: 6-gir

 

Clutch: Multiplate

 

Front Demper: Invertert gaffel.

 

 

Bakdemper : Monoshock

 

Fram hjul dimensjon: 110/80-17

 

Bak hjul dimensjon: 130/70-17

 

Fram bremse: Single bremseskive

 

Fram bremse diameter: 300 mm (11.8 inches)

 

bak bremse: Single bremseskive

 

bak bremse diameter: 180 mm (7.1 inches)

 

Bensin kapasitet: 13.00 liter (3.43 gallons)

 

Farge muligheterer : Rød/grønn, rød, svart

 

 

Derbi GPR Replica

 

post-97753-1171552912_thumb.jpg

 

Dette er GPR Replica, denne sykkelen har et litt mer vanlig design , i motsetning til GPR som har et ganske vågalt utsenede. Denne har Derbi/piago motorn

 

spesifikasjoner

 

Displacement: 49.90 ccm (3.04 cubic inches)

 

Motor type: Single sylinder

 

Stroke: 2

 

Kompresjon: 13.0:1

 

Bore x stroke: 39.9 x 40.0 mm (1.6 x 1.6 inches)

 

Drivstoff system: Carburettor

 

Kjøle syestem: veske

 

Girkasse: 6-gir

 

Overførings type: Chain

 

Fram demper: Invertert hydraulisk gaffel, 35 mm

 

 

Bak Demper: Progressiv enkel demper

 

Fram dekk dimensjon: 90/80-17

 

Bal dekk dimensjon : 110/80-17

 

Front bremse: Single disk

 

Front bremse diameter: 260 mm

 

bal bremse: Single disc

 

Bak bremse diameter: 220 mm

 

 

Rieju RS1

 

post-97753-1171553775_thumb.jpg

 

Rieju RS1, har et spesielt utsenede som en enten elsker eller hater , i denne står det Yamaha sin AM6 motor i.

 

Displacement: 50.00 ccm (3.05 cubic inches)

 

Motor type: Single sylinder

 

Stroke: 2

 

Kompresjon: 12.0:1

 

Bore x stroke: 39.0 x 40.3 mm (1.5 x 1.6 inches)

 

Drivstoff system: Carburettor. Dell´ortho HSA

 

Smørings system: oljepumpe

 

Kjølings system: veske

 

Girkasse: 6 gir

 

Starter: Elektrisk

 

Ramme type: Dobbel voggestålrør

 

Fram dekk dimensjon: 90/90-16

 

Bak dekk dimensjon: 120/80-16

 

Front bremser : Single disk

 

Front bremser diameter: 260 mm

 

Bak bremse: Single disk

 

Bak bremse diameter: 200 mm (7.9 inches)

 

 

 

Rieju RS2

 

post-97753-1171553804_thumb.jpg

 

Rieju RS2, er muligens den mest poppulere R-mopeden etter TZR også i denne sitter det e Yamaha AM6 motor

 

Displacement: 50.00 ccm (3.05 cubic inches)

 

Motor type: Single sylinder

 

Stroke: 2

 

Kompresjon: 12.0:1

 

Bore x stroke: 39.0 x 40.3 mm (1.5 x 1.6 inches)

 

Drivstoff system: Carburettor. Dell´Orto

 

Kjølings system : Veske

 

Girboks: 6 gir

 

Overførings type : Kjede

 

Starter: Elektrisk

 

Front Demper: Upside Hydraulisk Gaffel Ø 36 mm. PAIOLI

 

Rear suspension: Mono sjokkdemper

 

Front dekk Dimensjon: 100/80-17

 

Bak dekk dimensjon: 130/70-17

 

Bak bremse: Single disk.

 

Front bremse diameter: 280 mm

 

Bak bremse: Single disk

 

Bak bremse diameter: 220 mm

 

 

Yamaha TZR

 

post-97753-1171554019_thumb.jpg

 

Dette er Yamaha TZR , den er nok den mest solgte R-mopeden i norge , og forstårlig nok så sitter Yamaha sin AM6 motor i denne åsså

 

spesifikasjoner

 

Displacement: 49.70 ccm (3.03 cubic inches)

 

Engine type: Single cylinder

 

Stroke: 2

 

Compression: 6.9:1

 

Bore x stroke: 40.3 x 39.0 mm (1.6 x 1.5 inches)

 

Front suspension: Hydraulic and telescopic fork

 

Rear suspension: Swingarm

 

Front tyre dimensions: 100/80-17

 

Rear tyre dimensions: 130/70-17

 

Front brakes: Single disc

 

Front brakes diameter: 280 mm (11.0 inches)

 

Rear brakes: Single disc

 

Rear brakes diameter: 220 mm (8.7 inches)

 

 

Aprilia RS

 

post-97753-1171554180_thumb.jpg

 

I denne sykkelen her sitter det også yamaha sin AM6 motor , RS er en veldig bra gjennomført sykkel og er da ganske pen.

 

spesifikasjoner

 

Displacement: 49.70 ccm (3.03 cubic inches)

 

Engine type: Single cylinder

 

Stroke: 2

 

Bore x stroke: 40.3 x 39.0 mm (1.6 x 1.5 inches)

 

Fuel system: Carburettor. Dell’Orto PHBN 16 - HS

 

Cooling system: Liquid

 

Gearbox: 6-speed

 

Transmission type

 

final drive: Chain

 

Clutch: Multiple disks in oil bath

 

Ignition: Electronic, capacitor discharge

 

Starter: Electric

 

Frame type: Sloping twin spar in cast aluminium with thin walled structural shell and cross rib reinforcement

 

Front suspension: Aprilia Ø 35 mm central pin hydraulic telescopic fork.

 

Front suspension travel: 110 mm (4.3 inches)

 

Rear suspension: Double member swinging arm in high strength steel with hydraulic monoshock,.

 

Rear suspension travel: 120 mm (4.7 inches)

 

Front brakes: Single disc

 

Front brakes diameter: 280 mm (11.0 inches)

 

Rear brakes: Single disc

 

Rear brakes diameter: 220 mm (8.7 inches)

 

Exhaust system: Catalysed

 

 

 

Motorhispania RX

 

post-97753-1171554368_thumb.jpg

 

 

Motorhispania RX har også AM6 motor og er en ganske pen sykkel , men er dog litt merkelig sittestilling på den

 

Displacement: 49.70 ccm (3.03 cubic inches)

 

Engine type: Single cylinder

 

Stroke: 2

 

Compression: 10.5:1

 

Bore x stroke: 40.3 x 39.0 mm (1.6 x 1.5 inches)

 

Fuel system: Carburettor. Dell Ortho PHBN 12

 

Valves per cylinder: 1

 

Cooling system: Liquid

 

Transmission type

 

final drive: Chain

 

Starter: Electric

 

Frame type: Steel, double bean

 

Front tyre dimensions: 90/90-16

 

Rear tyre dimensions: 120/80-16

 

Front brakes: Single disc

 

Front brakes diameter: 240 mm (9.4 inches)

 

Rear brakes: Single disc

 

Rear brakes diameter: 180 mm (7.1 inches)

 

 

 

 

 

Obs , alle spesifikasjoner er tatt fra www.bikez.com

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei :) har du planer om å kjøpe deg racing moped ? da bør du ikke  lese denne posten.

 

 

 

Derbi har en sterkere Clutch med nesten dobbelt så breie lameller, og 5 fjører i forrhold til Am6 sine 4

 

Derbi motorene sin Veiv skal vere en del sterkere en AM6

 

Derbi sin girkasse skal vist vere mer slitesterk en AM6

 

Noe AM6 har som ikke Derbi motrer har er en balanseaksling som hjelper med på og redusere vibrasjoner frå motoren

 

Og AM6 har Støpjern sylinder og Derbi Hardcrome

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7949755[/snapback]

 

Skal denne forhåpentligvis bli en sticky, eller var det bare noe du ville skrive ?

 

Ved de 2 første utsagnene dine lar du tvilen komme til side, da du ikke henviser til noe kilder.

 

Da du har en Derbi selv og skriver dette, så fremmer du jo din sak, det kan alle mann se, til og med de stakkars blinde.

 

Men kjempe bra arbeid !

Endret av Hurt
Lenke til kommentar

Ja beklager mangel på Kjilder her , det jeg mest har gått utifra på de utsagnene der var hva en moderator sa på mopedportalen , der han sa :

 

< Derbi har vesentlig sterkere veiv enn am6

 

< Derbi har sterkere girkasser enn Am6, og dei har eit mykje bedre girskifte system! Am6 sitt kulesystem er dårligt i grunn, fort og gire i "frigir" og dette tar på girkassa!!

 

Men siden dette var en privat person som skrev så kan det selfølgelig vere feil ,

 

her er tråden btw http://www.mopedportalen.com/forum/index.p...howtopic=128759

 

edit : grunnen til jeg skrev denne var vel muligens et lite håp om sticky ja og det at jeg kjeda meg :p

 

skal se om jeg får skrevet det litt om , om jeg ikke finner sikre kjilder, og se om jeg får oversatt spesifikasjonene til norsk etterhvert.

 

edit igjen : prøvd å oversatt en del nå , for se om jeg får gjort resten sener i kveld

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...