Gå til innhold

Foto

Førsteinntrykk av Final Fantasy XII (PS2)


28 svar i denne tråden

#1 oerhört

oerhört

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 997 innlegg
  •   17. august 2002

Skrevet 14. februar 2007 - 09:15

Final Fantasy XII dreper kampskjermene og detaljstyringa, og ser med det brått mange år yngre ut.

Les mer
  • 0

#2 =Øyvind=

=Øyvind=

    Bruker

  • Medlemmer
  • 8 386 innlegg
  •   23. januar 2003

Skrevet 14. februar 2007 - 10:01

:hmm: Skal nok skaffe meg en PS2 om ikke lenge, er dette noe å satse på for en som aldri har prøvd en FF-spill før?
  • 0

#3 master_al

master_al

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 008 innlegg
  •   2. mai 2003

Skrevet 14. februar 2007 - 10:18

Har bestillt spillet på Cdon.no, så får håpe det blir like bra som jeg håper. Hvis det er bedre enn 10, blir jeg ekstremt glad. Vi får se :)
  • 0
PSN: Memoen XBL: Memoen
SSBB FC: 4210-4298-7911

#4 thans

thans

    Bruker

  • Medlemmer
  • 47 innlegg
  •   15. mai 2005

Skrevet 14. februar 2007 - 10:34

Vet ikke om jeg er enig at serien er i så stor grad tradisjonsbunnet. De har en del elementer, sånn som kampsystem, fortellerstil og gruppebygging som har gått igjen hele veien, men måten ting har blitt gjort på har forandret seg nokså drastiskt fra spill til spill. Karakter- og magi-systemet er gode eksempler på det, altså hvordan karakterene utvikler seg og lærer nye magiske trylleformulaer (om jeg skal ta en gamer :p). Der kan du fra syvern til tiern se et hav av forskjell, som nettop gjør at det neste spillet i serien oppleves nytt for spilleren.
  • 0

#5 EmmJay

EmmJay

    Bruker

  • Medlemmer
  • 649 innlegg
  •   3. september 2005

Skrevet 14. februar 2007 - 11:00

Vet ikke om jeg er enig at serien er i så stor grad tradisjonsbunnet. De har en del elementer, sånn som kampsystem, fortellerstil og gruppebygging som har gått igjen hele veien, men måten ting har blitt gjort på har forandret seg nokså drastiskt fra spill til spill. Karakter- og magi-systemet er gode eksempler på det, altså hvordan karakterene utvikler seg og lærer nye magiske trylleformulaer (om jeg skal ta en gamer :p). Der kan du fra syvern til tiern se et hav av forskjell, som nettop gjør at det neste spillet i serien oppleves nytt for spilleren.

Vis innlegg


Du har rett i at karakter- og magisystemet som oftest får seg en overhaling fra gang til gang, noe jeg og Kent William snakket sammen om her om dagen.

I mine øyne er det ikke dette elementet som gjør Final Fantasy til den serien det i dag er. Jeg ser opp gjennom årene (spesielt etter VII) en ganske klar rød tråd gjennom spillene - til tross for at plottet og verdenen som oftest er helt uavhengige av hverandre. Tradisjonen ligger vel mer i at kampsystemet og formidlingen av historie (gameplay om du vil) går veldig mye igjen. En annen ting, som også ser ut til å endre seg i XII, er at figurene begynner å "vokse opp" og mister mer det barnslige preget vi har blitt familære med.

Alt i alt ser det, etter mine få timer så langt, ut som et nytt kapittel med den samme gamle japanske klisne smørja som vi alle elsker uten egentlig å skjønne hvorfor. :)

Dette innlegget har blitt redigert av EmmJay: 14. februar 2007 - 11:04

  • 0
Marius Jentoftsen
Skribent, Gamer.no

#6 Monkeyboy

Monkeyboy

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2 228 innlegg
  •   30. mars 2006

Skrevet 14. februar 2007 - 11:37

Jeg synes at noe av stryken til FF-serien er at de aldri kjører helt safe, men tar noen sjanser og forandrer sentrale elementer i serien. det var f.eks nok av hardcore FF-fans som var i opprør da det ble kjent at active time battle systemet skulle kasseres. Jeg var også skeptisk, men er kjempefornøyd. Nå er det 12 FF-spill, men serien er ikke blitt kjedelig i mine øyne. Hvis det siste spillet bare hadde vært en modifikasjon av det forrige, med bedre grafikk og annen historie, så hadde serien vært død for lengst.

Ellers enig med EmmJay og Thans.
  • 0
"The city is the hardware" Iain Borden

#7 =Øyvind=

=Øyvind=

    Bruker

  • Medlemmer
  • 8 386 innlegg
  •   23. januar 2003

Skrevet 14. februar 2007 - 11:53

Trenger man å ha spilt noen av de forrige spillene for å få noe ut av dette?
  • 0

#8 Monkeyboy

Monkeyboy

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2 228 innlegg
  •   30. mars 2006

Skrevet 14. februar 2007 - 12:13

Å nei da. Det er alltid en ny historie for hvert FF-spill (med untak av X-2). Du kan trygt spille dette unten å ha spilt noen andre FF før.
  • 0
"The city is the hardware" Iain Borden

#9 Lambada

Lambada

    Bruker

  • Medlemmer
  • 874 innlegg
  •   14. februar 2007

Skrevet 14. februar 2007 - 12:26

Final fantasy skulle tatt opp materiasystemet synes nå jeg. Utrolig system så gjør det morsomt å spille ekstra kun for å forbedre/få materia. Det er så utrolig mange forskjellige kombinasjoner som man kan lage og for å gjøre at characteren blir akkurat slik som du vil ha det.

Men er jo alltid slik at Square ikke bruker akkurat det samme systemet to ganger. På en måte er det jo bra og selvfølgelig.

Har ikke spilt FFXII, men hva synes dere som har spilt det om "gambit" systemet? Jeg personlig likte ikke spheregriden i FFX. For lite frie tøyler rett og slett.
  • 0
:)

#10 Øystein.F.

Øystein.F.

    Skribent, Gamer.no

  • Medlemmer
  • 2 322 innlegg
  •   19. september 2002

Skrevet 14. februar 2007 - 12:39

Final fantasy skulle tatt opp materiasystemet synes nå jeg. Utrolig system så gjør det morsomt å spille ekstra kun for å forbedre/få materia. Det er så utrolig mange forskjellige kombinasjoner som man kan lage og for å gjøre at characteren blir akkurat slik som du vil ha det.

Men er jo alltid slik at Square ikke bruker akkurat det samme systemet to ganger. På en måte er det jo bra og selvfølgelig.

Har ikke spilt FFXII, men hva synes dere som har spilt det om "gambit" systemet? Jeg personlig likte ikke spheregriden i FFX. For lite frie tøyler rett og slett.

Vis innlegg



Gambit systemet er som sphere-grid utan tøyler. Du kan bygge opp din karakter akkurat som du vil. Alle kan bli heilt like om du skulle ønske det, eller heilt forskjellige.

Litt av sjarmen med FF er jo at systemet alltid er forskjellig, og spør du meg er det ein bra ting. Vi får jo alltid noko nytt:)
  • 0
Øystein Furevik
Gamer.no

#11 Monkeyboy

Monkeyboy

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2 228 innlegg
  •   30. mars 2006

Skrevet 14. februar 2007 - 13:01

Gambitsystemet og spheregrid systemer er to forskjellige ting. Gambit er til for å kontrollere figurene (noe som du må gjøre uansett i X), mens spheregriden styrerer/bestemmer figurenes abilities/magic/stats etc.

Det som kommer nærmest spheregrid i XII er Lisence Point board. Det er her du får abilities, ekstra HP, spells, mulighet til å bruke våpen etc. Jeg synes dette er et av de svakeste sidene ved XII (men det er ikke mange). Og dette er ikke fritt i det hele tatt, du kan bare unlocke forskjellig lisences. For eksempel, hvis du får et sverd, så kan du ikke bruke dette før du har unlocked lisencen for dette. Du får LP mår du nedkjemper fiender og disse brukes til å unlocke diverse lisences.

Men når det er sagt er gambitsystemet veldig fritt, men et nesten uendelig antall kombinasjoner. Selv har jeg kjørt et veldig enkelt gambit setup, med stort sett atack, steal og cure/curaja. Som det nevnes i forhåndsomtalen, så kan kampene bli litt for kjedelig hvis alt går automatisk og med et ikke helt perfekt system, så blir det litt mer engasjerende.
  • 0
"The city is the hardware" Iain Borden

#12 Lambada

Lambada

    Bruker

  • Medlemmer
  • 874 innlegg
  •   14. februar 2007

Skrevet 14. februar 2007 - 13:42

Ja hadde Licence Point systemet også i tankene. Tenkte generelt på hele systemet rundt å forbrede/customize karaktererne. Jeg er spent på FFXII og har en tro på at du får litt mer frihet enn man gjorde i FFX. Likevel har jeg en mistanke om at jeg kommer til å savne den virkelige kontrollen som man hadde i FFVII.

Monkeyboy/Øystein.F. likte dere systemet i FFXII bedre enn i FFX? Er det bare meg som synes materiasystemet var helt overlegent?
  • 0
:)

#13 Øystein.F.

Øystein.F.

    Skribent, Gamer.no

  • Medlemmer
  • 2 322 innlegg
  •   19. september 2002

Skrevet 14. februar 2007 - 13:57

Gambitsystemet og spheregrid systemer er to forskjellige ting. Gambit er til for å kontrollere figurene (noe som du må gjøre uansett i X), mens spheregriden styrerer/bestemmer figurenes abilities/magic/stats etc.

Det som kommer nærmest spheregrid i XII er Lisence Point board. Det er her du får abilities, ekstra HP, spells, mulighet til å bruke våpen etc. Jeg synes dette er et av de svakeste sidene ved XII (men det er ikke mange). Og dette er ikke fritt i det hele tatt, du kan bare unlocke forskjellig lisences. For eksempel, hvis du får et sverd, så kan du ikke bruke dette før du har unlocked lisencen for dette. Du får LP mår du nedkjemper fiender og disse brukes til å unlocke diverse lisences.

Men når det er sagt er gambitsystemet veldig fritt, men et nesten uendelig antall kombinasjoner. Selv har jeg kjørt et veldig enkelt gambit setup, med stort sett atack, steal og cure/curaja. Som det nevnes i forhåndsomtalen, så kan kampene bli litt for kjedelig hvis alt går automatisk og med et ikke helt perfekt system, så blir det litt mer engasjerende.

Vis innlegg


Ja, skreiv Gambit, meinte Lisence;)
Men det er friare enn Sphere. Sidan du kan velje sjølv nøyaktig kva retning du vil ta karakteren i. Ja, du får ikkje brukt noko som helst utan å ha kjøpt samsvarande rustning/våpen/magi, men det forhindrar likevel ikkje at du sjølv veljer kva du vil karakteren skal kunne bruke.
  • 0
Øystein Furevik
Gamer.no

#14 Monkeyboy

Monkeyboy

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2 228 innlegg
  •   30. mars 2006

Skrevet 14. februar 2007 - 14:03

Jeg synes det er liten mulighet for å customize figurene i XII. Alle får de samme liscensene. Til å begynne med, så lønner det seg å spesialisere figurene, men etterhvert blir ikke dette så viktig. Det eneste området det er litt valgfrihet her er at du kan velge hvilken figur som skal kontrollere hvilken Esper. I X så kan du ihvertfall modifisere nodene i spheregriden.

Jeg synes at både materiasystemet i VII og junctionsystemet i VIII er bedre.

Men en ting jeg glemte å nevne som er positivt med lisence Points er at det blir ikke bare en jakt på exp, men også på LP. Og for de fleste monstre så får du 1 LP uansett, så det frister litt mer å slåss mot enkle monstre istedet for å løpe forbi dem. Og det er jo kult når du kan åpne en lisence og ta i bruk et nytt våpen.

Men for all del: FF XII er dritbra! :love:

edit: skrev min samtidig som Øystein F, men han har rett i at det i begynnelsen er større muligheter for spesialisering i XII. I X blir de forskjellige figurene plassert på brettet i faste posisjoner i begynnelsen, og du har ikke så stort valg til spesialisering. Men i begge spill, så ender alle figurer opp med de samme abilities etc. hvis du spiller lenge nok. Og det skal jeg love deg at jeg gjør. Powergaming FTW!

Dette innlegget har blitt redigert av Monkeyboy: 14. februar 2007 - 15:25

  • 0
"The city is the hardware" Iain Borden

#15 Lambada

Lambada

    Bruker

  • Medlemmer
  • 874 innlegg
  •   14. februar 2007

Skrevet 14. februar 2007 - 14:20

Høres bra ut. Gleder meg. Blir lavere produktivitet på jobben da de ukene jeg sitter oppe hele natta for å spille FFXII. Tenk er under 10 dager nå til det kommer ut ;)

Mens jeg har venta har jeg sittet og spilt FVII Dirge of Cerberus, men virker litt som ett B spill egentlig. Var likevel litt morro med ett shoot-em-up spill i FF universet. Der også skulle det vært litt bedre "customize" system for å beholde spillbarheten. Runda to ganger på "normal" og er nesten ferdig nå med "ex hard".
  • 0
:)

#16 thans

thans

    Bruker

  • Medlemmer
  • 47 innlegg
  •   15. mai 2005

Skrevet 14. februar 2007 - 16:07

Lurer litt på om de har brukt samme kart-system som de hadde i tiern, altså at du ved hjelp av en meny kunne velge til hvor på vedenskartet du skal reise. Husker den gode gamle frihetsfølelsen i de tidligere spillene der du kunne fly rundt hele kloden, og gå i land der det passet deg.
  • 0

#17 oerhört

oerhört

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 997 innlegg
  •   17. august 2002

Skrevet 14. februar 2007 - 16:13

Så langt som jeg har kommet, så kan du bare reise til steder som er merket på kartet, og da bare hvis du har en teleporteringskrystall. Mulig dette endrer seg senere i spillet.
  • 0

#18 Lambada

Lambada

    Bruker

  • Medlemmer
  • 874 innlegg
  •   14. februar 2007

Skrevet 14. februar 2007 - 16:16

Ja enig med deg der Thans. Elendig slik det er på FFX at du ikke kan gå i land der det passer en, men ser problematikken i det og.
  • 0
:)

#19 Bear^

Bear^

    Bruker

  • Medlemmer
  • 13 987 innlegg
  •   20. oktober 2002

Skrevet 14. februar 2007 - 16:24

Vurderer om jeg skal investere i dette, PS2en har vært tørr for nye spill i det siste (mye takket være en liten rakker fra Nintendo) og er desperat tørst etter nytt "blod".

Har ikke spillet FF siden SNES dagene (lenge siden med andre ord) men jeg likte det jeg spilte der.
  • 0

The past is history, the future is a mystery, today is a gift


#20 Aranel Elensar

Aranel Elensar

    Bruker

  • Medlemmer
  • 40 innlegg
  •   11. januar 2005

Skrevet 14. februar 2007 - 16:41

Gleder meg som en liten unge til dette, venter bare på å få ps2'en tilbake fra reperasjon, håper den kommer i løpet av neste uke :cry:
  • 0


0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere