Gå til innhold

4 GB-sett også fra OCZ


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noe ironisk at man lanserer 4GB minne for VISTA, da det ikke alene er operativsystemet som bestemmer mulighetene for mengde av RAM.

 

Bare navnet "vista ram" kan jo vekke sterke assosiasjoner til hva man MÅ ha, fremfor hva man KAN ha. Bare å se for deg en kar som skal oppgradere familiePC'en og har hørt at det finnes egen RAM til Vista... Kan bli gøyalt på support av slikt...

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om ikke "optimaliseringen" går på at Vista sluker minne og dermed trenger mer enn XP. Altså at moduler på 2GiB egner seg bedre for Vista enn moduler på 1GiB.

 

Må man ha 64-bitsversjonen av Vista for at maskinen skal "se" alle 4GiB-ene, eller gjelder det kun for større mengder minne?

7839481[/snapback]

Både 32bit og 64bit OS vil se den samme mengden minne. Men "bomben" er at ingen av de vil se hele 4GiB. En del av adresseområdet til ram brukes nemlig til kommunikasjon med PCI-enheter, AGP, PCI-express og andre systemenheter. Disse enhetene har altså hvert sitt "minneadresseområde" som ligger tett opp under den teoretiske 4GiB-grensen. Biosen blir dermed nødt til å velge hva den vil bruke adresseområdet til og siden den ikke kan kutte ut systemenhetene så må den kutte ut den rammen som kunne hatt det adresseområdet.

 

I realiteten betyr det at hvis man setter inn 4GiB minne i maskina så ser bare OS ca 3 - 3,75 GiB av minnet. Det gjelder både 32bit og 64bit OS, Windows, Linux, Solaris osv.

 

Hvis man setter inn 8GiB i systemet (4 moduler) så ser 64bit OS ca 7 - 7,75 GiB siden det fortsatt forsvinner en del til adresseområdet som kommuniserer med systemenhetene. På 32bit OS vil man fortsatt se ca 3 - 3,75 GiB selv om det står 8 GiB i maskina. (Her begrenser OSet til teoretisk 4GiB og bios begrenser det yttligere ned med 0,25 til 1GiB siden adresseområdet deles med systemenhetene)

Lenke til kommentar
I realiteten betyr det at hvis man setter inn 4GiB minne i maskina så ser bare OS ca 3 - 3,75 GiB av minnet. Det gjelder både 32bit og 64bit OS, Windows, Linux, Solaris osv.

7839584[/snapback]

 

64bits operativsystemer skal se hele minnet, begrensingen gjelder kun 32 bits versjonen av OS (2^32= 4GB)

EDIT: Forutsatt at en har hovedkort og bios som støtter 64 bit ...

 

For mitt vedkommende, ser Vista 32 kun 3GB, mens Vista 64 ser alle 4GB. Det sies at Windows bevist allokerer mesteparten av adresseområdet over 3GB til PCI osv i 32 bits versjonen som standard for å unngå driverproblematikk (en kan bedre dette litt via boot.ini).

 

Men 64 Bits versjonen kan håndtere dette, og mye mer (Vista støtter 128 GB eller noe sånt i Ultimate 64 Versjonen). Men av denne grunn krevere også Vista 64 mye mer av driverne, noe som gjør at en sliter med å finne drivere til f.eks trådløse nettverkskort for Vista 64 ...

Endret av drbo
Lenke til kommentar
Simen1: Jeg vet ikke helt hva du legger i å "se" minnet, men XP x64 rapporterer i allfall at jeg har 4.00 GB (Windows skriver jo feil, de mener GiB) RAM. I Task Manager har jeg 4193080 K physical memory, som er 4193080 / 1024^2 = 4.00 GiB (hvis man igjen tar høyde for at Windows mener 1 K er 1024 byte).

7839886[/snapback]

Han mener sikkert hvor mye minne som du kan utnytte.

Jeg har 1GB men når jeg har startet Windows er det ca 250mb som er i bruk, og det er kansje dette han mener.

Lenke til kommentar

drbo, dravisher: Minnehullet skal vist gjelde både 32bit og 64bit. Det er ikke OSet som er problemet men bios. Bios må vist bruke adresseområdet mellom 3 og 4GiB til IO for at man skal kunne kjøre 32bit OS på systemet.

 

Noen nyere hovedkort (Jeg vet i hvertfall om noen fra Tyan) kan vist flytte adresseområdet til en del av minnet så 64bit OS ser det likevel. Dvs. IO spiser fortsatt av adresseområdet mellom 3 og 4 GiB, men adressen til minnet flyttes opp til området 4-5GiB slik at OS oppdager det likevel. Jeg trodde ikke det var noen vanlige desktop hovedkort som støttet det ennå, men det er jo en god nyhet om det skjer på deres hovedkort (Asus A8R32-MVP DeLuxe og Asus P5W DH Deluxe). Da skal jeg trekke påstanden om at man normalt ikke ser det adresseområdet i 64bit OS heller.

 

2 Fast 4 Biltema: Jeg tenkte på minne som OSet kunne se totalt (kernel + prog, brukt + ledig).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...