Gå til innhold

Kulturo: Nacho Libre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tipper du ikke er noen storfan av Napoleon Dynamite, eigilk?

Jeg tør påstå at du faktisk ikke helt "fatter" denne filmen. Det er jo urimelig å kritisere handlingsmønsteret på grunnlag av dets "klisjépreg".

Hele essensen av filmen ligger jo i nettopp denne storyen.

Det blir til en viss grad det samme som å kritisere Romeo & Julie fordi det er en kjærlighetshistorie.

 

Greit, kjemien mellom Jared Hess og Jack Black fungerer ikke helt optimalt, men dette er fremdeles en underholdene film. Det skal frembringe latter, og det gjør den nok på et eller annet tidspunkt hos de aller fleste.

 

Som en digresjon kan jeg i forbifarten nevne at analogier som "like morsomt som å få en rusten spiker skjøvet inn i urinrøret", ikke hører hjemme i anmeldelser - uansett hvor dårlig filmen måtte være. Word of advice; Ikke ta med slikt, selv om du tror det er humoristisk. Det er ikke det.

 

Jeg vil dog gratulere deg med en dårligere anmeldelse enn selve filmen, DET er godt gjort det.

 

God Jul.

Lenke til kommentar

Har dessverre ikke hatt gleden av å se Napoleon Dynamite nei.

Det er ærlig talt ikke mye å "fatte" med denne filmen. Er logikken i resonnementet ditt at man ikke skal kunne kritisere en story fordi den er "selve essensen av filmen"? :hmm: I så fall er det jo ingen storyer som kan kritiseres.

 

Analogien er nok skrevet delvis i affekt, men står inne for den helt og fullt. Beklager at du ikke fant den morsom.

 

Videre er det ikke uventet at du mislikte anmeldelsen, all den tid du er rykende uenig med dommen. Men det er jo lov. :)

 

For øvrig kan jeg opplyse om at filmen også ble rimelig slaktet både i VG og Dagbladet.

 

God jul til deg også!

Endret av eigilk
Lenke til kommentar

Jeg kan ærlig talt ikke huske å ha ledd en eneste gang under hele Nacho Libre. Vil nok derfor være enig i at denne filmen er en liten bulk i Blacks karriere. Men, man kan ikke bare gjøre superfilmer hele tiden heller.

 

En stor trøst er at Tenacious D - The pick of destiny, som jeg har vært så heldig å få se allerede, er en betraktelig bedre film etter min mening. Her gjør Jack Black opp for alt som er dårlig i Nacho Libre, og vel så det :)

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke objektivt si at dette er en spesielt bra film jeg heller, selv om jeg nærmest ufrivillig er en fan av Jack Black. Men det blir med denne som med mye annet av ham, han drar ting så langt at jeg ikke klarer å slutte å le. Jeg har ikke ledd så mye av en film som jeg gjorde av Nacho Libre på så lenge jeg kan huske, og hver gang jeg tenker på scener fra filmen begynner jeg å humre. Det må da være et tegn på at filmen har lykkes som komedie? Kanskje er det bare jeg som har dårlig humor, men poenget mitt er vel at dersom du har sansen for Jack Black tror jeg sjansene er store for at du kommer til å like denne filmen. Vær bare forberedt på at humoren ikke er hverken intelligent eller dyp, poengene er ekstremt enkle og forutsigbare.

 

Så hva får meg egentlig til å si at jeg liker denne filmen? En av tingene er at den innehar en meget spesiell stemning; jeg har ikke sett mange komedier hvor handlingen er satt til et meksikansk kloster for å si det slik. Musikken i filmen synes jeg også er meget bra, og selv om alle karakterene i filmen er ekstremt enkelt fremsatt synes jeg persongalleriet er morsomt, varmt og lett å bli glad i. Jeg må nok likevel innrømme at det som egentlig får meg til å le i filmen er alle de tullete wrestlingscenene, ansikts- og kroppsmimikken til Jack Black og hvor gøy jeg synes det ser ut som om han har hatt det når han spilte inn denne filmen.

Lenke til kommentar

Selv om det ikke er den beste filmen jeg har sett synes jeg den fortjener mye mer enn 1/10. Etter min mening fortjener den 4/10.

 

1/10 til anmeldelsen din forresten. Du høres ut som en skikkelig surpomp som er gretten fordi du har kastet vekk 80 minutter av ditt dyrbare liv. Å komme med beskrivelser som "fullstendig håpløse makkverket av en elendig drittfilm" får hele anmeldelsen din til å virke useriøs. Å bruke dette en gang er ille nok, men når du gjentar dette i annenhver sentning blir det bare for dumt.

God bedring!

Lenke til kommentar
Selv om det ikke er den beste filmen jeg har sett synes jeg den fortjener mye mer enn 1/10. Etter min mening fortjener den 4/10.

 

1/10 til anmeldelsen din forresten. Du høres ut som en skikkelig surpomp som er gretten fordi du har kastet vekk 80 minutter av ditt dyrbare liv. Å komme med beskrivelser som "fullstendig håpløse makkverket av en elendig drittfilm" får hele anmeldelsen din til å virke useriøs. Å bruke dette en gang er ille nok, men når du gjentar dette i annenhver sentning blir det bare for dumt.

God bedring!

7616819[/snapback]

 

For det første; jeg er egentlig en veldig blid person, men ble i litt dårlig humør av å se denne filmen, derav den noe "generøse" ordbruken. :) Bruker det imidlertid ikke i annenhver setning som du antyder. Kanskje du ikke har lest hele?

 

Videre er jeg av den oppfatning at filmskapere faktisk bør ha respekt for det faktum at folk bruker tid og penger på å se det de lager, om det så varer i åtti minutter eller tre timer. Og selv om man skulle tilhøre den harde kjerne av Jack Black-fans, er det vanskelig å ignorere det faktum at dette er en særdeles slepphendt produksjon hvor regissørens holdning ser ut til å ha vært noe ala dette:"Vel, vi har Jack Black i tights, hva mer trenger vi egentlig?" Eksempel: Black og kvinnen sitter og spiser toast. Hva er morsomt med dette? Hvor er punchlinen? Slike meningsløse scener var det etter min mening litt for mange av.

 

Som jeg påpeker i anmeldelsen er nok dette en film som retter seg mer eller mindre utelukkende mot fansen, men det provoserer meg litt at filmskaperne dermed tror at de kan slippe unna med hva som helst. Det er dermed ikke bare filmen i seg selv jeg ga 1/10, men på en måte også den noe arrogante holdningen den representerer. Jeg er inderlig klar over at dette ikke er en film som påberoper seg filmhistorisk milepæl-status, men dog!

 

Til slutt kan jeg jo understreke at smaken er som baken, og det er nok ingenting som er så subjektivt som nettopp humor.

 

Som nyttårsforsett skal jeg prøve å ligge unna Jack Black-filmer. :p

Lenke til kommentar
Til slutt kan jeg jo understreke at smaken er som baken, og det er nok ingenting som er så subjektivt som nettopp humor.

7618098[/snapback]

Et meget godt poeng, som i mitt tilfelle blir understreket av at jeg nettopp har vært å sett The Pick of Destiny og ikke likte den i det hele tatt. Jeg lo av et par scener, men mesteparten av filmen synes jeg var et sammensurium av alt for hysterisk overspilte scener med mindre dybde enn lerretet filmen ble vist på. Ikke akkurat det jeg hadde ventet å føle da jeg gikk ut av kinosalen etter å ha sett akkurat denne filmen, og tydeligvis ganske stikk i strid med hva de fleste andre Jack Black fans mener.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Han jeg deler leilighet med mente jeg burde se denne fordi den "er helt genial". Jeg ante ugler i mosen, og anmeldelsen bekrefter vel egentlig mistanken min. Men det ender vel opp med at jeg ser den en gang jeg ikke har noe annet å gjøre. Det kan jo hende at jeg (mot all formodning) liker filmen.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...