Gå til innhold

Nytt navn på Israel/palestina?


Anbefalte innlegg

Jeg føler at noe av konflikten dreier seg om navnet på hva området skal hete. De som mener israel blir provosert når noen mener palestina og omvent. Hva med å opprette et nytt, nøytralt navn for de som mener at begge folkegruppene har like mye rett til å bo i området? Da kunne kan unngått provokasjonen, irritasjonen og de innbitte negative holdningene som dagens to navn har. Har dere noen seriøse navneforslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt forslag: Atlantis

 

En slik stat vil "synke" og forsvinne til syvende og sist allikevel.

 

Slik jeg ser det ligger ikke problemet nødvendigvis i navnene (her på berget er kanskje navnene problemet - men ikke der nede). Palestinere og Israeler må lære seg å leve side om side. Palestinerene må lære seg å bruke mer energi på å gjøre bruk av det landet de har - i stedet for å forlange å få igjen det landet jødene allerede har utviklet. Det palestinske regjering søker i dag ikke å løse de problemer landet har, men snarere å fokusere negativt på dem. Slik at de kan avle hat. Dette fordi hat fører til terrordannelser. I en evt. konfrontasjon kan man da si at det ikke er staten som militært angriper Israel - men terrorgrupper. Sånn sett slipper staten palestina å stå til rette for militære handlinger. Når Israel slår tilbake kan man igjen anklage Israel for å være den som eskalerer konflikten via militære midler...

 

Jeg mener at kun kraftig internasjonalt press på Palestinsk regjering, slik at terrorgrupper blir en umulighet, kan løse konflikten.

 

edit:(og ja, dette er skrevet i affekt / og er noe unyansert, skal prøve å bli tydeligere lenger ut i debatten.)

Endret av KRZT
Lenke til kommentar

med å opprette et nytt, nøytralt navn for de som mener at begge folkegruppene har like mye rett til å bo i området? Da kunne kan unngått provokasjonen, irritasjonen og de innbitte negative holdningene som dagens to navn har

 

Det hatet som eksisterer mellom dem er langt dypere enn navn på land. Hverken israel eller palestina er vaskekte land per se. I virkeligheten handler det om religion. Jøder og kristne mot muslimer.

 

Når man får bukt med den religiøse ekstremismen vil konflikten avta.

Lenke til kommentar
med å opprette et nytt, nøytralt navn for de som mener at begge folkegruppene har like mye rett til å bo i området? Da kunne kan unngått provokasjonen, irritasjonen og de innbitte negative holdningene som dagens to navn har

 

Det hatet som eksisterer mellom dem er langt dypere enn navn på land. Hverken israel eller palestina er vaskekte land per se. I virkeligheten handler det om religion. Jøder og kristne mot muslimer.

 

Når man får bukt med den religiøse ekstremismen vil konflikten avta.

7534441[/snapback]

 

Hehe, klart du måtte nevne Islam i dine tråder igjen. Har du noe dokumentasjon om at kampene generelt er muslimer mot kristne og jøder?

Lenke til kommentar

* Kommentar på tullepost er fjernet av moderator *

 

Jeg tror en navneendring vil være akkurat det: en navneendring, intet mer. Kanskje vil det roe ned noen kommentatorer som sitter trygt i Europa og USA og kommer med ytringer den ene eller den andre veien, men jeg tviler på at det vil ha noen effekt i det aktuelle landområdet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
med å opprette et nytt, nøytralt navn for de som mener at begge folkegruppene har like mye rett til å bo i området? Da kunne kan unngått provokasjonen, irritasjonen og de innbitte negative holdningene som dagens to navn har

 

Det hatet som eksisterer mellom dem er langt dypere enn navn på land. Hverken israel eller palestina er vaskekte land per se. I virkeligheten handler det om religion. Jøder og kristne mot muslimer. Når man får bukt med den religiøse ekstremismen vil konflikten avta.

7534441[/snapback]

Selvfølgelig stikker konflikten dypere enn navnet. Det skulle bare mangle at jeg har fått med meg såpass ;)

 

Men jeg tror et nøytralt navn kan være et friskt pust i debatten som skiller ekstremistene på begge sider fra den jevne innbygeren som helst vil leve i skjønn forening. Dersom det nøytrale navnet blir populært kan det symbolisere kampen for fred på en ny måte og dempe den nåværende polariseringa og dempe det at både vi og folk i midtøsten skjærer alle fra den andre siden av muren over en kam.

 

For å slenge ut et forslag:

Peaceland (norsk: Lykkeland)

 

PS. Vennligst bidra konstruktivt i tråden eller la vær å bidra.

Lenke til kommentar

Hehe, klart du måtte nevne Islam i dine tråder igjen. Har du noe dokumentasjon om at kampene generelt er muslimer mot kristne og jøder?

 

Jeg mener at konflikten i midtøsten bunner i religion. Du forsøker å stigmatisere og stemple meg som rasist fordi jeg nevner islam som èn av tre religioner som er delaktige årsaker til konflikten. Tror det er du som ser rasister på høylys dag, gitt.

 

Og ditt krav til dokumentasjon er overflødig. Dra opp enhver link til konflikten eller se på nyhetene. Religion gjennomsyrer voldshandlingene og de bakomliggende årsakene på begge sider.

 

Israel er et vaskeekte land.

 

Som andre har sagt, vi må håndtere dagens realiteter, men opprettelsen av landet var ikke noen genistrek.

Endret av guardianpegasus
Lenke til kommentar
Hehe, klart du måtte nevne Islam i dine tråder igjen. Har du noe dokumentasjon om at kampene generelt er muslimer mot kristne og jøder?

 

Jeg mener at konflikten i midtøsten bunner i religion. Du forsøker å stigmatisere og stemple meg som rasist fordi jeg nevner islam som èn av tre religioner som er delaktige årsaker til konflikten. Tror det er du som ser rasister på høylys dag, gitt.

 

Og ditt krav til dokumentasjon er overflødig. Dra opp enhver link til konflikten eller se på nyhetene. Religion gjennomsyrer voldshandlingene og de bakomliggende årsakene på begge sider.

 

Israel er et vaskeekte land.

 

Som andre har sagt, vi må håndtere dagens realiteter, men opprettelsen av landet var ikke noen genistrek.

7544283[/snapback]

 

Nesten helt rett! :thumbup:

 

Jeg er veldig engasjert nå det gjelder Israel. (På min måte) :cool:

Det er en tragedie på hvor blind Norge er nå det gjelder hva som foregå der nede. Det er også en tragedie hvor dum folket der nede og...

 

 

 

Religion er en unnskylding bak hatet, men i virkeligheten er det par kyniske bakmenn som setter krutt i flammen.

De tjener på det.

De får makt, penger, og ikke minst folket.

 

Disse bakmennene finnes både på palestinsk og Israelsk side.

Simen nevner at han føler at konflikten kan basere seg på et navn.. HAHAHA, jeg kan egentlig ikke være mer uenig.

Jeg studere i Utlandet, og kan forteller alle i Norge at folkene der nede har ingen problemer med navnet Israel og Palestina.

Bare så det er helt klart: Da mener jeg Jøder og Palestinere i utlandet.

De er venner med hverandre, de respektere hverandres religion og de meget imot krigen.

 

Kan dere tenke det?

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Jeg har et forslag; Hva med en avstemming?

Mener du navnet er en av årsaken til konflikten?

 

1.Ja, helt klart!

2.Nei, Absolutt ikke

3.Kan være. (Både ja og nei)

4.De bryr seg mer om å drepe hverandre enn navnet til stedet.

5.Hakke peiling

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Er det ingen som har noen flere meninger om trådens tema? (Det nye og nøytrale navnet på Palestina/Israel for de som ikke husker hva tråden startet med)

7544749[/snapback]

 

Du fjerner og fjerner...

Alle må jo får lov å kritisere om akkurat navnet er problemet eller ei.

Til og med gi oss litt offtopic fakta.

 

 

:thumbdown:

Lenke til kommentar

Palestina er navnet på filisterne hvis jeg ikke husker feil, og det ble satt av en romersk keieser. Filisterne var på denne tiden utryddet, og når den romerske keiseren Hadrian(tror det var han) også reiv templet så gikk jødene i opprør og det var her loven om at jødene ikke kunne eie fast land ble satt.

 

Palestinerne idag har inget blod fra filisterne whatsoever, og over halvparten av dem er egentlig billig arbeidskraft som ble importert ditt av brittene under annen verdenskrig.

 

Palestinerne har satt seg som mål å utrydde Israel tonnehvis av ganger, så en fred er umulig. Det hjalp heller ikke stort da Hamas opprettet egne terroristskoler for å trene opp barn fra de var 5 år til å sprenge seg selv til F i Israel som martyrer.

 

Noen land er ikke ment for fred :/ Når jødene fikk Israel fikk faktisk palestinerne lov til å bo der mot at de ikke dreiv med vold, men det ville de ikke. Etter krigen fikk palestinerne som hadde bodd der rett til erstattning på all skade som skjedde på bostedet dems i Israel.

 

Ikke lenge etter var det på'n igjen med krig....

Israel er en av de største militærmaktene i verden, så hvis man skal få fred må man enten slippe ett par atombomber eller få Israel til å kjøre tanks inn i alle landa rundt, noe annet er umulig siden idialene er å drepe finenden din.

Lenke til kommentar

Fint med en historisk oppsummering, men har du noen mening om hvordan et relgionsnøytralt navn ville blitt mottatt og om det kunne synliggjort den nøytrale delen av befolkningen på begge sider?

 

Vaio: En avstemning som det er uakutellt siden det ikke er hensikten med tråden. Diskutér heller hva effektene av et relgionsnøytralt navn kan bli.

Lenke til kommentar
Er det slik at du tenker på et navn på en stat som inkluderer både Israel og Palestina?

7555708[/snapback]

Det stemmer. En stat som de nøytrale og uten blodig hat og evt. uten en sterk relgionstilknytnig kan føle seg hjemme i uansett hvilken side av sharonmuren de kommer fra.

 

Per i dag er det en skarp ideologisk todeling. Jeg vil gjerne at det skal danne seg en tredeling der hver av de to eksisterende har en flytende overgang med den nøytrale delen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...