Gå til innhold

Mobilt bredbånd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er foreløpig ikke så mange bærbare som ikke har PCCard, så fremt man ikke ser på de aller rimeligste maskinene eller konsumentmaskiner. Maskiner beregnet til bedriftsmarkedet har tilnærmet uten unntak fortsatt PCCard, hvor de fysisk største maskinene har ExpressCard i tillegg.

 

Et alternativ er å bruke en 3G-telefon med Bluetooth, men det suger strøm på mobilen og gir litt mer knotting enn en slik løsning som vi har testet.

Lenke til kommentar

En fin og informativ artikkel! Men det skal nevnes at selv om jeg er enig i at Telenor har en fin løsning, og at kortet deres er all right, har nevnte kort også kompabilitetsproblemer jeg hittil ikke har sett med Netcom sitt kort. Til svar fra Telenor teknisk kundeservice får man høre at hele rekken med kort fra Telenor (Option Globetrotter) er inkompatible med bl.a. ENE tech. Cardbus adaptere.

Lenke til kommentar

Noen som har en anelsen om hvorfor EDGE gir så mye høyere ping enn 3G? Har Fastpris Data fra Telenor og bruker det mye når jeg er ute og reiser i Finnmark. For det første er det meget dårlig dekning for 3G her oppe i nord og telefonen min (Qtek 9100) har ikke 3G, så bruker EDGE. Men det gir meget dårlig ping. Hastigheten er grei nok til mitt bruk, men pingen er ofte helt horribel :cry:

Lenke til kommentar

En fin artikkel, men mangler en tabell over hvilke os som er støttet. En lett oversikt over hvilke kort som fungerer i windows, os x og linux hadde vært fint. Verden har blitt så en ikke automatisk kun kan teste ting på windows lengre.

 

Dette kunne kanskje være med på å gi et bitte lite press til leverandører som ikke har sett os x og linux markedet.

Lenke til kommentar
Det står hvilke OS som er støttet under hvert kort, foreløpig er det ingen av kortene som støtter noe annet enn Windows, men det finnes driver til Telenorkortet i OS X, men telenor har ingen programvare til det.

7449625[/snapback]

 

Det stemmer ikke. ICE sitt D-10 kjører under Linux med 3djeparts drivere. Det er ett standard CDMA modem som jeg ikke helt husker produsenten på, men litt google finner frem det meste.

 

Om man også bruker ICE sitt D-20 (ikke så veldig mobilt lenger vel å merke) fungerer dette på alt som har nettverkskort m TCP/IP

 

//Hit

Lenke til kommentar

Det stemmer ikke. ICE sitt D-10 kjører under Linux med 3djeparts drivere. Det er ett standard CDMA modem som jeg ikke helt husker produsenten på, men litt google finner frem det meste.

 

Om man også bruker ICE sitt D-20 (ikke så veldig mobilt lenger vel å merke) fungerer dette på alt som har nettverkskort m TCP/IP

 

//Hit

7450176[/snapback]

 

Ice D-10 bruker et modem fra Anydata med modellnummeret ADU-E100A, om det finnes noen tredjeparts drivere vet jeg ikke, men i så fall kan det tenkes at det finnes til de andre og. Blant annet er det mange routere med PCMCIA-plass som har støtte for Novatel og Option (telenor bruker option). Flere av disse bruker en *NIX-variant noe som gjør at det kan være drivere til disse kortene og. Men ingen av produsentene til disse tre kortene har offisielt støtte for noe annet enn Windows 2000 og XP. Som vi skrev i testen har telenors Option-kort drivere for OS X, men Telenor har ikke programvare til det.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke brukt 3G mye, så jeg kan ikke sammenligne mye. Den eneste 3G erfaringen jeg har er at jeg i sommer hadde et forsøk på å jobbe ute på Akershus festning med Telenors mobilt kontor. Jeg ga opp etter et par timer. (Med nesten fri sikt til telenors hovedkontor på Fornebu skulle man tro det var gode odds for både dekning og kapasitet. Dekningen var der. Kapasiteten manglet.)

Derimot har jeg brukt Ice i noen måneder, og må si meg relativt godt fornøyd. Har både D-10 (usb) og D-20 (wlan router).

Det jeg har merket meg at PC'n bruker lenger tid å boote etter at driveren for D-10 ble installert. Dette gjelder selv om modemet ikke er koblet til. Jeg gjetter på at den bruker tiden på å forsøke å finne modemet når det ikke er tilkoblet, og hvis det er tilkoblet brukes tiden på å starte det opp. Merker også at PC'n reagerer treigere på hurtigtaster når modemet er tilkoblet.

Funksjonsmessig har jeg ikke opplevd at noe trafikk har vært blokkert med D-10. Har dog ikke prøvd IP-sec. Har derimot prøvd VPN med GRE, og det fungerer helt fint.

 

D-20 har mye bedre dekning enn D-10. Ulempen er størrelsen, og at den trenger strøm. Den oppfører seg som en vanlig trådløs bredbåndsrouter, bortsett fra at den ikke har noen wan-port. Er man på hytte tur setter man den i vinduskarmen, plugger i stikkontakten, og man har et WLAN i hele hytta.

Den kommer også med ledning for sigarettenner. Er man på kundebesøk med bil setter man den på dashbordet i bilen, og man får WLAN inne hos kunden. Sånn sett ser det ut til å være et godt produkt for omreisende selgere i områdene som har dekning.

Noen koleger hadde med seg D-20 på tur til Fåvang. De hadde dekning i bilen hele veien (utenom tuneller) fra Oslo, helt til de kom til gårdsplassen til kunden de skulle besøke. En tilsvarende dekning tviler jeg på at de konkurerende 3G nettene kan levere.

Den bruksmessige ulempen med D-20 er at natingen i routeren ikke slipper igjennom VPN forbindelser med GRE protokollen. Håper det vil komme en firmware oppgradering som fikser dette.

 

Både D-10 og D-20 kan kobles til ekstern antenne.

 

D-10 har ikke dekning hjemme hos meg. D-20 har 3 i dekning.

Ellers er det et dekningshull innenfor trekanten Moss-Drøbak-Hobøl.

 

Ved direkte henvendelse til ledelsen i Ice har jeg fått vite at det vil komme noen nye produkter i løpet av 2007. Det er bl.a. snakk om PCMCIA modem og usb modem på størrelse med minnepinner. Litt lenger frem i tid er det også snakk om IP basert mobil-telefon med innebygget CDMA modem.

Det kommer også en ny generasjon WLAN routeren. Alle disse nye produktene kommer til å få raskere up-link.

Begrensingen på overført datamengde pr måned kommer også til å bli hevet eller fjernet helt.

 

Fremtiden blir spennende!

Lenke til kommentar

Jeg vil si at Netcom kortet har enklere drivere enn Telenor kortet.

 

Telenor sin CD har 2 kort som støttes. Jeg opplevde at feil driver ble innstallert med Telenor kortet, og dette slipper du å bekymre deg for med Netcom sitt huawei kort.

 

Dessuten skriver Telenor driverene ting til registeret. Netcom sitt huawei kort skriver ingenting til registeret. Det er en egenskap jeg liker med innstallasjoner.

 

Huwei kortet fungerer utmerket så langt. :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg vil si at Netcom kortet har enklere drivere enn Telenor kortet.

 

Telenor sin CD har 2 kort som støttes. Jeg opplevde at feil driver ble innstallert med Telenor kortet, og dette slipper du å bekymre deg for med Netcom sitt huawei kort.

 

Dessuten skriver Telenor driverene ting til registeret. Netcom sitt huawei kort skriver ingenting til registeret. Det er en egenskap jeg liker med innstallasjoner.

 

Huwei kortet fungerer utmerket så langt.  :thumbup:

7458581[/snapback]

 

En teknisk merkelig ting med Huawei kortet til Netcom er at brikkesettet er USB-basert slik at Huawei har plassert en PC-Card til USB kontroller i tillegg til brikkesettet i PC-kortet. Dyrt å produsere i lengden, men nå har også Huawei (og netcom) et USB-basert kort som sannsynligvis har den samme brikken i seg.

 

Jeg testet alle kortene på tre forskjellige maskiner uten å ha problemer på noen av dem. HP Compaq Evo N800C, Dell Latitude D400 og en Acer Travelmate 8215.

Lenke til kommentar
Jeg vil si at Netcom kortet har enklere drivere enn Telenor kortet.

7458581[/snapback]

 

En teknisk merkelig ting med Huawei kortet til Netcom er at brikkesettet er USB-basert slik at Huawei har plassert en PC-Card til USB kontroller i tillegg til brikkesettet i PC-kortet. Dyrt å produsere i lengden, men nå har også Huawei (og netcom) et USB-basert kort som sannsynligvis har den samme brikken i seg.

 

Jeg testet alle kortene på tre forskjellige maskiner uten å ha problemer på noen av dem. HP Compaq Evo N800C, Dell Latitude D400 og en Acer Travelmate 8215.

7458691[/snapback]

Det tror jeg så gjerne på. Mitt dilemma kom når Telenorbutikkforhandleren installerte feil driver på Telenor kortet, og vi stod i 2-3 timer i forsøk på å avinstallere den driveren. Det var nødvendig med avinstallering. Til slutt forsøkte jeg i ett siste forsøk å avinstallere den i Safe Mode. Ingenting hjalp. Jeg hadde ikke sånn programvare ala Norton GoBack heller på systemet akkurat da, for om så var ville jeg forsøkt det med en gang. Så nå sitter driveren på systemet og blokkerer for den riktige driveren å skulle kunne installeres. Jeg hadde hastverk med å komme på nettet, så jeg løp til en Netcom forhandler med det samme. Netcom kortet har fungert utmerket, og en del folk sier at Netcom også er bedre på 3G dekning her i Norge (men om det er sant vet ikke jeg). Abonnement prisen på fastpris er faktisk billigere hos Netcom ser det ut til. Får regning på jevne 500 kroner i måneden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...