Gå til innhold

Første prototype på 45 nm-prosessor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

AMD klarer seg helt fint med sine 130, 90 og nå 65nm cpu'er, de selger som hakka møkk.

 

AMD er den eneste som har cpuer til under 1500,- på sin nye plattform AM2. slikt er utrolig viktig i markedet. Ser du på Intel så finner du E6300 over 1500,- men ingen alternativer ned mot 1000,-

 

EDIT:

Dessuten er det ikke akkurat ukjent at Intel har den største R&D divisjonen og dermed naturlig nok ligger foran. De har også et slags ansvar her siden de er de største.

 

AMD kom inn på et mye senere tidspunk og fylte et stort tomrom. I dag har de over 20% av markedet som er en helt enorm utvikling. Og etter avtalen med Dell vil denne anndelen bare vokse.

 

EDIT2:

De er nå på 45nm, såvidt jeg husker er det da bare 2-3 skritt igjen nedover før vi får alvorlige problemer med videre krymping. Evt. vil vi muligens se mange mindre steg. ned mot rundt 23nm hvis jeg ikke husker feil?

 

Den store krympealderen er i hvertfall over. Neste skritt var vel ned på nedre 30 tallet el.

 

130-90nm ~ 31% krymping

90-65nm ~ 28% krymping

65-45nm ~ 31% krymping

 

Neste krymping vil da kanskje havne på rundt 32nm? Og deretter 23nm? Men så mener jeg å huske at problemene meldte seg. Intel krymper ca. 1 gang i året som betyr at vi har 2 år igjen før man må tenke annerledes også her.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Tror ikke AMD klarer å overta med det første. Mange som hadde svovelprekener om hvordan "Intel hang etter på teknologi", mens det som egentlig var tilfelle var at de hadde alt for komplisert teknologi og dårlig sammensetning av denne. Nå har intel et helt greit OOO design og de har overtaket på prosessteknologien, da skal det mer til enn en halvveis kopiering av teknikene slik K8L har for å ta noe som helst ytelsestrone tilbake. Det er i allefall mine 50 øre. :) De har imidlertid lavere main memory latency som kan være avgjørende i en del tilfeller.

Lenke til kommentar
selv om de henger etter går jeg neppe over til intel, hehe.

har troen på at AMD ikke vil gi opp så alt for lett og kommer tilbake. :)

 

husk at intel også lenge har henget etter AMD. det går opp og ned hele tiden.

7375372[/snapback]

 

Kanskje jeg tolker deg feil, men kjøper du ikke det beste på markedet? :p

 

Men uansett, håper virkelig amd kommer med noe snart. Hvis ikke kan vi vel se langt etter et prisfall på c2d :(

Lenke til kommentar
Kanskje jeg tolker deg feil, men kjøper du ikke det beste på markedet? :p

 

Men uansett, håper virkelig amd kommer med noe snart. Hvis ikke kan vi vel se langt etter et prisfall på c2d  :(

7377927[/snapback]

Helt riktig. Så lenge c2d faktisk har best pris/ytelse (også når prisen på HK regnes med) skal det mye til at noe prisfall kommer. Men lansering av "low-end" serien av c2d utpå våren vil vel gi c2d med lavere priser.

 

Folk kjøper AMD AM2 nettopp pga pris ;)

7378546[/snapback]

Er egentlig AM2 x2 CPU-er så veldig billige. Billigste x2 (3800+) koster kr 1 268 og E6300 koster kr 1 413. Billigste AM HK ca kr 450 og billigste c2d ca kr 500. Så forskjellen er vel egentlig ikke så stor.

 

Men det er tydelig at OEM-produsenter som lager på begge plattformer ser ut til å bruke AMD i "low-end" segmentet.

Lenke til kommentar
M2 x2 CPU-er så veldig billige. Billigste x2 (3800+) koster kr 1 268 og E6300 koster kr 1 413. Billigste AM HK ca kr 450 og billigste c2d ca kr 500. Så forskjellen er vel egentlig ikke så stor.

 

Men det er tydelig at OEM-produsenter som lager på begge plattformer ser ut til å bruke AMD i "low-end" segmentet.

7383084[/snapback]

I prissegmentet under 1500 kroner, (som tross alt utgjør det meste av markedet,) har Intel fortsatt bare netburstprosessorer. Og de ligger langt bak Athlon 64 og sempron i pris vs ytelse, varmeutvikling og støynivå. Det er rett og slett ingen grunn til å velge Intel hvis du ikke skal ha en core2 duo.

Lenke til kommentar
M2 x2 CPU-er så veldig billige. Billigste x2 (3800+) koster kr 1 268 og E6300 koster kr 1 413. Billigste AM HK ca kr 450 og billigste c2d ca kr 500. Så forskjellen er vel egentlig ikke så stor.

 

Men det er tydelig at OEM-produsenter som lager på begge plattformer ser ut til å bruke AMD i "low-end" segmentet.

7383084[/snapback]

I prissegmentet under 1500 kroner, (som tross alt utgjør det meste av markedet,) har Intel fortsatt bare netburstprosessorer. Og de ligger langt bak Athlon 64 og sempron i pris vs ytelse, varmeutvikling og støynivå. Det er rett og slett ingen grunn til å velge Intel hvis du ikke skal ha en core2 duo.

7383160[/snapback]

 

Når det gjelder varmeutvikling skal jeg være enig (og tildels støy). Ellers konkurrerer D805 og D820 pris/ytelse klart med A64 3200+, A64 3500+, A64 3800+. At Sempron er bedre enn Celeron er jeg ikke uenig i. Toms Hardware har en pris/ytelses index der A64 3500+ (AM2) får 10,4, D 805 11,1, A64 3800+ 12,24 og D 820 13,23. Lavest er best.

 

Ellers er del vel ferdigbygde PC-er som utgjør mesteparten av markedet. Og der er det vel pakkeprisen som er interessant, og ikke selve CPU-prisen. Ellers så tror jeg ingen av oss sitter på data som virkelig viser hvor grensene for de ulike segmenter går og størrelser på segmentene.

 

For å eksemplifisere dette koster en Dell Dimension E521 med A64 3800+ fra kr 5 190 (velges X2 4200+ blir prisen kr 5 628) og en Dell Dimension E520 med E6300 fra kr 5 715. Spesifikasjoner eller er identiske. Vi er vel begge enige i at disse tilhører massemarkedet prismessig, og det er etter min mening ingen grunn til å velge annet en E6300 versjonen (tåpelig å velge noe annet).

 

Derfor mener jeg at AMD sine CPU-er, særlig X2 ikke er prismessig så gunstige som enkelte påstår.

Lenke til kommentar
I Dell-eksemplet så synes jeg ikke det er noen dårlig idé å spare 9% (525kr) av kjøpesummen på å velge X2 3800+ fremfor E6300. Husk at Dell-maskiner ikke egner seg til overklokking så begge prosessorene må regnes som ikke overklokket. Ytelsemessig er de ikke veldig ulike.

 

7384354[/snapback]

 

Det er ikke en X2 3800+ cpu, men en enkeltkjerne som har prisforskjell på kr 525. Billigste X2 gir under 90 kr i prisforskjell (X2 3800+ leveres ikke).

 

Og vist jeg leser grafen rett yter X2 3800+ 118 % av referanse og E6300 ca 133 % av referanse (noe ytelsesforskjell kan vi vel kalle dette). Så selv med prisforskjell på 9 % vinner E6300 pris/ytelse (ytelsesforskjell ca 12 %).

Lenke til kommentar

Intel har ikke ny teknologi med CPU tilgjengelig under 1500,-. Jeg skal bygge en billig og bra AM2 maskin til dattern med en CPU til under 1000,-.

 

Det er et stooort marked for CPU under 1500,-. C2D er kjekt hvis du kun er ute etter maks ytelse. Er du ikke det og tenker litt mer på krona er AM2 med masse CPU'er under 1500,- helt glimrende.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...