Gå til innhold

Saddam dømt til døden - Ved henging


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg syns ikke dødsstraff er rettferdig. Det er en stor selvmotsigelse å drive dødsstraff, for under noe slikt stopper jo aldri straffen. Det sies jo at man skal drepe de som har drept noen, f.eks. sånn som Saddam har, derfor er det helt "a-okay". Men da blir det jo igjen slik at når staten tar livet av en tyrann, så er det jo da rettferdig, etter dems egne lover, at de må bli dømt til døden selv etter de har dømt Saddam. Så den store selvmotsigelsen kommer aldri ta slutt, så hvis man drar det utover, så lurer jeg virkelig på hvor mange mennesker det hadde vært igjen i et land.

Såklart skal Saddam Hussein straffes, han torturte og gjorde så mye grusomt mot en sivil befolkning som var helt sjanseløse. Men dødsstraff er 1) For lett & 2) Selvmotsigene. Så jeg hadde helst sett at han satt bak lås og slå hele livet, og der inne ble han straffet ordentlig for det han har gjort.

Lenke til kommentar

I et fengsel hadde han hatt det altfor godt. Og det med selvmotsigelse er jeg uenig i, Saddam har drept tusenvis av folk uten "lovlig" grunn, myndighetene dreper han fordi han har gjort noe ulovlig. Domstolen gjør det lovlig for myndighetene å drepe han, derfor gjør de ikke noe galt.

Endret av egil88
Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om "rettferdighet" på et personlig plan. Når saken har slike proporsjoner som denne her, har Saddams personlige integritet fint lite å si. En slik dom er en populistisk avgjørelse.

 

Dessuten er ikke dødsstraff så mekanisk som du skal ha det til, PureJoy. Hvis det virkelig var slik at den som dreper selv ble drept hadde befolkningen blitt rimelig tynn etter hvert, men så enkelt er det ikke.

Lenke til kommentar
I et fengsel hadde han hatt det altfor godt. Og det med selvmotsigelse er jeg uenig i, Saddam har drept tusenvis av folk uten "lovlig" grunn, myndighetene dreper han fordi han har gjort noe ulovlig. Domstolen gjør det lovlig for myndighetene å drepe han, derfor gjør de ikke noe galt.

7220813[/snapback]

 

Det var ikke poenget mitt. Men selve prinsippet og alt som bygger opp grunnlaget til en dødsstraff var det jeg snakket om, og det er nettopp det som er så forferdelig selvmotsigene.

 

Det er ikke snakk om "rettferdighet" på et personlig plan. Når saken har slike proporsjoner som denne her, har Saddams personlige integritet fint lite å si. En slik dom er en populistisk avgjørelse.

 

Dessuten er ikke dødsstraff så mekanisk som du skal ha det til, PureJoy. Hvis det virkelig var slik at den som dreper selv ble drept hadde befolkningen blitt rimelig tynn etter hvert, men så enkelt er det ikke.

7220822[/snapback]

 

Nei, men grunnlaget som bygger opp en dødsstraff, er mekanisk rett og slett. Og det er faktisk nettopp derfor den er ufyselig, og Saddam fortjener rett og slett verre. Den irakiske befolkningen fortjener bedre. Det å drepe han hjelper ikke noe, da han slipper han jo unna. La han heller levet med det han har gjort, bak lås og slå. Det er straff!

Lenke til kommentar

Som forventet fikk han den dommen USA dikterte før rettsaken, så kan en spørre seg om dette er nødvendig.

Hvorfor dømme han til døden ved henging,da en vet at dette vil føre til nye konflikter i Irak med påfølgende lidelser for befolkningen.

Hvorfor ikke gi han livsvarig fengsel?

Spesielt når en vet at andre diktatorere fortsatt går fri eller kunn har husarrest,hvorfor er det USA`s behov for å diktere som til enhver tid skal gjelde ??

Lenke til kommentar

Er enig med Nightkeeper og en del andre her. Han burde blitt tatt til Haag, så kunne man hatt en rettsprosess man kunne stolt fantastisk mye mer på. Denne rettsaken har vært en "showtrial" egentlig uansett hvordan man ser på det. USA har jo kastet dommere som ikke fulgte ordre.

 

Er motstander av dødsstraff, men med slike tyranner er det nesten fristende å godta det. Ingen tvil om at mannen har gjort forferdelige ting, og han fortjener en hard straff. Men dødsstraff er egentlig en billig utvei. Fyren mister livet, men han må ikke lide resten av livet i en mørk celle med tilgang til dagslys 1 av 24 timer i døgnet eller noe lignende. Jeg mener det hadde vært en verre straff, men det hadde neppe blitt godtatt i dagens Irak. Folk hater fyren, og det er ikke godt å vite hva som hadde skjedd om han ikke fikk dødsstraff.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...