Gå til innhold

2GB RAM nødvendig med XP3200?


tubaper

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et system med en XP3200+(ikke Athlon64) CPU på 2.2 Ghz. Her har jeg nå en stk PC3200 RAM brikke stående. Hovedkortet har mulighet for Dual Channel DDR som jeg ikke benytter nå siden jeg bare har en RAM brikke. Spørsmålet er om jeg bør selge nåværende RAM brikke og kjøpe 2x512MB Dual Channel kit eller om jeg bør kjøpe en 1GB brikke til og kjøre 2x1024 Dual Channel. Altså...er systemet og cpu'en kjapp nok til at jeg har bruk for 2GB? Av spill blir den benyttet til Sims2, FligtSimX, FIFA07 ++ på et 6600GT kort...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen på en og to minnekanaler er også svært liten:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=469119

 

Det betyr at jeg vil fraråde deg å oppgradere ram nå. Gjør heller som H_S sier og spar til nytt system. (Hovedkort + CPU + skjermkort + ram). Det gamle systemet kan du gjerne selge samlet inkludert ram. (Da slipper du å måtte velge sokkel 939 for DDR-ram som begge er utgående)

 

Om du vil ha bedre ytelse på det systemet du har nå og har f.eks 2000kr å bruke på det så ville jeg anbefalt å oppgradere skjermkortet til f.eks et slikt: http://www.hardware.no/nyheter/skjermkort/...-sokkelen/32788

Men jeg vil bare anbefale det nye skjermkortet dersom du spiller med en oppløsning på 1280x1024 eller helst høyere enn det.

Lenke til kommentar

Er litt uenig med de to andre svarene. Enig i at det er bare tull å bytte ut en 1gb brikke med 2 512mb brikker, men du vil helt sikkert være godt fornøyd med en oppgradering til 2gb. Eg har testet min PC med både 1gb og 2gb minne, og ting flyter merkbart bedre med 2gb minne. Eg annbefaler alle som spør å ha 2gb minne i PCene sine :thumbup:

Lenke til kommentar
Er litt uenig med de to andre svarene. Enig i at det er bare tull å bytte ut en 1gb brikke med 2 512mb brikker, men du vil helt sikkert være godt fornøyd med en oppgradering til 2gb. Eg har testet min PC med både 1gb og 2gb minne, og ting flyter merkbart bedre med 2gb minne. Eg annbefaler alle som spør å ha 2gb minne i PCene sine  :thumbup:

7220885[/snapback]

2 GB minne er kjekt og greit det, men når PC'en består av en AMD XP3200+ og et nVidia 6600GT lønner det seg lite rent økonomisk å slenge inn 2 GB ram.

Lenke til kommentar

Hva føler du er galt med systemet du har nå?

 

Hvis du er ute etter bedre spillytelse anbefaler jeg:

 

1. Klokk nåværende hk/cpu oppsett så langt du kan. Skifte goop på NB og tweake bios.

 

2. Kjøp et ATI x1950pro AGP.

 

3. Vurder en 512mb brikke eller to (skulle tro en holder) på bruktmarkedet elns hvis du føler du trenger det til BF2 osv.

Endret av eternal
Lenke til kommentar
Er litt uenig med de to andre svarene. Enig i at det er bare tull å bytte ut en 1gb brikke med 2 512mb brikker, men du vil helt sikkert være godt fornøyd med en oppgradering til 2gb. Eg har testet min PC med både 1gb og 2gb minne, og ting flyter merkbart bedre med 2gb minne. Eg annbefaler alle som spør å ha 2gb minne i PCene sine  :thumbup:

7220885[/snapback]

2 GB minne er kjekt og greit det, men når PC'en består av en AMD XP3200+ og et nVidia 6600GT lønner det seg lite rent økonomisk å slenge inn 2 GB ram.

7223441[/snapback]

Spørs hva du mener med lite økonomisk her. Hvis han har en oppgave han får vesentlig bedre ytelse av så er det jo ingen dårlig ide sånn sett. Hvis han oppgraderer bare fordi pengene brenner i lommen og han er fiksert på noe ny hw i boksen er det en dårlig ide ja.

Lenke til kommentar

uansett hvordan man snur og vender på det vil jeg si det er bortkastet å koste på noe mer på den maskinen der, som nevt tidligre i denne tråden så er maskinen på vei til å bli utdatert, og for eks ny ram eller nytt skjermkort vil bli såpass kostbart og yte lite, samt at du ikke kan bruke hverken ram eller agp skjermkort om du siden går over til f.eks Am2 eller core 2 duo.

 

La den heller være som den er, og bruk den til du finner ut at du vil ha ett nytt system, det blir absolutt det mest lønnsomme for deg.

Lenke til kommentar

Nå er du litt vel bombastisk her. En AthlonXP 3200+ er da ikke så utdatert (dessuten kan han klokke litt). Og når man spiller på høyere oppløsninger har skjerkort mer å si enn CPU. Det er heller ingen grunn til at CPU på død og liv skal makse skjermkort 110% som enkelte har fått det for seg her inne - forstår meg ikke helt på enkelte.

 

Hvis han kjøper et slikt skjermkort + en 512mb brikke for ca 500kr på bruktmarkedet så får han meget god spillytelse. Kanskje du da kan sette opp et oppsett med tilsvarende spillytelse og gi han en pris på dette? For jeg tror ikke du kommer i nærheten av den prisen han må ut med for å oppgradere Socket A systemet sitt nå. For ikke å glemme byttekostnadene han spares for. Han kan hive inn kortet og installere drivere på 5min.

Endret av eternal
Lenke til kommentar
uansett hvordan man snur og vender på det vil jeg si det er bortkastet å koste på noe mer på den maskinen der, som nevt tidligre i denne tråden så er maskinen på vei til å bli utdatert, og for eks ny ram eller nytt skjermkort vil bli såpass kostbart og yte lite, samt at du ikke kan bruke hverken ram eller agp skjermkort om du siden går over til f.eks Am2 eller core 2 duo.

 

La den heller være som den er, og bruk den til du finner ut at du vil ha ett nytt system, det blir absolutt det mest lønnsomme for deg.

7223689[/snapback]

Tja, vær nå aldri så skråsikker før du uttaler deg.... jeg hadde en liten stund mens jeg venta på dfi 975x hket mitt et Asrock dual 775vsta kort til under 500kr. Dette kjørte jeg en e6600 conroe på. Det hadde både en fullverdig agp port, støtte for både ddr og ddr 2 minne pluss en pcie 4x port...

Jeg testet både med 2GB ddr400 ram, og 2GB ddr2 800 minne, og ddr minnet gav ganske brukbar ytelse opp mot ddr2 667(iallefall på dette hket). På mitt system uklokka måtte jeg opp i veldig høy oppløsning for at ytelsen blei nevneverdig dårligere enn den blir på Asus p5w dh dlx(uklokka vel og merke var det ca 10% i 1600x1200 om jeg husker rett) jeg har nå med 7900gt@670/1600. I følge anandtech sin test av kortet var det da hovedsaklig 4x pcie porten som var flaskehalsen da. Agp porten er fullverdig og man kan senere ta cpuen ut og pakke i et nytt hk med ddr2 og pcie om ønskelig. Så vil tro man taper nesten nada på å kjøre dette kortet og en conroe kontra pcie versjonen. Dog klokker Asrock kortet veldig dårlig på conroe.

 

For mere info sjekk her og de oppfølgings artikklene: Test av ddr vs ddr2 og conroe på Asrock dual vsta775

Endret av Onanias
Lenke til kommentar
Med 2 gig ram er det ingen problemer med å slå av vekslefila i windows og ting flyter fint generelt. Med 1 gig ram hendte det at hdn gikk i tide og utide. Så finner du noe billig ram, kan det være greit, hvis ikke er det like greit å oppdatere hele skiten.

7223951[/snapback]

 

ikke slå av vekselfila, er noen spill som tar mer enn 2gb. Og du vet hva som skjer hvis det går tomt...............

Lenke til kommentar

Folk har sett Oblivion, Dark. M....har fremdeles litt lim på hjerna :ermm: men det er ikke lurt slå helt av, den bør ha litt. men som sagt jeg kan ta feil :)

Det har vært noen plasser i spill der den har gått over til vekslefila selv om man har 2gig sett. Men jeg har ikke sett noen tester av dette, som egentlig hadde vært spennende å se om det er det eller noe annet :hmm:

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar
Hvilke spill er det Fluesopp?

 

Jeg har hørt om spill som tar mer enn 1 GB og dermed gir høyere ytelse med 2 enn med 1 GB minne, men jeg har ennå ikke hørt om spill som tar mer enn 2 GB. Kan du lenke noen tester av 2 vs. 4 GB i ulike spill?

7274133[/snapback]

 

Vel, Gothic 3 krasjet på meg, da var hele Pagefila (3GB) + fysisk minne (2GB) brukt opp. Men dette er nok mer minnelekasje en faktisk bruk..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...