Gå til innhold

Motivasjon for å trene!


Anbefalte innlegg

Etter sommeren har det vært hardt å komme igang igjen.

Har både skole og jobb som har tatt mye tid.

 

Men jeg lurer på hvordan folket motiverer seg for å gå på gym'n, fotballen etc når det høljer ute, og fjernkontrollen ligger så fint på bordet! :ermm:

 

Edit;

 

Lister opp råden etterhvert som de kommer, slik at folk som mangler treningsglede kan få noen tips her!

  • Trening gir velvære!
     
  • Vær strukturert og planlegg treningen på forhånd.
     
  • Ha en treningspartner med de samme intensjonene som deg selv.
     
  • Bit tennene sammen, når treningen har blitt en vane så er det motiverende i seg selv.
     
  • Fremgang motiverer.
     
  • Varier treningsform.
     
  • Vær fokusert på selve trening, ikke på dill og dall.
     
  • Tren med noen som gjør at du strekker deg lengre.
     
  • Korte men intensive økter, slik at det ikke skal bli for langdrygt.
     
  • Bruk tiden på trening effektivt.
     
  • Tren intensivt i perioder, for så å ta pauser/ferier i perioder.
     
  • Bruk trening som rekrasjon. Ha god tid, ta en lang dusj og et badstu.
     
  • Følg med på hvordan kroppen både føler ser bedre ut og føler seg bedre. Får å se fremgangen best mulig ta bilder ukentilg.
     
  • Når du begynner å trene så vis fokus til de muskelene som gjerne gir fremgang fortest, f.eks benk og overarmer.
     
  • Finn selv en balansegang mellom å måtte tvinge seg på trening og heller gjør noe annet når du ikke har lyst.
     
  • Øk din egen kompetanse omkring trening, kosthold og helse.

Endret av js79
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aner ikke, jeg føler at jeg blir helt røten når jeg ikke drar ut å trener. Dog, for motivasjonen sin del, så kan du jo melde deg på spinning o.l hvis du har mulighet til det. (Selv elsker jeg å sykle ute i allslags vær bortsett fra regnvær)

 

Det kan være vanskelig å bygge opp motivasjon, etter en stund. Så er det liksom som om den kommer av seg selv, jeg liker å trene. Så sånnsett så går det veldig greit.

Lenke til kommentar

Det er greit å ha nokon å trene med. Eg merker at dei dagane eg trenar aleine er det litt tyngre å kome seg ut døra og bort på treningssenteret.

 

Bruk gjerne litt tid til å planleggje dagen/veka som kjem. Har du faste tidspunkt der du skal gjere noko er det lettare å kome igjennom alt.

Lenke til kommentar
Det er greit å ha nokon å trene med. Eg merker at dei dagane eg trenar aleine er det litt tyngre å kome seg ut døra og bort på treningssenteret.

6948357[/snapback]

Det er da viktig at du og partneren ligger på omtrent samme seriøsitetsnivå, for det er dyrt å betale for et årskort på treningsstudioet om du bruker det som terapi-time a.k.a. syklubb.

 

En annen viktig ting for faktisk å komme seg ut døra er at man setter et tidspunkt, og da går man for å trene uansett hva. Ikke noe "bare se macGyver", "bare lese en post til på diskusjon.no" e.l. Om huset brenner kan du gjerne slukke det først, men så går du og trener etterpå.

Dette gjelder forresten ikke bare trening, men også andre ting.

Lenke til kommentar
Det er da viktig at du og partneren ligger på omtrent samme seriøsitetsnivå, for det er dyrt å betale for et årskort på treningsstudioet om du bruker det som terapi-time a.k.a. syklubb.

Det er klart. Skal ein trene så skal ein trene. Han eg normalt trenar med er og noko sterkare enn meg, så då har eg alltid noko å strekke meg etter. Dette hjelp og på motivasjonen.

Lenke til kommentar
Men kjenner meg igjen når det gjelder kardio. Det er ikke alltid like lett å motivere seg til, kjedelige greier.

6947794[/snapback]

Så hvordan gjør du det da? :)

6947832[/snapback]

Tenker på resultatet av treningen. Kjører oftest korte men intensive økter slik at det ikke skal bli for langdrygt. Dette skal visstnok være bedre når det gjelder både øking av kondis, og når det gjelder fettforbrenning.

Lenke til kommentar

Jeg har også slitt med akkuratt dette i det siste. Etter en periode med sommer og veldig fint vær, synker motivasjonen drastisk når kulden kommer og sola forsvinner. Jeg blir mye mer et innemenneske. Etter 3 år hvor det samme har skjedd har jeg funnet ut noe som passer for meg:

 

Om sommeren er det motivasjon nok at jeg trener. Det er deilig og løpe og trene styrke ute i fint vær, og jeg kan gjerne holde på i et par timer.

Om vinteren gjør jeg om de to timene til en halv time - trekvarter. Jeg begynner å trene mye mer effektivt. Jeg lager meg også perioder, hvor jeg fesk trener hver dag i 10 dager, for å ta en pause i 10 dager igjen. Det fører til at jeg hele tiden ser frem til en liten "ferie" og kan slappe ordentlig av når jeg først får fri.

Lenke til kommentar

Mye er nevnt allerede. Men variasjon er bra. Men ingenting varer for alltid, man blir lei alt, så man må nesten hele tiden søke etter den fattige kilden på motivasjon. Personlig finner jeg motivasjon fra div. damer, spesielt ei jeg liker, hehe. Sånne ting motiverer ihvertfall meg, å ha noen å se frem til muligens.

 

Men skjønner godt at folk blir lei, nå er det høst og drittvær, jogging er fortsatt en mulighet, selv i kulda. Men når snøen kommer, er det bare å glemme sykkelen, og det gruer jeg meg til, for spinning er drittkjedelig.

Lenke til kommentar

I motsetning til mange andre liker jeg å trene alene. Jeg og vennene mine har forskjellige treningsprogram og foretrekker forskjellige ting, og det blir så mye dødtid og fjas hvis vi skal gå rundt og vente på hverandre. Noen ting jeg har lagt merke til gjør trening diggere:

 

- Det er diggest å trene når man har god tid. Derfor er det lurt å sette av noen timer. Prøv å trene når du ikke må forte deg for å rekke noe. Bruk god tid, kos deg i dusjen etterpå, ta badstu hvis du liker det (anbefales på alle måter). Jeg bruker gjerne i overkant av to og en halv time alt i alt.

 

- Jeg slanker meg for tiden, først og fremst ved å trene (kondis og styrke på SATS) og spasere. Det er motiverende i seg selv å se hvordan kroppen blir strammere og penere. Ta deg ofte en titt i speilet, se hvordan treningen virker inn på utseendet og de kroppsdelene du ønsker å forbedre.

 

- Hvis du trener i studio, tren noen ting du lett merker fremgang på, f.eks. benk og overarm. I starten blir man merkbart sterkere nesten fra økt til økt på disse tingene, og det er selvsagt kjempegøy.

 

- Noen sier at man ikke skal trene når man ikke har lyst, noen sier at man skal tvinge seg selv hele tiden. Her bør man finne en balansegang. Av og til trener jeg selv om jeg egentlig kunne tenke meg å slappe av, en sjelden gang lar jeg det være. En ting jeg også gjør, er å av og til nekte meg selv å trene, selv om jeg har kjempelyst den dagen. Da blir savnet større.

Lenke til kommentar
Det er motiverende i seg selv å se hvordan kroppen blir strammere og penere. Ta deg ofte en titt i speilet, se hvordan treningen virker inn på utseendet og de kroppsdelene du ønsker å forbedre.

6961128[/snapback]

I speilet ser man ikke så godt resultater: Ta bilder hver uke om du er opptatt av å se forandringene. Det er enorm forskjell på hva man ser ved å ta bilder etter noen uker, og hva man legger merke til i speilen.

 

Forøvrig kan det å lese om trening, kosthold og helse være en motivasjon for å trene, hvertfall er det det for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...