Gå til innhold

Priskrig mellom Zune og iPod


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Eh.

 

1) Apple lanserer nye iPods til en pris.

2) Microsoft lanserer sin "iPod-wannabe" til en lavere pris.

 

Ikke akkurat det jeg vil kalle en ekstremt kraftig priskrig du, Mr. Journalist.

6909968[/snapback]

eh herregud..

 

1) Apple lanserer noe nesten gammelt til samme pris

2) Microsoft lanser en ny mp3 spiller som ser ut til å ha bedre teknologi + billigere. iPod MÅ gå ned i pris for å bli konkuransedyktige. Og da blir det en pris krig vettu gutten min :)

Lenke til kommentar

Eh, "gutten min" - det er tydelig du ikke helt forstår hvordan markedet fungerer, men for at man skal kunne få en priskrig så må to (eller flere) parter faktisk ha en -krig om pris-. Når en produsent har en pris på sitt produkt (eller; den samme prisen de har hatt tidligere, nå bare med mer lagringsplass) og en annen produsent som ønsker å komme inn på markedet lanserer et tilsvarende produkt (ja, det er tilsvarende, tross hvor mye folk elsker å bashe Apple) til en lavere pris.. hva har man da? Jo, man har et MARKED.

 

I det øyeblikket man starter å konkurrere om å ha lavest pris på sin enhet, og man har flere konsekutive priskutt for å oppnå dette, så kan man begynne å snakke om en priskrig. At en produsent har et produkt til en pris og en annen (og mange mange flere) har andre produkter til andre priser.. Vel, det er ikke en priskrig.

 

Nå tror jeg ikke at jeg klarer å forklare det på noen enklere egentlig.

 

Å ja - iPod trenger ikke å gå ned i pris - det har Apple aldri hatt behov for. De solgte iPods for fire tusen kroner uten problemer. Det er ikke prisen som gjør at iPods holder seg, tross relativt få tekniske videreutviklinger, det er kvaliteten og statusen. Hvis man bare går på pris - hvorfor har da ikke Rio, Creative eller SanDisk tatt tilbake markedet de totalt mistet til Apple? Fordi kundene vil ikke ha produktene deres, that's why.

Lenke til kommentar

Det gjør de nok helt sikkert - historikken viser at de setter ned prisen på hardwaren sin (da også iPod) ca. hver 5. mnd. (og da ofte i sammenheng med nye lanseringer). Det jeg prøvde å få frem er at de -ikke- kommer til å sette ned prisen for å "matche" Zune - det har de absolutt ingen grunn til. Det er Microsoft som er underdog her, ikke Apple, og når man styrer markedet så styrer man også prisen. At Microsoft sannsynligvis må selge Zune-spillerne med tap eller i alle fall med marginal inntjening for å i det hele tatt ha en liten sjanse for kapre markedsandeler fra Apple (og fra Creative og de andre, for den saks skyld) er trist for Microsoft - ikke for de allerede etablerte aktørene.

Endret av transistorbass
Lenke til kommentar
Jaja, uansett så har de fremdeles et bedre produkt til lavere pris :)

6913286[/snapback]

Godt mulig, men det er jo gjerne slik at det er flere ting man gjerne vil vurdere enn bare hva slags tekniske muligheter spilleren har innebygget.

 

Brukervennlighet, pris, design, fysisk størrelse, tekniske muligheter, lydkvalitet, skjermkvalitet, skjermstørrelse, vekt, utvalg av tilleggsutstyr, hvorvidt spilleren støtter verdens største butikk for nedlasting av musikk (iTunes Musicstore) eller ikke, hvordan synkroniseringen mot datamaskinen foregår, batteritid, hvorvidt spilleren har "ekte" navigeringshjul eller kun en 4-veis "styrepinne" for å navigere med (Zune har sistnevnte tror jeg?), hvorvidt spilleren benytter harddisk eller minnekort, etc etc... slike ting utgjør faktorer hver enkelt kjøper vil prioritere forskjellig.

 

Hvilket produkt man anser for å være best avhenger rett og slett av hva man vektlegger mest av blant annet disse tingene.

 

Men så langt virker det som om Zune tilbyr mest teknologi for pengene om ikke annet, og det er jo selvfølgelig en fordel, i alle fall for de mest teknologiinteresserte. :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...