Gå til innhold

Superdatamaskin på PlayStation-prosessorer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
muligens ikke, men det hadde bare vært interessant og vite da en grafikk prosessor er spesialbygd for og rendre grafikk, men hvis du emulerer slikt på en vanelig desktop prosessor vil den virkelig slite.

6844881[/snapback]

Cell ville gjort det mye bedre enn en opty/xeon men vesentlig dårligere enn en X1950XT, foruten at man måtte lage en software overbygning på Cell for formålet. Det er hovedsaklig tre faktorer:

Minneytelse - her er ikke Cell langt unna GPU

Purpose - Cell har kort og kjapp pipe-line, GPU har lang og treg

Bredde - Cell har bred design, men GPU har mye bredere

Lenke til kommentar
En nerdekommentar til..

Er det en norske eller en amerikanske billioner? Den norske er jo 1000 ganger større enn den amerikanske. Antar at billionen er tatt fra en amerikansk tekst.

6845029[/snapback]

 

Det er den norske benevningen billion, det korrekte for engelsk vil være trillion.

 

http://www.ibm.com/news/no/no/2006/09/cell-processor.html

6845178[/snapback]

 

Amerikansk engelsk i så fall, siden britisk engelsk bruker billion på samme måte som vi gjør. (I følge dokpro.uio.no er det bare USA og tidligere Sovjet som (mis)bruker billion på denne måten).

Lenke til kommentar
muligens ikke, men det hadde bare vært interessant og vite da en grafikk prosessor er spesialbygd for og rendre grafikk, men hvis du emulerer slikt på en vanelig desktop prosessor vil den virkelig slite.

6844881[/snapback]

Cell ville gjort det mye bedre enn en opty/xeon men vesentlig dårligere enn en X1950XT, foruten at man måtte lage en software overbygning på Cell for formålet. Det er hovedsaklig tre faktorer:

Minneytelse - her er ikke Cell langt unna GPU

Purpose - Cell har kort og kjapp pipe-line, GPU har lang og treg

Bredde - Cell har bred design, men GPU har mye bredere

6845071[/snapback]

Brusfantomet: Hvis vi snakker om veldig teoretiske tall så har dagens raskeste grafikkort en mulig regnekapasitet på rundt 500 GFLOPS. Cell-klynga har i teorien 2000 ganger det tallet. Til sammenligning har en moderne x86-prosessorer teoretisk 5-10 GFLOPS per kjerne. Men det interressante er ikke de teoretiske tallene, men hvor godt man klarer å få de til å jobbe sammen og hvilke oppgaver de klarer bra. Det er noe helt annet enn de tørre teoretiske tallene.

Lenke til kommentar
muligens ikke, men det hadde bare vært interessant og vite da en grafikk prosessor er spesialbygd for og rendre grafikk, men hvis du emulerer slikt på en vanelig desktop prosessor vil den virkelig slite.

6844881[/snapback]

Men nå er ikke cell en standard desktop prosessor, og dette er en klynge maskin med x antall cpuer og ikke noe vanlig pc, så det hele blir så utrolig teoretisk at ingen her inne ville kunne svare på det bortsett fra å regne teoretisk og ikke pratisk regnekraft. Bland nå ikke epler å pærer å tro du får ut flere epler, eller i dette tilfellet 3dmark poeng.

Lenke til kommentar
Amerikansk engelsk i så fall, siden britisk engelsk bruker billion på samme måte som vi gjør. (I følge dokpro.uio.no er det bare USA og tidligere Sovjet som (mis)bruker billion på denne måten).

6846942[/snapback]

 

Hvordan sier britisk engelsk den norske milliard (1000 mill)?

Bare "one thousand million"?

6847195[/snapback]

 

Ja. ('milliard', 'trilliard' etc. er også mulig i britisk engelsk så vidt jeg vet, men svært lite utbredt).

 

Jeg liker for øvrig å omtale språkene som Engelsk og Amerikansk ;)

Lenke til kommentar

De hadde litt problemer med yield i starten, men det har kommet mange nye steppinger siden da. De nye steppingene er billigere å produsere både på grunn av bedre yield og mindre areal. En annen ting er at de brikkene som selges til bruk i playstation har en SPE-kjerne redundant. Dvs. den er bygget opp av 1 power-lignende kjerne + 8 SPE-kjerner, men kun 7 av de 8 SPE-kjernene tas i bruk. Den siste kan gjerne inneholde en feil. Det er den samme teknikken som brukes på skjermkort når f.eks 4 av 24 pipeliner slås av for å kunne selge de brikkene som ikke har 24 fullt fungerende pipeliner. Jeg kan tenke meg til at yield er forbedret såpass mye at det er svært ofte at alle 8 SPE-kjernene fungerer bra og at de som nå selges til Sony nå ofte unødvendig har en avslått SPE. Disse brikkene kan nå gjerne sorteres ut og selges til sansynligvis litt høyere pris og at en større andel av de brikkene Sony får faktisk har en ikkefungerende SPE.

 

Wikipedia: Cell

Lenke til kommentar
muligens ikke, men det hadde bare vært interessant og vite da en grafikk prosessor er spesialbygd for og rendre grafikk, men hvis du emulerer slikt på en vanelig desktop prosessor vil den virkelig slite.

6844881[/snapback]

Men nå er ikke cell en standard desktop prosessor, og dette er en klynge maskin med x antall cpuer og ikke noe vanlig pc, så det hele blir så utrolig teoretisk at ingen her inne ville kunne svare på det bortsett fra å regne teoretisk og ikke pratisk regnekraft. Bland nå ikke epler å pærer å tro du får ut flere epler, eller i dette tilfellet 3dmark poeng.

6847719[/snapback]

Tja, jeg vil påstå at det er mulig å approksimere ganske bra, men det vil være en krevende øvelse. Det mest krevende vil være software overbygningen, men det er da folk her inne som har laget det for GPU pipe-line før. Ikke det at svaret vil være veldig interessant, men det er ganske fasinerende å se hvor mye man faktisk kan finne ut om praktisk ytelse til en prosessor som bare fins på papiret:

http://www.cs.berkeley.edu/%7Esamw/projects/cell/CF06.pdf

Lenke til kommentar

Det tviler jeg sterkt på ettersom OS og spillene til PS3 blir designet som om det er 7 kjerner til stede. Det er jo noe av cluet med konsoller som gjør det langt enklere for utviklerne: Spillene oppfører seg akkurat likt på alle konsoller da de har lnøyaktig lik prosessor, nøyaktig lik grafikkort, like mye RAM etc.

Unntaket må være hvis man en gang for kjørt homebrew kode på PS3 som kan kanskje ta i bruk den redundante SPE-en, men altså ingen ytelsesforskjell for vanlige spill.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...