Gå til innhold

Vannkjøling - En nybegynnerlogg


Anbefalte innlegg

Kommentarer til dette prosjektet postes her.

 

Jeg har i grunn aldri vært den første til å innrømme mine egne begrensninger.

Jeg er tilhenger av den såkallt "sunne" filosofien at mennesket kan mestre hva det enn setter seg fore, så lenge man prøver hardt nok. Men når man kombinerer denne filosofien med en smule utålmodighet (les skjødesløshet) så hender det like ofte at tingen man jobber med blir fullstendig ødelagt, som at den blir slik man tenkte. (Dette kan i hvertfall kasettspilleren jeg loddet i hjel i forrige uke skrive under på.) post-106137-1155473989_thumb.gif

Det er med denne mentale ballasten jeg nå skal begynne på mitt neste prosjekt: Vannkjølt pc.

 

Når dette er sagt så er det enkelte ting man ikke har råd til å være skjødeløs med.

Man har råd til å være skjødesløs med en kasettspiller til 300 kr, man har ikke råd til å være skjødesløs når man skal sirkulere noen liter vann mellom pc-komponenter til en verdi av nærmere 8000. Derfor har jeg vært usedvanlig flink til å lese meg opp om vannkjøling før jeg bestemte meg for hvilke komponenter jeg skulle kjøpe.

 

Litt av grunnen til at jeg ønsker meg vannkjøling er at jeg, og på gode kvelder også et tiltrekkende medlem av det motsatte kjønn post-106137-1155473818_thumb.gif, sover i samme rom som pcen. Pcen brukes en del til nedlastning av store filer over p2p nettverk, noe som jo som kjent kan ta lang tid, så den blir gjerne stående på hele døgnet. Derfor er det nødvendig at den er så stillegående som mulig.

I tillegg hadde det vært kjekt å få litt mer ytelse ut av hardwaren sin, samtidig som jeg håper at lavere temperaturer vil gi nevnte hardware lenger levetid. Jeg er klar over at det er begrenset hvor mye høyere effekt jeg vil få ut av hardwaren min med mitt nåværende hovedkort, da den ikke støtter høyere rambuss enn 400, som jeg benytter fullt ut uten overklokking. Men jeg kan jo overklokke skjermkortet mitt om ikke annet.

 

Hardwaren som skal være i pcen er som følger:

 

Hovedkort: Asus P4P800-E Deluxe

PSU: NorthQ 4001SE 400 watt

Prosessor: Intel Pentium 4 3.0 GHz 800 FSB

RAM: TwinMOS Dual-Channel Kit DDR400 1024 MB (2x512) (PC3200)

Skjermkort: ATI Radeon 9600 Pro AIW 128MB

Harddisk 1: Western Digital Raptor 36,7 GB

Harddisk 2: Western Digital Caviar SE 320 GB S-ATA

Harddisk 3: Western Digital Caviar SE 120 GB Ide

DVD-Brenner: BenQ DW1620

 

Jeg bestemte meg for å gå for et "Swiftech H20-120 Premium Watercooling Kit".

 

post-106137-1155472832_thumb.jpg

 

Dette settet får god omtale blant annet her.

Eneste problemet med dette settet er at det benytter seg av 12 cm vifter for å kjøle radiatoren, noe som ikke får plass i mitt nåværende kabinett.

 

post-106137-1155585660_thumb.jpg post-106137-1155585672_thumb.jpg

 

Jeg bestemte meg derfor like godt for å vrake den gamle kassa til fordel for dette:

 

post-106137-1155472705_thumb.jpg

 

Behøver jeg å presentere den nærmere? Det er det samme som Kristian Rolf bruker til sitt prosjekt "The Core". For de som ikke har vært heldige nok til å ha truffet på dette kabinettet tidligere så snakker vi om en PC-V2100 fra Lian-Li. Et tårn som i utgangspunktet er det samme som dette, bare med støydempende matter i tillegg. Litt dyrt kanskje, men veldig stilrent, og jeg var gått lei de irriterende fjortiss-diodene foran på den gamle kassa uansett... post-106137-1155472955_thumb.gif

Jeg hadde i utgangspunktet bestemt meg for et svart tårn, men av forskjellige grunner, som jeg skal utbrodere senere, så kjøpte jeg et sølvfarget et som jeg skal spraylakkere svart.

 

Det første problemet jeg møtte var at Swiftec settet ikke selges i Norge. Microplex har de forskjellige delene til det, men tilsammen koster de mer enn jeg var villig til å betale for settet. Microplex hadde også tårnet, men til den stive pris av 2800 kr. Jeg bestemte meg derfor for å se om jeg kunne oppdrive disse to komponentene i en utenlandsk nettbutikk. Etter en del leting endte jeg opp på Overclockers.co.uk, hvor de hadde både settet og tårnet til en rimelig penge. Jeg fant ut at jeg skulle utvide settet med vannblokker til GPU og Chipsett, i tillegg til en ekstra 12 cm radiator:

 

post-106137-1155466219_thumb.jpg post-106137-1155466175_thumb.jpg post-106137-1155466230_thumb.jpg

 

Når jeg først var på denne siden så falt jeg også for dette tastaturet,

 

post-106137-1155465346_thumb.jpg

 

og denne musa:

 

post-106137-1155465486_thumb.jpg

 

Hennholdsvis et "Enermax Aurora" aluminum tastatur og en "Logitech G7" mus, som begge er stilrene produkter som har kommet godt ut av diverse tester.

 

Å handle varer fra utlandet er ikke alltid like lett, ei heller denne gangen. Folkene på Overclockers.co.uk er seriøse, skjønt de kunne trenge noen kurs i effektiv kommunikasjon...

Jeg sendte inn bestillingen den 24 Juli. Dagen etter fikk jeg beskjed om det var problemer med adressen på bestillingen min, noe som skyldtes at jeg hadde bestilt varen til hybelen min, mens kredittkortet mitt stod på adressen til mamma og pappa. Etter mye om og men, og dårlig kommunikasjon om hvordan vi kunne fikse problemet, ble det til at de gikk med på å sende varene til adressen til mamma og pappa, etter at jeg hadde fakset de kopier av pass, ligningsatest og innkallelsesbrev til siviltjenesten. En prosess som det tok 3 dager å få ordnet opp i.

 

Det skulle dog vise seg at tårnet jeg bestillte var det blitt tomt for på lageret mens vi prøvde å få betalingen min godkjent. De ventet i 7 dager for å se om de fikk det inn igjen, men uten hell. Dermed slettet Overclockers.co.uk tårnet fra orderen min, og sendte resten, uten å informere meg eller spørre om jeg ville endre eller slett orderen. På dette tidspunktet hadde jeg fått nok av Overclockers.co.uk post-106137-1155474065_thumb.gif, så jeg bestemte meg for å bestille tårnet fra microplex alikevell.

 

Microplex var også utsolgt for PC-V2100 i svart, men nå var jeg lei av å vente, så jeg bestillte ett i sølv og bestemt meg for å spraylakkere det svart. I tillegg bestillte jeg meg en vannkjølt ramme for harddisker, samt noen kjøleribber til rambrikkene på skjermkortet:

 

post-106137-1155468120_thumb.jpg post-106137-1155468212_thumb.jpg

 

Jeg skulle ha kjøpt 2 av denne:

 

post-106137-1155471243_thumb.jpg

 

Men punkt 1. så var Microplex utsolgt og punkt 2. så er jeg i tvil om hvor nyttige de hadde vært når jeg ikke kan overklokke rambussen. Twinmos RAM egner seg ikke så godt til overklokking heller har jeg hørt.

 

Disse siste varene ble bestillt den 9 august, og jeg fikk pakkeutleverings lapp fra posten i går, den 12 August. Jeg har enda ikke fått varene fra Overclockers, men jeg håper på å få de i morgen, noe som vil bli 10 dager etter at jeg fikk beskjed om at de sendte de. post-106137-1155474199_thumb.gif (Hvor som helst i Europa på 48 timer my ass...)

 

Klør i fingrene nå, gleder meg til å begynne...

Endret av Sr_Draco
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På forslag fra Klikka_bZerk så har jeg laget en sketchUp av hvordan det nye tårnet mitt vil se ut med all hardware montert. Jeg har ikke tegnet hvordan vannledningen vil gå, men jeg tenker meg at den vil gå slik:

 

Pumpe/reservoir -> GPU -> Chipsett -> Radiator 1 (Bak) -> CPU -> Radiator 2 (foran) -> harddiskramme -> Pumpe/reservoir

 

Dette er forøvrig min første sketchup, og jeg har satt den sammen av en del forskjellige komponenter fra ccs.jazzle.co.uk som ikke nødvendigvis er med i prosjektet. Så den er ikke så veldig bra, men den burde gi dere en viss pekepinn på hvordan jeg ser prosjektet for meg.

 

Hvis det er noen som har et bedre forslag til hvordan ledninger bør gå, eller komponenter stå, så kommenter gjerne dette her.

 

post-106137-1155500915_thumb.pngpost-106137-1155500924_thumb.pngpost-106137-1155500930_thumb.pngpost-106137-1155500937_thumb.png

Endret av Sr_Draco
Lenke til kommentar

Da kom pakken fra Microplex endelig!

 

post-106137-1155584384_thumb.jpg

 

Solbrillene er lagt til for å gi et inntrykk av størrelsen, og det er ingen tvil om at dette kabinettet er stort. Ikea seksjonen som jeg normalt bruker til å huse pcen kommer til å slite med å holde på denne, med sine 65 cm i dybde...

 

post-106137-1155584971_thumb.jpg

 

Og den lille pakken rommet dette:

 

post-106137-1155585023_thumb.jpg

 

Slik ser tårnet ut med demontert side:

 

post-106137-1155584627_thumb.jpg post-106137-1155584637_thumb.jpg

 

Det følger bra med utstyr til Tårnet, legg blant annet merke til verktøyet for å skru inn de bitene som skal holde hovedkortet på plass når vi kommer så langt.

Det er høy kvalitet på tårnet. Jeg liker blant annet døra, som er i ren aluminium, og festeløsningen til sidedørene, 1 fingerskrue som løsner en lås som man kan dra i for å få hele døra til å sprette løs. Men det er ikke bare positive ting med kabinettet, for jeg merket fort at sidedørene ser slik ut på innsiden:

 

post-106137-1155585431_thumb.jpg

 

Det er ikke synlig til vanlig, og det har nok ingen effekt for lyddempingen, men jeg forventet at man skulle klare å unngå slike ting på et kabinett til 2800 kr.

 

Tårnet er i det minste glatt og fint, så det burde ikke by på noen problemer å spraylakkere utsiden, i det minste, svart. Men det er et par ting som må moddes før jeg får vannkjølingen på plass.

 

For det første var den ene harddisk ramma for nær frontvifta til at jeg vil få plass til radiatoren der.

 

post-106137-1155587347_thumb.jpg

 

Men dette er det ikke værre å fikse enn å skru ut nevnte ramme. Jeg vil uansett ikke få bruk for den med det første, siden jeg har 8 andre plasser til harddisker utenom denne ramma.

 

Det neste som må moddes er at jeg skal skjære et hull fra kanten av midtplatået til det store kabelhullet, slik at jeg kan sette sammen vannkjølingssettet utenfor tårnet, og flytte det inn og ut av kabinettet uten å måtte demontere det.

 

post-106137-1155587764_thumb.jpg

 

Dette får jeg forhåpentligvis gjort i morgen, og så er det bare å begynne med lakkingen...

Endret av Sr_Draco
Lenke til kommentar

Jeg fikk sneket inn en liten halvtime på tårnet i går også. Mellom å ha aleneansvar for en faddergruppe på ca 30 stk, og å være i innflyttningsfasen i den nye leiligheten vår, så synes jeg ikke det er så værst. Jeg skal prøve å få begynt med lakkeringa i ettermiddag.

 

post-106137-1155722348_thumb.jpg

 

Som dere ser så har jeg skåret et lite hull inn til det største ledningehullet, tanken bak er at da kan jeg putte vannledningene inn og ut der uten å måtte demontere settet. Dermed vil jeg som sagt tidligere kunne ta vannkjølingssettet inn og ut av tårnet uten å demontere det. Stor fordel tror jeg... Dessuten har jeg fjernet den ene harddisk ramma, slik at det vil bli plass til radiatoren.

Endret av Sr_Draco
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...