Gå til innhold

Utsettelse rammer HD DVD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er jo kun for det japanske markedet enda. Toshiba har sluppet HD-DVD spillere som er å få kjøpt, men uten opptaks muligheter.

 

Synd at de ikke nevnte prisen, den er vist på den nett sum av 22.000,-. Men det er i hvertfall bra med tilkoplings muligheter på den.

 

Håper vi snart kan få tak i vanlige spillere i Norge. Filmer både på HD-DVD og Blue-Ray kan kjøpes allerede. Spesielt rart er det med Blue-Ray når det ikke finnes spillere enda.

Lenke til kommentar

Hjelpe meg! Jeg begynner å bli drittlei alle utsettelsene som tilsynelatende skyldes storkonsernenes nykker. Det må da for svingende gå an å lage en skikkelig uavhengig standard som alle kan følge? Det hele er så gjennomsyret av eiesyke selskaper og DRM-hysteri at jeg blir kvalm. Jeg skulle gjerne sett en god grunn til alle forsinkelsene, men jeg tviler på at vi noen gang blir servert en. :no:

Lenke til kommentar
Hjelpe meg! Jeg begynner å bli drittlei alle utsettelsene som tilsynelatende skyldes storkonsernenes nykker. Det må da for svingende gå an å lage en skikkelig uavhengig standard som alle kan følge? Det hele er så gjennomsyret av eiesyke selskaper og DRM-hysteri at jeg blir kvalm. Jeg skulle gjerne sett en god grunn til alle forsinkelsene, men jeg tviler på at vi noen gang blir servert en.  :no:

6492659[/snapback]

Det hadde vært supert om noen hadde tatt initiativ til et åpent format uten lisensavgifter og DRM. Det hadde nok blitt forbrukerenes favoritt mens filmbransjen ville nok ikke godtatt det. Men er det filmbransjen eller kundene som skal ha makten? Hvem er det som betaler? (litt ønsketenkning fra min side)
Lenke til kommentar
Det er jo ei stund sidan HDDVD kom på markedet. Så eg skjønner ikkje kvifor det skal bli så mykje styr bare fordi ein nyare avspelar blir utsatt.

6492821[/snapback]

Det er vel blant annet noen bærbare med det (svindyre riktig nok), men har de blitt tilgjengelige for kjøpere?
Lenke til kommentar
Det er jo ei stund sidan HDDVD kom på markedet. Så eg skjønner ikkje kvifor det skal bli så mykje styr bare fordi ein nyare avspelar blir utsatt.

6492821[/snapback]

 

Det største problemet for Toshiba er at de setter sammen produkt til 1500$ og selger det til 500$. Ikke rart de alltid er "tomme" for produktene sine eller utsetter lanseringen av nytt tapsprodukt.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Det er jo ei stund sidan HDDVD kom på markedet. Så eg skjønner ikkje kvifor det skal bli så mykje styr bare fordi ein nyare avspelar blir utsatt.

6492821[/snapback]

 

Det største problemet for Toshiba er at de setter sammen produkt til 1500$ og selger det til 500$. Ikke rart de alltid er "tomme" for produktene sine eller utsetter lanseringen av nytt tapsprodukt.

 

Mvh

6493157[/snapback]

 

 

er egentlig litt enig der... jeg har en toshiba laptop som i sin tid kosta 8000 og når jeg sjekka andre produsenters pcer med samme specs kosta de opp mot 12000,-...

Lenke til kommentar
Det er vel forskjell på lanseringer og reell tilgjengelighet på markedet. Hverden HD-DVD elle Blueray er tilgjengelig på markedet i dag.

 

*edit*

leif

6492974[/snapback]

 

Ikke i Norge nei.

 

Vanlige HD-DVD spillere fra Toshiba er i salg i USA, og har vært det ett par måneder allerede. Blue-Ray er ikke tilgjengelig noe sted.

 

Denne de snakker om her er enn opptaker. Og grunnen til at den har fått utsettelse dato ett par uker, er at det ble rot i vare antall på ett lager, slik at de manglet noen vitale deler. Ikke noe annet.

 

HD-DVD spillerene kan man skaffe for ca 5000,-. Noe som er meget billig hvis man tenker i forhold til hva de første DVD spillerene kostet når de kom, og Blue-Ray spillerene.

 

Skal du ha en HD-DVD spiller så er det bare å bestille en fra Amazon. Husk at man trenger en trafo ved siden av.

 

Når det gjelder Blue-Ray så burte spillerene med det formatet komme på markedet snart, men mye av utsettelsene skyldes at Sony tar mesteparten av delene (les laser pickupene) for å produsere PlayStation 3. Dermed er det ikke så mange igjen for å gi ut vanlige avspillere.

 

 

EDIT:

 

Og grunnen til at Norge ikke får disse spillerene enda, er fordi vi er ett skikkelig U-land når det kommer til teknologi. Hvor lang tid vil det ta før vi kan få vanlig TV i HD format? Det er nok mange år unna enda. Det digitale bakkenettet som Nrk og TV2 skal lansere i løpet av ett par år, har allerede for liten kapasitet for å gi oss HD kvalitet på flere enn noen ytters få kanaler.

 

Og man kan vel vente enda lenger på at kabel levrandører som UPC også videre gidder å gjøre noe.

 

Det eneste alternativet er paraboler på alle husvegger, også Canal Digital vil nok ikke kunne gi oss HD signaler før TV-Stasjonene begynner å lage programmer i det.

 

Slik er det å leve i verdens rikeste land. Da er det godt å tenke på at de bruker pengene på viktigere ting som sykehjem, skoler osv. (god ironi det der ikke sant :D )

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
Det kjekke med HD-DVD er jo at dem komprimerer filmene i VC-1, mens bluray fortsatt bruker MPEG-2, som i tillegg til å skape større filstørrelser også bringer med seg en god del forstyrrelser på bildet.

6496134[/snapback]

 

VC-1 lager også "forstyrrelser" i bildet. Dette må til for å få plass til filmen.

 

Blue-ray har dobbelt så høy bitrate som HD-DVD ved lansering.

 

VC-1 (ca wm9) trenger mindre plass enn gamle mpeg-2 for å få samme bildekvalitet.

 

Hvem er da best?

 

Dette blir nesten som å sammenligne en film på 1CD divx/xvid mot en 2CD svcd.

 

Personlig foretrekker jeg en god 2CD svcd over en god 1CD divx/xvid, men

dette kommer ann på hvilke "forstyrrelser" som irriterer deg minst.

 

Spesiellt i vanskelige scener som under vann og mørke scener er mpeg-2 med dobbel bitrate en del bedre. Blue-Ray har derfor mulighet til å være noe bedre enn HD-DVD fra dag 1.

MEN så leser jeg tester av de første releasene og ser at Blue-Ray gutta har bæsja på leggen når det gjelder mastering. Som kjent, Søppel inn = Søppel ut, og HD-DVD har derfor i praksis forsprang på bilde kvalitet pr. idag fordi dem har lagt ned endel arbeid på mastering siden.

 

Tenk å bruke så mye penger på ett nytt format for så å kjipe inn på siste metern.

Vi får håpe Blue-ray skjerper seg....

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Og grunnen til at Norge ikke får disse spillerene enda, er fordi vi er ett skikkelig U-land når det kommer til teknologi. Hvor lang tid vil det ta før vi kan få vanlig TV i HD format? Det er nok mange år unna enda. Det digitale bakkenettet som Nrk og TV2 skal lansere i løpet av ett par år, har allerede for liten kapasitet for å gi oss HD kvalitet på flere enn noen ytters få kanaler.

 

Og man kan vel vente enda lenger på at kabel levrandører som UPC også videre gidder å gjøre noe.

 

Det eneste alternativet er paraboler på alle husvegger, også Canal Digital vil nok ikke kunne gi oss HD signaler før TV-Stasjonene begynner å lage programmer i det.

6495677[/snapback]

*snip*

Fjernet usakligheter.

 

Her var det mye antagelser. Norge er faktisk det stikk motsatte av et teknologisk U-land. Ta deg en tur til andre EU land og sjekk litt hva som finnes. Norge er blant verdens billigste på brunevarer, data og mobil teknologi relativt sett. Skandinavia med Norge og Sverige i spissen er faktisk blitt et prøvemarked for produsenter. Vi har et veldig kresent marked. Selger det her, selger det hvor som helst.

 

Dersom du vil ha HD, skaff deg en parabol. Problemet er ikke større. Det er ikke en menneskerett med HD sendinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...