Gå til innhold

Bærbare PC-er blir billigere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette lukter spesifikasjonshysteriske priser pakket inn i skrøpelig plastkabinetter lang vei. Og det har vi nok av på markedet. Etter å ha kjøpt min første bærbare etter kun ha sett på spesifikasjoner vil mitt neste kjøp så absolutt prioritere en solid bærbar fremfor å se etter de beste spesifikasjonene til best mulig pris.

Lenke til kommentar

Jeg ser ingen hensikt til Dual core på laptop bortsett hvis man skal bruke det til noe spesific, det er allerede endel dualcore systemer med Intel grafikk som er beregnet for multimedia som det sies men Pentium-M klarer jo alt det + at Core Duo har en bruks watt på rundt 85w maks mens Pentium-M bruker rundt 35w maks.

Så var det Pentium-M og Turion maskiner, etter å ha testet over flere Pentium-M og Turion maskiner så har jeg lagt merke til at Intel sine pcer virker mer stabile når man har lite minne (512mb) mens når man har 1024mb og mer så er det veldig lite forskjell.

Lenke til kommentar
Dette lukter spesifikasjonshysteriske priser pakket inn i skrøpelig plastkabinetter lang vei. Og det har vi nok av på markedet. Etter å ha kjøpt min første bærbare etter kun ha sett på spesifikasjoner vil mitt neste kjøp så absolutt prioritere en solid bærbar fremfor å se etter de beste spesifikasjonene til best mulig pris.

6488931[/snapback]

Du får det du betaler for. Sånn bortsett fra hvis du går i butikk og kjøper pc.. da betaler du prisen de tok den inn for + lagringskostnader :whistle:

 

Men generel god regel er at kjøper du den billigste pcen så har produsenten spart penger ett sted.. og det er garantert i hardwaren som sitter i maskinen.

 

Når det gjelder prosessorer, så hurra for det. Endelig begynner vi å få en god ytelsesøkning på bærbare som bruker lite strøm. Vi ser kanskje en ny Dell X2 snart.. håpe håpe.

Lenke til kommentar

Det som virkelig gjør dette intressant for min del, er at det mest sannsynlig går ann å pinmodde disse cpuene til 667fsb om man har 667fsb brikkesett (og det er vel alle til core plattformen?) Da har man plutselig en 166*13=2158mhz cpu for en tusenlapp..

 

Det gjenstår jo selvsagt å sjekke om de kan pinmoddes, men jeg kan ikke forstå hvorfor det ikke skulle kunne gå..

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Core Duo bruker mellom 13,1 og 31 W TDP i følge; http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel...microprocessors AMD Turion 64X2 prosessorene ligger på 31 og 35W i følge http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_AMD_T...microprocessors Sempron prosessorene taler vel for seg selv; http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_AMD_S...microprocessors (helt opp i 65W)

Endret av abrj
Lenke til kommentar

abrj: Der var det jammen noen små faktafeil i forhold til hva som selges nå.

Core Duo for bærbare har fra 10,5-44,2W TDP

Core 2 Duo til bærbare skal ha 35W TDP

Core 2 Duo til stasjonære skal ha 65-75W TDP

Turion64 X2 har 31-35W TDP

Mobile Sempron har 25W TDP

Sempron for stasjonære har 35-62W TDP

AMD har også prosessorer med lavere TDP enn dette, men i motsetning til Intel så har AMD gitt de andre navn. Den mest kjente er Geode med ned til 3,1W TDP.

 

Husk også at det er forskjell på TDP og TDP siden intel og AMD regner det på forskjellige måter. Realistisk sett må du legge ca 25% på tallene fra Intel for å få nogen lunde sammenlignbare tall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...