Gå til innhold

Øreplugger fjerner bakgrunnsstøyen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
90%? Altså 10 dB? Er jo ikke akkurat superimpoenrende, og de blokker vel bare lave frekvenser uansett med aktiv demping, det finnes helt sikkert øreplugger som også fungerer som propper som demper minst like mye, og da over hele frekvensspekteret.

 

AtW

 

90% er ikke 10db! :nei:

Et eksempel er visst omgivelsesstøyen er 100db da vil ørepluggene blokkere ute 90db av den støyen. :yes:

Dette er nå ganske så imponerende synes nå jeg! :thumbup:

Lenke til kommentar
90% er ikke 10db!  :nei: 

Et eksempel er visst omgivelsesstøyen er 100db da vil ørepluggene blokkere ute 90db av den støyen. :yes:

Dette er nå ganske så imponerende synes nå jeg!  :thumbup:

6437230[/snapback]

 

kommer an på hvordan du regner. db-skalaen er logaritmisk...

 

så er spørsmålet om man da velger å blokke ut 90% av støyen, eller om man regner 90% på db-skalaen. Siden de snakker om 90% demping, så er det garantert ikke db-skalaen de snakker om...

Lenke til kommentar

Ved 100db er det uansett way mer enn 10db..........(Praksis merket støy)..........

Sitat fra Creative:

AuraSeal™ noise isolation technology immerses you in your music by blocking out up to 90% of ambient noise. Nearly twice as effective as leading noise cancellation headphones.

Endret av naits81
Lenke til kommentar
90%? Altså 10 dB? Er jo ikke akkurat superimpoenrende, og de blokker vel bare lave frekvenser uansett med aktiv demping, det finnes helt sikkert øreplugger som også fungerer som propper som demper minst like mye, og da over hele frekvensspekteret.

 

AtW

90% er ikke 10db! :nei:

Et eksempel er visst omgivelsesstøyen er 100db da vil ørepluggene blokkere ute 90db av den støyen. :yes:

Dette er nå ganske så imponerende synes nå jeg! :thumbup:

6437230[/snapback]

 

Feil, for det første er det i praksis fysisk umulig å dempe så mye når du bare har en mikrofon i øregangen. For det andre er db-skalaen en forholdsskala, et forhold mellom to verdier. Om verdien av A er 10 ganger høyere enn verdien av B, så er forskjellen mellom de 10 db. Det er bare å sette seg inn i hvordan skalaen fungerer.

 

Slike ting demper alltid en konstant antall db, nettopp pga av dette, feks demper et hørselsvern kanskje 30 db på en gitt frekvens, uavhengig av hvor høy orginallyden er. Det kan være fra 50 til 20, eller fra 100 til 70.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
90% er ikke 10db!  :nei: 

Et eksempel er visst omgivelsesstøyen er 100db da vil ørepluggene blokkere ute 90db av den støyen. :yes:

Dette er nå ganske så imponerende synes nå jeg!  :thumbup:

6437230[/snapback]

 

kommer an på hvordan du regner. db-skalaen er logaritmisk...

 

så er spørsmålet om man da velger å blokke ut 90% av støyen, eller om man regner 90% på db-skalaen. Siden de snakker om 90% demping, så er det garantert ikke db-skalaen de snakker om...

6437239[/snapback]

 

Når de sier "90% av støyen", så mener de vel det, det finnes vel heller ikke (?) noen dempere som demper en fast prosent av db-skalaen (det ville fort blitt umulig høyere opp), alle dempere demper et konstant antall db. SÅ jeg er enig med deg, det er garantert ikke 90% av db-skalen de snakker om.

 

AtW

Lenke til kommentar

En annen ulempe med aktiv støydempeing (utenom at den bare tar lave frekvenser, noe som forsåvidt ikke alltid er et problem) er at de bruker ekstra strøm, og dessuten gjerne legger til litt støy på høyere frekvenser. Men det er jo litt smak og behag, sier ikke at folk ikke skal kjøpe det, man bør bare være klar over hva produktet innebærer.

 

AtW

Lenke til kommentar
90%? Altså 10 dB? Er jo ikke akkurat superimpoenrende, og de blokker vel bare lave frekvenser uansett med aktiv demping, det finnes helt sikkert øreplugger som også fungerer som propper som demper minst like mye, og da over hele frekvensspekteret.

 

AtW

90% er ikke 10db! :nei:

Et eksempel er visst omgivelsesstøyen er 100db da vil ørepluggene blokkere ute 90db av den støyen. :yes:

Dette er nå ganske så imponerende synes nå jeg! :thumbup:

6437230[/snapback]

 

90db demping i små plugger er en umulighet. :)

 

Men helt seriøst, Creative-folkene virker ikke helt seriøse når de oppgir støydemping i prosent fremfor dB. 900kr for noen plugger som demper 10dB er mye når du får f.eks. Shure e2c til 750kr, som skal dempe 31dB, avhengig av hvilket materiale du bruker i proppene.

 

Og hva i huleste er grunnen til å lansere noe med "AuraSeal Noise Isolation teknologi" når det bare er PR-speak for silikonputer? Virker litt som om Creative prøver seg på å konkurrere med Shure, UE og de andre "store gutta" uten egentlig å ha peiling på hva de driver på med. :nei:

 

EDIT:

 

AtW: Sikker på at de bruker aktiv støydemping? For å ha aktiv støydemping måtte de vel i så fall hatt en stor boks til mic, batterier og evt. dsp'er. For meg ser det ut til at det er vanlig støydemping ved isolasjon. :)

 

EDIT2:

 

Men tøft driver-design, det skal de ha:

vx15.jpg

:)

Endret av jorgis
Lenke til kommentar
*Stor quote fjernet*

 

 

Ok, tenkte til bake på første post, der det sto "teknologi som fjerner støy", og jeg tenkte da automatisk på aktiv støyfjerning, men du har kanskje rett. Det ser faktisk mer ut som en vanlig isolasjonsstøydemping.

 

Ellers så kan jeg jo påpeke at noe særlig mer en 40 db er umulig uansett åssen du demper, som du demper med propper, klokker eller annet som dekker ørene.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...