Gå til innhold

Dumper FM-radio


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var dette reklame eller redaksjonelt stoff?

Kan man kjøpe en DAB-radio av HIFI-klubben og heve kjøpet når den ikke virker i alle bygninger eller ute av sikt fra senderene?

DAB er fortsatt kontroversiellt og vil neppe bli en europeisk standard slik FM er.

 

Frode P. Bergsager

Lenke til kommentar
DAB er fortsatt kontroversiellt og vil neppe bli en europeisk standard slik FM er.

 

Frode P. Bergsager

6307971[/snapback]

 

 

Nå har så og si hele Europa forkastet ideen om DAB, selv om Nederland har hatt et misslykket forsøk med det. Fremtiden ligger vel heller i DMB som Korea tok i bruk i 2005, og som Tyskland har startet med nå til VM (hadde i hvert fall planer om det). Eventuelt kan det bli noe spennende å se hva som skjer med DVB (hvor man endelig har tatt til vette og byttet ut det eldgamle systemet med mp2, til fordel for et mye nyere kalt ACC+) , ikke bare har Finnland jublet over dette, Sverige har begynt å sende tv i det, men Nokia jubler også over det (dog i en noe forandret versjon, da som DVB-H). Det er jo også den dag i dag andre digitale radiostandarder som ligger mye lengre fremme enn det vi har i dag, og som også andre land har interessen av, noen av disse er jo for eksempel IBOC i USA og ISDB-Tsb i Japan.

 

Når det gjelder hvorvidt DAB vil bli en like annerkjent standard innad i Europa som Fm er/var, så ser jeg faktisk at DAB har en helt klar fordel for å bli dette fremfor andre, og i mine øyne, bedre alternativer. Netopp fordi det var EUs forskningsprosjekt Eureka 147 som blant annet utviklet denne teknologien, men når det er sagt så er jo faktisk teknologien uhorvelig gammel med tanke på alt det som har skjedd. Det er ikke til å komme utenom at teknologien begynner allerede nå å bli utdatert, men det er kanskje ikke så rart med tanke på at EU utviklet det et sted mellom 1987 og 1990.

 

Og blir det overhodet ingen ting ut av DAB så sitter man med skjegget i postkassen, nettopp fordi dette er såpass mye med spesialelektronikk kun tilpasset det formålet den skal tjene, nemlig å sende ut raidosignaler, og man kan derfor ikke bygge den noe om, i hvert fall ikke slik man kan med en moderne pc i dag. Det kan heller sammenlingnes med en mini-pc, nemlig fordi dette er også spesialelektronikk som man absolutt ikke kan gjøre noe videre med, nemlig fordi programmen etses inn en gang for alle. Det er kanskje ikke snakk om så mye penger at det gjør noe, men det er likevel surt.

 

Det er for meg ikke fattbart hvorfor vi skal satse på det, og jeg kommer til å vente så lenge jeg kan med å gå til annskaffelse av et slikt apearat, skal jeg ha lyd som høres ut som kommer ut fra en brødrister bruker jeg heller brødristeren min. Radio skal ha et gammelt preg over seg, ikke ha et mp3-preg i mp2-format. Det er gledesdrepning i praksis. Jeg ser heller ikke hvorfor jeg skal kjøpe meg et aperat som ikke bare har dårligere lyd enn det gamle jeg hadde, men som også har dårligere dekning. Men det siste er noe som forhåpentligvis vil bli gjort noe med, her dreier det seg kun om at sender-selskapet Norkring er tatt litt på sengen. Det eneste virkelige salgsargumentet jeg ser for DAB er nok også grunnen til at så mange kjøper det som det gjør, nemlig det at bedreviterer har sagt det er så uhorvelig mye mer trendy enn den gamle blikkboksen, og man gjør da alt for å bli tatt inn i varmen av de kule med sine brødristere.

 

Jeg er med andre ord ikke den største DAB-entusiasten.

 

 

Fredrik. :)

Endret av warpig
Lenke til kommentar
Det eneste virkelige salgsargumentet jeg ser for DAB er nok også grunnen til at så mange kjøper det som det gjør, nemlig det at bedreviterer har sagt det er så uhorvelig mye mer trendy enn den gamle blikkboksen

6308429[/snapback]

Før den virkelige store DAB-bølgen kom var det vel Tivoli med vanlig FM som var virkelig trendy på radiofronten, og det hadde ikke gjort noe om det fortsatte slik. :(
Lenke til kommentar
Det eneste virkelige salgsargumentet jeg ser for DAB er nok også grunnen til at så mange kjøper det som det gjør, nemlig det at bedreviterer har sagt det er så uhorvelig mye mer trendy enn den gamle blikkboksen

6308429[/snapback]

Før den virkelige store DAB-bølgen kom var det vel Tivoli med vanlig FM som var virkelig trendy på radiofronten, og det hadde ikke gjort noe om det fortsatte slik. :(

6309935[/snapback]

 

 

Nja, jeg har selv aldri vært noen stor fan av Tivoli, de har super lyd, men jeg liker rett og slett ikke designet. Også er jo prisen litt stiv, men ikke sånn at man ikke kan ta seg råd til det.

Endret av warpig
Lenke til kommentar

Syns det er litt pussig at HiFi-klubben kan stå og anbefale DAB-radioer. Ikke at FM er haleluja heller, men de burde vel egentlig vært pådrivere for andre formater... Men men, de tenker vel bare penger da og er ikke så opptatt av det som kunden forbinder med dem (god lydkvalitet)... :(

Lenke til kommentar

Huff, ikke at jeg har tenkt å handle hos HiFi-klubben men det er kjipt om folk presses over til den nye DAB-standarden. DAB er avleggs allerede før det har kommet skikkelig i gang. Dårlig dekning, kun NRK (ble det nevnt tidligere i tråden her), dårlig båndbreddeutnyttelse med eldgammel mpeg2-komprimering, enorme kostnader for både folk som må skifte ut radioene sine (når FM slåes av) og for nettleverandøren(e) som igjen skal dekkes av lytterene.

 

Hele distribusjonsmåten (enveis med svært begrensede formater) burde vært byttet ut med noe moderne. F.eks en asynkron toveiskommunikasjon som støtter et utall formater som f.eks trådløst internett over langt lavere frekvenser enn f.eks WiFi. Jeg kunne tenkt meg en måte der man selv velger hva som skal distribueres (f.eks om det ikke er lyttere på en bestemt kanal så kan båndbredden frigjøres til andre). En annen muliget er flere bånd. f.eks et bånd på området 5MHz for ekstremt god dekning (men også ekstremt lav hastighet), et område rundt 110MHz for middels dekning og middels hastighet, samt et område på f.eks standard 2,4GHz for ekstrem båndbredde men også svært dårlig dekning.

 

Også synes jeg bildene i artikkelen er "litt" søkte. FM-radioen fra 50-tallet (?) er slett ikke representativ for de moderne og gode FM-radioene folk flest har hjemme. Og mobilen på bildet kunne like gjerne vært utstyrt med FM-radio.

Lenke til kommentar
Hvem sier at folk presses til å kjøpe de uansett? Man kan jo kjøpe FM-radioene sine hvor som helst ellers.

6314700[/snapback]

 

Det komme til å bli mer og mer av butikker som kun baserer seg på å selge DAB, dessverre. Og det handler ikke om at forbrukeren blit presset til å kjøpe produktet i dette tilfellet, det handler om hvor utrolig dumt det er å stoppe med FM for å så gå over til DAB. De må gjerne gjøre det for meg, men når de gjør det slår de to fluer i en smekk; de mister meg som kunde, og de mister FM.

 

Fredrik. :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...