Gå til innhold

Kjører du Vista beta 64bit eller 32bit ?


Kjører du Vista beta 64bit eller 32bit ?  

104 stemmer

  1. 1. Kjører du Vista beta 64bit eller 32bit ?

    • Jeg kjører 64bit-utgaven (selvfølgelig på en PC som støtter det)
      40
    • Jeg kjører 32bit-utgaven på en PC som støtter 64bit
      26
    • Jeg kjører 32bit-utgaven på en PC som _ikke_ støtter 64bit
      38


Anbefalte innlegg

Det skal bli spennende å se hvordan det ligger an med 32bit vs. 64bit :)

 

For ordens skyld:

Vista x86 Edition = 32bit

Vista x64 Edition = 64bit

 

Prosessorer med støtte for 64bit (også kalt x86-64, AMD64 og EM64T):

AMD Athlon64 (alle)

AMD Athlon64 X2 (alle)

AMD Turion (alle)

AMD Turion X2 (alle)

AMD Opteron (alle)

AMD Sempron (alle som er solgt fra og med ca sommeren 2005)

Intel Celeron (alle til stasjonære PCer som er solgt etter sommeren 2005)

Intel Pentium 4 (alle i 6xx-serien og noen i 5xx-serien)

Intel Pentium D (alle)

Intel Pentium Extreme Edition (alle)

Intel Xeon (noen utgaver)

Intel Core 2 Duo (når den kommer ut)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har for tiden kun Vista på min bærbare som ikke støtter 64 bit. Jeg kommer antakelig til å legge inn 64 bit på min stasjonære en vakker dag. Jeg prøvde 64 bit med en tidligere build, men det var litt for mange driverproblemer. Antakelig er det bedre nå.

Lenke til kommentar

Jeg laster ned nå (lovelig så klart) Windows Vista Beta x86 Edition. Har desverre ikke oppgradert til en 64-bits PC enda, da jeg har utelukket dette helt til denne sommeren. Pengene skaffes fra sommerjobb og dermed blir det en ny PC.

 

Nok om det, gleder meg til innstalere og prøve ut Vista for første gang :)

Endret av onyX
Lenke til kommentar

64-bits Vista takler ikke usignerte/uoffisielle drivere, og det kan jeg desverre ikke operere med for alt mitt utstyr. Derfor har jeg ikke noe valg, og må kjøre 32-bits. Ikke er jeg sikker på om det er noen stor ytelsesforbedring uansett. Den viktigste forskjellen er vel adresserbart minne, og ærlig talt har jeg ikke bruk for mer enn 4GB uansett ;)

Lenke til kommentar
64-bits Vista takler ikke usignerte/uoffisielle drivere, og det kan jeg desverre ikke operere med for alt mitt utstyr. Derfor har jeg ikke noe valg, og må kjøre 32-bits. Ikke er jeg sikker på om det er noen stor ytelsesforbedring uansett. Den viktigste forskjellen er vel adresserbart minne, og ærlig talt har jeg ikke bruk for mer enn 4GB uansett ;)

6273021[/snapback]

Foreløbig ;)

Kjører x86 på en penitum 4 630, men jeg kunne kjørt x64 altså?

spiller ingen rolle uansett, da den var 1GB mindre :p

Lenke til kommentar
64-bits Vista takler ikke usignerte/uoffisielle drivere, og det kan jeg desverre ikke operere med for alt mitt utstyr. Derfor har jeg ikke noe valg, og må kjøre 32-bits. Ikke er jeg sikker på om det er noen stor ytelsesforbedring uansett. Den viktigste forskjellen er vel adresserbart minne, og ærlig talt har jeg ikke bruk for mer enn 4GB uansett ;)

6273021[/snapback]

Foreløbig ;)

Kjører x86 på en penitum 4 630, men jeg kunne kjørt x64 altså?

spiller ingen rolle uansett, da den var 1GB mindre :p

6273126[/snapback]

Han mente mer enn 4gb minne

Lenke til kommentar
64-bits Vista takler ikke usignerte/uoffisielle drivere, og det kan jeg desverre ikke operere med for alt mitt utstyr. Derfor har jeg ikke noe valg, og må kjøre 32-bits. Ikke er jeg sikker på om det er noen stor ytelsesforbedring uansett. Den viktigste forskjellen er vel adresserbart minne, og ærlig talt har jeg ikke bruk for mer enn 4GB uansett ;)

6273021[/snapback]

Den største forskjellen (før det blir vanlig med 8GiB ram) er at 64bit-utgaven yter litt bedre på programvare som er i 64bit-versjon.

Lenke til kommentar
64-bits Vista takler ikke usignerte/uoffisielle drivere, og det kan jeg desverre ikke operere med for alt mitt utstyr. Derfor har jeg ikke noe valg, og må kjøre 32-bits. Ikke er jeg sikker på om det er noen stor ytelsesforbedring uansett. Den viktigste forskjellen er vel adresserbart minne, og ærlig talt har jeg ikke bruk for mer enn 4GB uansett ;)

6273021[/snapback]

Den største forskjellen (før det blir vanlig med 8GiB ram) er at 64bit-utgaven yter litt bedre på programvare som er i 64bit-versjon.

6273320[/snapback]

 

Jeg tror at 64bit har lenger "tall" sånn at det sendes færre utregninger til prosessoren, eller er det feil? Hvorfor jobber pc'en raskere i 64bit, høres jo ut som om det skulle gå saktere

Lenke til kommentar

Det går raskere hovedsaklig siden det er 4 ganger større registere i 64bit-modus. Men også utregninger av store tall tar også kortere tid (1 klokkesyklus for å legge sammen 2 stk 64bit tall i stedet for 2-3 klokkesykluser som gjelder for 32bit prosessorer.) Men dette gjelder altså kun 64bit operasjoner og det er normalt ikke så mange av de at det gir noen merkbar ytelseforskjell. Bedre minneadressering skal også gi økt ytelse selv om man bruker mindre enn 4 GiB minne. Det var noen andre saker også som jeg ikke husker i farta. Men 64bit skal være en del raskere. Rundt 15-20% raskere enn 32bit i gjennomsnitt (Det varierer veldig fra program til program)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...