Gå til innhold

AMD frir til entusiastene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
blir ikke dette vel mye konkurranse til Opteron sine 2-way systemer?

6227305[/snapback]

Tilsynelatende er det jo akkurat samme konfigurasjonen som et 2-way Opteron system så en kunne kanskje tenke seg det. Det vil imidlertid bli en del begrensninger her som gjør at 2-way Opteron fortsatt er å foretrekke i servere. F.eks er det ikke benyttet buffret ECC minne noe som er nokså fyfy i de fleste servere også vil det nok ble en del kapasitetsbegrensninger på RAM siden en skal få fysisk plass til alt dette rundt en og samme sokkel. DDR2 signalene er ikke egnet til å bære over lengre distanser så det vil vel bli kun 4 DIMM slotter i 4x4 systemene også. Videre vil vel systemene fokusere på båndbredde fremfor kapasitet, noe som jo passer det tiltenkte markedet godt.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

det vil eg tru stemmer ja. entusiast pc'er, og normale desktop pc'er har jo sjeldent behov for meir enn 4 DIMM slotter, da 4x512 og 4x1024 burde absolutt holde til dei aller fleste. så da syns eg det er ganske greit at en sløyfa endel av DIMM slottane, redusert pris er jo en bra ting.

skikkelige S940 hovedkort, med f.eks SLI koster gjerne en 3000 og oppover...har sjølv vurdert å kjøpt meg en sånn pc tidligere, men har venta.. så eg syns det er bra at det kjem muligheter for sånne maskiner uten at det er en "gaming server" for å si det sånn:P

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan dette ville utgjøre for spillene som kommer ut og for dagens spill. Disse prosessor teknologiene AMD skal lansere er beregnet for bruker som holder på med mye multitasking først og fremst.

 

Når det gjelder behovet for å kjøpe et sånnt oppsett må man tenke seg grundig om. Driver man med Server, Linux samt 3D programmering o.l kan dette være greit. Per dags dato utnytter ikke alle spill dobbel-kjerne en gang. på AMD sine X2 hvis jeg ikke tar helt feil her :hmm:

 

 

P

Lenke til kommentar

har fortsatt til gode å oppgradere til dobbelkjerne, men et slikt system som dette ser ut til å passe mitt bruksmønster godt.

 

i steden for 1 4000kr cpu, 2 til 2000.

absolutt ikke uaktuelt. men så gjenstår det å se dette i praksis.

referer da til "direct connect", om det vil gjøre jobben skikkelig.

Endret av Demogorgon
Lenke til kommentar

For en normal bruker vil et 4-veis system ha liten hensikt i dagens eller morgendagens applikasjoner og spill slik jeg ser det.

 

Når de så vidt klarer å unytte 2 prosessorer/tråder, tviler jeg på at en dobling av prosessorer er hensiktsmessig.

 

Selvsagt, multitasker man MYE, og da mener jeg MYE, eller sitter med software som faktisk benytter seg av alle fire prosessorene, vil man uten tvil kunne se en god økning, men utvalget av slike applikasjoner er meget lite.

 

Nesten 99 % av dagens spill er singletråede applikasjoner, og det er visst et herk å lage nyere spill som utnytter flere tråder. Men for at en slik plattform skal ta av blant entusiaster blir det støtte for spill og kjente programmer som må drive den fram. Tidene forandrer seg dog, så vi kan håpe ting tar seg opp nå som både AMD og Intel satser for fullt på flere og flere kjerner..

Lenke til kommentar

Dette vil kanskje ikke være rettet mot dagens spill, men Oblivion er vel SMP-optimalisert, og fler og fler spill vil bli det. Om et år eller to vil stort sett alle spill slippes med SMP-støtte. -Tror jeg-

 

Men, med tanke på utviklingen er ikke det utenkelig i det hele tatt. Det er fler ting som kan kjøres på flere kjerner i spill, og ellers i et system.

Lenke til kommentar

Hvis Intels Conroe blir så bra som forhåndstestene viser så virker dette som et kraftg mottrekk fra AMD sin side. Jeg har tidligere sett for meg at AMD kommer til å slite litt med entusiastmarkedet/spillermarkedet mellom lanseringen av Conroe, og de kommer med den nye 65nm-kjernen K8L med en rekke arkitekturmessige forbedringer i starten av 2007.

 

Nå vil entusiastene stå mellom valget: Hva er tøffest av 4x4 (2x dobbeltkjerne) på ikke fult så råe hastigheter og Conroe (dobbeltkjerne) på råe hastigheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...