Gå til innhold

Faser ut Pentium 4-prosessorer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://en.wikipedia.org/wiki/NetBurst

 

alle P4 bruker netburst arkitekturen. Har lest et annet sted at det var spesielt laget for å klare høye klokkehastigheter,fordi intel hjernevasket folk til å tro at klokkehastighet var det eneste som gjalt... den fases ut nå.

 

EDIT: engelsk wikipedia artikkel om Mhz myten:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Megahertz_myth

Endret av JAPCU
Lenke til kommentar
Ja, 6 år med P4 er ikke verst. Men uansett tidenes skuffelse fra Intel. Husker de snakket om at de forventet at NetBurst kunne skaleres opp til 10 GHz når det ble introdusert...

6153021[/snapback]

Netburst funket bra i flere år, Northwood var meget bra og hadde god ytelse. Og rent økonomisk har nok også P4 vært ett god opptur for Intel, men de har brukt for lang tid på å bytte ut P4. Conroe kunne sikkert med fordel kommet for ett år siden, men på den annen side viser jo de fleste banchmark av dual-core CPUer at Pentium D ikke står tilbake for AMD CPUer i samme prisklasse.

 

At netburst ikke har levd opp til forventningene mht skalering er sikkert en skuffelse for Intel, men det kom vel ikke som en overraskelse på noen. 10 GHz målet er det vel flere år siden noen har snakket om :) I ettertid kan man vel lure hvor dette tallet kom fra, når det er sagt la man vel ned P5 prosjektet(husker ikke kodenavnet i farten) som hadde som mål å ta netburst ett steg videre, mulig de kunne kommet noe nærmere 10GHz, men ting tyder vel på at mange av problemene med dagens netburst ikke har latt seg løse enkelt.. dvs ettersom Intel gav opp.

Lenke til kommentar

Intel sin p4-prosessorer har ikke vært så bra de site råene, untatt på et par nisjer, (nemlig veldig billige CPUer, både singel og dualcore forsåvidt, kjøpt selv en billig celly her om dagen). Jeg ser på det som et positivt tegn at de allerede nå starter å fase ut. Ikke minst skal det bli deilig å slippe CPUer som krever store mengder effekt, selv for moderat ytelse.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ja, 6 år med P4 er ikke verst. Men uansett tidenes skuffelse fra Intel. Husker de snakket om at de forventet at NetBurst kunne skaleres opp til 10 GHz når det ble introdusert...

6153021[/snapback]

Netburst funket bra i flere år, Northwood var meget bra og hadde god ytelse. Og rent økonomisk har nok også P4 vært ett god opptur for Intel, men de har brukt for lang tid på å bytte ut P4. Conroe kunne sikkert med fordel kommet for ett år siden, men på den annen side viser jo de fleste banchmark av dual-core CPUer at Pentium D ikke står tilbake for AMD CPUer i samme prisklasse.

6153582[/snapback]

 

Tja, da bør du nok kanskje sjekke benchmarkene igjen du.

965EE Ligger bak FX60 i det aller fleste oppgaver, av og til opp til 20% bak.

P4 er helt klart klar til å avgå med døden, så får vi håpe vi slipper å få flere varme steikepanner fra Intel i fremtiden.

Lenke til kommentar

Ja det er på tide at Intel begraver netburst. Etter min mening burde arkitekturen vært byttet ut for ei god stund siden.

 

...faktum at ingen av de nevnte CPU-ene har dobbelkjerne
Så langt har ikke Intel dobbelkjerne, men to kjerner ved siden av hverandre, noe som er forskjellig.
Lenke til kommentar
Tja, da bør du nok kanskje sjekke benchmarkene igjen du.

965EE Ligger bak FX60 i det aller fleste oppgaver, av og til opp til 20% bak.

P4 er helt klart klar til å avgå med døden, så får vi håpe vi slipper å få flere varme steikepanner fra Intel i fremtiden.

6154696[/snapback]

Nå var det ikke spesielt disse to jeg sammenliknet, men ta P-D 930-950 som ligger i den prisklassen som er relevant for flertallet, så vil jeg si at de noenlunde likt priste AMD X2 modellene (X2 3800+ og X2 4200+) får kjørt seg, noen soleklar AMD seier vil jeg ikke si det er hverken i ytelse eller ytelse/pris, tatt i betraktning at 930 og 940 er en god del billigere enn begge AMD CPUene. Link

Lenke til kommentar
...faktum at ingen av de nevnte CPU-ene har dobbelkjerne
Så langt har ikke Intel dobbelkjerne, men to kjerner ved siden av hverandre, noe som er forskjellig.

6154862[/snapback]

Har sett denne flere ganger og smiler litt med meg selv hver gang :) Jeg ser forskjellen, men ikke poenget, da resultatet i praksis viser seg å være bortimot likt.. +jeg tipper at Intels metode gir bedre yield, noe som kan forklare at de kan kjøre prisene såpass mye ned? Poenget er vel at de samler 2 kjerner på samme CPU? Hvordan dette gjøres er etter min mening helt irrelevant, så lenge resultater er bra?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...