Gå til innhold

Hva er egentlig snittlønn for oss i IT-verden?


Lønnsnivå i IT-bransjen  

135 stemmer

  1. 1. Lønnsnivå i IT-bransjen

    • <-150K
      6
    • 151 - 200K
      4
    • 201 - 250K
      6
    • 251 - 300K
      16
    • 301 - 350K
      30
    • 351 - 400K
      25
    • 401 - 450K
      19
    • 451 - 500K
      4
    • 501 - 550K
      4
    • 551 - 600K
      3
    • 600 - 700K
      1
    • 701 - 800K
      2
    • 800 - 1000K
      4
    • 1000K->
      11


Anbefalte innlegg

Vi har en heftig diskusjon på jobben for tiden om lønn. Jeg jobber i en bedrift som består hovedsaklig av en del utviklere og en del supportmedarbeidere for våre programmer.

 

Uenigheten i diskusjonen er hva som er snittlønn for oss. Ifølge statistikk hos Dinside.no er lønn for en på support 362.000kr hvis vi leser denne statistikken riktig. Dinside.no

 

Så da er spørsmålet om dette er riktig. Og hva er egentlig snitt for en utvikler/programmerer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innan IT er det vel ikkje noko definert lønnsstatestikk.

Det finnes derimot ein del statstikk iforhold til utdanning.

Tekna (siv.ing, cand scient, Master innan teknologi/realfag o.l)

har ein lønnsstatestikk innhenta frå medlemmene sine:

Teknas statistikk

Nito ( ingeniører, cand.mag o.l) har ein tilsvarande men den er berre medlemmer som kan gå inn på

Nito si side til statestikken

Lenke til kommentar
Vi har en heftig diskusjon på jobben for tiden om lønn. Jeg jobber i en bedrift som består hovedsaklig av en del utviklere og en del supportmedarbeidere for våre programmer.

 

Uenigheten i diskusjonen er hva som er snittlønn for oss. Ifølge statistikk hos Dinside.no er lønn for en på support 362.000kr hvis vi leser denne statistikken riktig. Dinside.no

 

Så da er spørsmålet om dette er riktig. Og hva er egentlig snitt for en utvikler/programmerer?

5730423[/snapback]

 

Vel, på siden du viser til står det at snittlønna til en programmerer er 346 300, og med tillegg 410 400kr...

Lenke til kommentar
Vel, på siden du viser til står det at snittlønna til en programmerer er 346 300, og med tillegg 410 400kr...

 

Dette er nok tall hentet inn på så generelt grunnlag at de stort sett er ubrukelige i enhver praktisk situasjon. Hva er en "programmerer", hvor lenge har man jobbet som "programmerer", hvilken utdanning har man og hvilke ansvar innebærer stillingen? Alt dette er helt elementære spørsmål når man skal fastsette et lønnsnivå.

 

Som Jankee skriver kan det være verdt å se nærmere på lønnsstatistikken til NITO og Tekna. Disse statistikkene differensierer på hvilken utdanning og arbeidserfaring man har - noe som har stor påvirkning på lønnen.

 

Jeg ville sammenlignet verdien av "snittlønn i IT-verdenen" med snittlønn på et sykehus. Noen tjener bedre (leger og ledere) enn andre ansatte. Når spørsmålet blir så generelt blir også svaret så generelt at det får liten verdi.

 

Litt mer informasjon om arbeidsplassen gjør det enklere å si noe om lønnsnivå. Vanligvis regner man også med ulike lønnssatser avhengig av hvor jobben befinner seg. Byene har ofte høyere lønnsnivå enn landet forøvrig - også innen IT.

Lenke til kommentar

Ser me på kva ein sivilingeniør skal ha i statleg sektor ifølge dinside og teknas statistikk

Dinside 389500

Noko som tilsvarer gjennomsnittslønna som dei som gjekk ut i 96-97 har i statleg sektor

 

men årsgjennomsnittet er mellom 314-467K alt etter tid frå eksamen (1 til 35års jobberfaring).

 

Så statestikken til dinside er nok ganske lite brukbar både i lønnsforhandlinger eller som generell peikepinn på lønnsnivået.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For å komme i den klassen bør ein har master/siv.ing/cand scient grad, og ein del ansvar.

Trur det er ikkje så ofte at ein havner i den klassen med 3årig utdanning i den første jobben.

 

Rett før dotcom-bølga gjekk i dass var det mulig å få 340-350 som startlønn med cand.scient innan informatikk (99-00)

Etterpå så gjekk lønningene ned då bunnen raste ut av markedet. No tar det seg opp igjen og lønningene har begynt å stige igjen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det kan lønne seg å sjekke offentlige satser.. i Staten har en ingeniør startlønn på rundt 315' sist jeg sjekket, men det er en stund siden. Det vil være naturlig at man i det private får bedre lønn, men der er det ofte opp til den enkeltes forhandlingsevne siden alle IT folk mener fagforening og sentrale oppgjør er noe tull (sikker på at mange arbeidsgivere har vært takknemlig for det, hehe) er det nok der sterke variasjoner både opp og ned.

 

Mine 2 øre om saken. :)

Lenke til kommentar

Tekna anbefaler på generelt grunnlag ei startlønn på 340k for nyutdanna siv.ing/cand.scient/Master for deira fagområder i privat sektor.

IT-bransjen ligger nok over dette.

Eg som har ca 2 års erfaring no ligger eit lite stykke over det i rein grunnlønn, i tillegg kjem frynesgodene som ligger i den generelle avtalen.

Lenke til kommentar
Er selv ferdig med siv.ing. i data (retn. programmering) til sommeren. Har forventning om minimum 350.000,- i startlønn (hvis jeg søker jobb). Har god erfaring innen IT ettsom jeg har drevet eget firma siden 2002. Har også vært stud. ass. blant annet. Er 350.000+ urealistisk?

5908627[/snapback]

 

Nå er jeg litt usikker på hvor mye erfaring du har, men 350,- kan være litt vel mye som nyutdannet. Har du derimot relevant arbeidserfaring (stud.ass teller ikke som det...) og skal til Oslo-området så burde det være mulig å sikte seg inn enda litt høyere.

 

 

lk

Endret av lk
Lenke til kommentar

Det var noko eg gløymte å ta med, kvar i landet du hadde tenkt å jobbe har ein god del å sei for lønnsnivået.

Ein samtale eg hadde med ein av dei rekruteringsansvarlige i IBM (i dotcom-tida) så kom det fram at det var ca 30k høgare begynnerlønn til ein som begynte i Oslo, enn ein som begynte på Hamar. Same erfaring/utdanning.

 

Trondheim har vel vore ein av dei som har lønna minst då det alltid har vore overskudd på siv.ing i markedet (av ein eller anna uforståeleg grunn ;) )

 

Stavanger og Bergen ligger vel omtrent likt og er nok bedre enn Trondheim, mens Oslo troner på toppen.

Lenke til kommentar

Sjekk også hva slags firma du søker jobb i. Et firma som nettopp har begynt å rekrutere etter lang tids usikkerhet om konkurs vil nok tilby noe lavere lønn enn det et firma som har seilt gjennom siste års nedtur uten problemer. Kan lønne seg å sjekke litt om økonomien og historien til firmaet før man går ut med et lønnskrav på 400K. Men 350K burde vel være oppnåelig i Oslo hvis du har både utdanning og litt erfaring.

 

Kirikiri

Lenke til kommentar

Er du nyutdannet og kan et eller flere områder som er etterspurt (Feks SAP, Citrix, sikkerhet, .NET osv) kan du nok kreve mer enn den gjennomsnittlige personen som bare har fulgt pensum med skylapper.

 

Les litt på egenhånd og/eller sats rett fra starten av så starter du fort 50-200k over den gjennomsnittlige lønnen.

Lenke til kommentar

Som nyutdannet kan du ikke kreve noe, særlig ikke 50 - 200K. "Jeg fulgte sikkelig med i timen" hjelper ikke. Nyutdannede starter oftest med samme lønn avhengig av lengden på utdannelsen.

 

Feks: Accenture (Technology Solutions) har ca. 290K i startlønn for tre årig og ca. 310K for 5 årig utdannelse.

 

Jeg er en av de som synes penger ikke er alt og det er nesten frekt å kreve mer lønn når man er nyutdannet. Det er andre goder enn penger, feks forskjellige sertifiseringer som ikke er gratis ellers.

 

Når du har 5 års erfaring kan du kreve mer penger, men da vil du likevel få en stilling med mer ansvar og dermed mer penger.

Endret av aleh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...