Gå til innhold

Hold dere til sak og ikke person.


Anbefalte innlegg

Etter den siste tids utskeielser av enkelte brukere vil jeg påpeke følgende:

  • Tydelige direkte angrep/uthenging av annen bruker vil minimum føre til advarselsøkning
  • Å bedrive ren hobbymoderering og å sende anklager m.m mot andre brukere, som fører til at brukere må forsvare sin person, vil bli reagert på.
  • Bruk rapporteringsknappen om man opplever regelbrudd. At noen andre startet forsvarer ikke deg om du synker til samme nivå.
  • Gjentatte bevisste bruk av stråmenn og beskyldninger om løgn vil bli reagert på.
  • Poster man et innlegg så aksepter at noen svarer på det. Har man problemer med at brukere svarer deg og dine argumenter så bør man ikke poste. Dette er et diskusjonsforum, reaksjon på meninger er således normalt.
  • Ha fokusen rettet mot hva man skriver, ikke hvem som skriver det.

Det er kommet flere reaksjoner fra andre brukere som ser seg lei av at flere tråder blir direkte ødelagt av stadige metadiskusjoner, anklager mot andre brukere og personangrep/personuthenging. Dette kommer således fra brukere som ikke er delaktig i diskusjonene, men som liker å lese diskusjoner.

 

Jeg vil derfor anstendig be dere holde en saklig og konstruktiv tone, benytt raporteringsknappen på overtramp og ikke ødelegg tråder med direkte off topic krangling.

 

Brukere er fint lite interessert i hva du måtte mene om andre brukere, ei heller er man interessert i å lese om brukere som beskylder andre brukere for både det ene og det andre.

 

Jeg vil i denne anledning minne om enkelte punkter i retningslinjene og netiketten:

 

#1

Brukere av forumet bes om å holde en høflig tone. Poster kan bli delvis eller fullstendig sensurert av moderatorer hvis de inneholder upassende språk som blant annet banning, flaming og/eller innlegg ment for å skape dårlig stemning. Tråder/poster åpenbart ment for å provosere eller støte andre stenges/slettes med begrunnelse. Dette gjelder også i private meldinger.

 

#2

Vær saklig og høflig når du argumenterer for noe. Dette gjør at andre oppfatter deg mer seriøst. Du får lov å mene hva du vil om en sak, men dersom dine meninger er svært kontroversielle bør du holde dem for deg selv for ikke å skape krangel.

 

#4

Hold dere til temaet i tråden. Ønsker du å diskutere en bestemt sak som ikke er direkte relatert til tråden, oppretter du en egen tråd i korrekt kategori. Privat småprat skal skje andre steder.

 

Netiketten om hva man gjør når man opplever regelbrudd:

Jeg har oppdaget brudd på retningslinjene. Hva gjør jeg?

 

Det du i alle fall ikke skal gjøre er å svare i den tråden der hvor regelbruddet er. Dette vil kun gi tråden unødvendig oppmerksomhet. Og du vil selv bli regelbryter dersom du poster informasjon i tråden som ikke er i samsvar med hva den egentlig handler om. Hvis du ser et regelbrudd skal du først og fremst bruke funksjonen "Rapporter" i forumet. Til høyre over hvert innlegg er det en knapp hvor det står "Report" og hvis du trykker på denne føres du til et skjema du kan fylle ut. Rapporten din vil så bli lagt til i listen over rapporter og en moderator vil så behandle regelbruddet neste gang han går over listen og behandler rapporter. Hvis det er et krisetilfelle som krever øyeblikkelig oppmerksomhet kan du også ta kontakt med moderatorer mer direkte ved å enten sende en E-post, en melding eller se etter annen kontaktinfo i profilen til en moderator. Husk at selv de som bryter retningslinjene er beskyttet av retningslinjene igjen og ved utskjelling av disse risikerer at du selv kan bli advart eller i verste tilfelle utestengt.

 

Edit: Forhåpentligvis kan denne stickyen løses ut og forsvinne om kort tid om brukere her inne klarer å skjerpe seg.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...