Gå til innhold

Lanserer GeForce 6800 GS med AGP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det noen som vet hvordan disse nye GS kortene ligger ann mot de eldre AGP som 6800 GT, 6800 Ultra, x800XT, x850xt, x850Pro osv mtp ytelse, strømbruk, spesifikasjoner  (pipelines osv) og overklokking?

5327977[/snapback]

 

Vet at XFX sin PCI-Express modell som er klokket til 485/1100 scorer like bra og bedre i mange benchmarker enn et 6800GT. Men om AGP versjonen bare blir klokket til 350/1000 så vil det score en god del dårligere enn et 6800GT grunnet 12 pipelines og 5 vertex uniter mot GT's 16/6.

 

XFX sitt 6800GS kort som er overklokket koster i overkant av 2000. 2195,- eller noe. Men har sett at Komplett har fått AGP 6800GS på prislistene og de er en god del dyrere. Og hvis de er klokket lavere også så er de ikke verdt d. Da er det faktisk bedre å bare gå over til PCI-Express. Mener jeg...

 

EDIT: Og det kan ikke åpnes flere Pipelines eller Vertex units på 6800GS serien. Dette gjelder nesten garantert AGP versjonen også vil jeg tro.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Herregud hvor latterlig. Hva skal vi med et kort til på agp som er dårligere orginalt enn 1.5 år gamle 6800gt orginalt. Prisene er jo heller ikke noe fantastiske. Skulle jeg først ha kjøpt meg nytt agp kort i 2000krs klassen hadde det helt klart blitt et ati kort, feks 850xt eller xt pe som man har kunnet plukke under 3 lapper lenger. De har 16 pipes og yter adskillig mye bedre enn dette. x800xl yter jo også omtrent likt på stock og koster det samme, bruker lite strøm etc. Nei det som hadde vært noe for de fleste av oss med agp var et 7800gt eller gtx. Nå er det bedre å bytte plattform til pcie og få seg et 7800gt på tilbud til ca 2600kr. Yter mye bedre og kan kjøres i sli.

Lenke til kommentar
Herregud hvor latterlig. Hva skal vi med et kort til på agp som er dårligere orginalt enn 1.5 år gamle 6800gt orginalt. Prisene er jo heller ikke noe fantastiske. Skulle jeg først ha kjøpt meg nytt agp kort i 2000krs klassen hadde det helt klart blitt et ati kort, feks 850xt eller xt pe som man har kunnet  plukke under 3 lapper lenger. De har 16 pipes og yter adskillig mye bedre enn dette. x800xl yter jo også omtrent likt på stock og koster det samme, bruker lite strøm etc. Nei det som hadde vært noe for de fleste av oss med agp var et 7800gt eller gtx. Nå er det bedre å bytte plattform til pcie og få seg et 7800gt på tilbud til ca 2600kr. Yter mye bedre og kan kjøres i sli.

5328592[/snapback]

 

Er delvis enig med deg... Synes nesten det blir for dumt å måtte betale 2500,- + for et AGP kort som generelt yter dårligere enn et 6800GT. Måtte isåfall kostet under 2000,- for å kunne bli et fornuftig kjøp for de som ønsker å beholde AGP hovedkortet sitt...

Lenke til kommentar

Vil bare få si at alle her burde skjønne hvorfor det er priset så høyt. Når folk ikke har lyst til å betale ekstra for hovedkort vet jo selvfølgelig nvidia og utnytte det. Da setter de prisene opp på de agp kortene som er mest attraktive¨nå. Klart et 7800gt til noen hundre mer yter mye bedre, men for at de skal få solgt de så må de jo selvfølgelig prise seg rett under konkurenten/ha noe konkurenten ikke kan tilby på sitt kort i klassen.

 

Dette er da mitt synspunkt på dette. Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Har enda ikke sett mange som har AGP-versjonen av 6800GS, men kortet er antageligvis ikke dårlig. Enda for tidlig å si noe om prosenten for vellykket opplåsning og overklokking, men hvis man lett kan få et 6800 Ultra kort så...

 

I'm pretty sure it is faster than a GT, my GS is clocked at 425MHz/1.1Ghz, and has 16 pipes.

Link til tråden.

5356057[/snapback]

 

Dette var jo bra nyheter! Om det går ann å låse opp AGP versjonen til 16 pipeliner så er det jo ikke så ille!

Lenke til kommentar

Den eneste testen jeg fant som sammenlignet med bla X850XT PE var denne:

http://www.computerbase.de/artikel/hardwar...eforce_6800_gs/

 

Hvor det i tillegg er PCIe versjonen de tester på 75MHz høyere klokket core.

Det virker som om det er 10-25 % tregere enn X850XT PE, og for øyeblikket (komplett priser) er det bare 300,- billigere.

Jeg har lite lyst til å bruke 2500,- på et kort som er en krøplet versjon av forige generasjons mellomklassekort så jeg må sannsynligvis sette på meg tenkehetten en gang i januar og fundere på hvilket av de to kortene som passer meg best eller om det beste er å holde på mitt 9800Pro i enda 6mnd og så plukke opp et bruktkort.

Lenke til kommentar

Eneste som kan forsvare prisen til 6800GS er hvis alle lett kan gjøres om til et 6800U kort, sweetspoten ligger ca. rundt 2000 kroner for min del.

 

Performancerating Qualität - 1280x1024 4xAA/16xAF

 

50,3% - ATi Radeon X800 GTO - kr 1745,-

56,3% - nVidia GeForce 6800 GS - kr 2050,-

62,2% - ATi Radeon X800 XL - kr 2033,-

63,8% - nVidia GeForce 6800 Ultra

75,6% - ATi Radeon X850 XT-PE - kr 2405,-

Endret av Nisje Olm
Lenke til kommentar
I took delivery of an XFX GeForce 6800GS 256MB GDDR3, eXtreme, AGP8X yesterday and, using Rivatuner, have unlocked both the pixel and vertex units that were listed as locked. The card is running smoothly.

http://img350.imageshack.us/img350/3365/nvidiascreen4kf.gif

 

Tror Ultra hastighet (400/1100) ikke skulle være noe problem, men å kjøpe GS er enda litt risky i mine øyne.

 

Edit: Ser ut som flere har suksess med åpning av pipes, både i tråden jeg tidligere linket til og her:

http://forums.guru3d.com/showpost.php?p=1558715&postcount=25

You may want to know that the XFX version of this card has been overclocked up to 450/1150mhz (against 350/1000mhz) and that the missing 4 pipelines and 1 vertex shader can be unlocked via software using RivaTuner.

 

Edit II: I tråden jeg linket til (forums.AnandTech.com) har jeg sett flere som ikke har greid å åpne de restrerende pipelines, m.a.o. er ikke 6800GS verdt prisen. Neste måned kommer en AGP versjon av 7800GS, mer om dette her.

Endret av Nisje Olm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...