Gå til innhold

Tips og forslag til lego mod


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

For et års tid siden begynte planene om et legokabinett å forme seg i hodet mitt. Desverre ble planene kjølt bra ned når jeg fant ut at det ikke var mulig for meg å bestille lego fra Lego.com, men til slutt fant jeg redningen. Nemlig nettstedet http://www.bricklink.com som lar en kjøpe/selge lego uten begrensninger som jeg har kommet over enda, og det vil si at jeg endelig kan fortsette planleggingen min.

 

Jeg akter og lage dette kabinettet skikkelig, med hovedsakelig en farge, med en eventuell logo i lego også. (Tenker da hvit hovedfarge). Og jeg bruker "Legoprogrammet" Ldraw, og jeg kommer til å legge ut mer info om prosjektet etterhvert som det tar form.

 

Planen er at jeg skal bygge kabinettet opp fra en 48 x 48 punkters bunnplate, som jeg har kjøpt inn til å bruke for utmålinger etc. Denne platen er i menneskelige mål 38,5 x 38,5 cm og bør dermed kunne romme det meste.

 

Men så har jeg et par tanker og spørsmål jeg håper jeg kan få litt tilbakemeldinger på.

 

Tanker

Hovedmålet er å ha en liten "etasje" i bunnen hvor det blir en del luftinntak, men ikke rundt hele grunnet stabilitet. Fra denne "kjelleren" går det så en sjakt eller 2 opp til et "loft" over hovedetasjen. Tanken er at viften fra PSUen blåser luften ut i en av disse sjaktene, den varme luften vil da bli blåst opp på loftet. Med andre ord tenker jeg at PSUen blir ikke synlig fra utsiden forruten en garasjeport av denne typen: http://www.bricksinbulk.com/LEGO-BRICKS/BU...ID79/Garage.htm som kan åpnes slik at jeg kan koble til strøm til maskinen.

 

I denne omtalte toppetasjen vil jeg da selvsagt ordne med et "ventilasjonsanlegg" som sørger for å blåse luften ut, tankener at luftet blåses ut på en kant helt øverst, og ikke bare rett opp, siden det tross alt skal se litt bra ut der og.

 

Jeg må og få klekket ut en plan for hvordan jeg greit skal kunne få slippe til hovedkortet, samt til harddiskplasser. Og ikke minst finne ut hvordan CD-Rommen skal fungere uten at jeg ser noe til den før jeg ber om å få den frem.

 

Så et par spørsmål

-Hvordan vil det bli med varme med tanke på å ha PSU "innvendig" ? (selv tror jeg det går fint)

 

-Har noen et par forslag til lim som kan brukes mellom klossene? Vil ikke ha uten lim slik at det bare blir å slappe det i bakken for å ødelegge det.

 

-Hvordan skal jeg få festet HK/PCI/AGP kort i kabinettet slik at det faktisk sitter på plass?

 

-Har noen tips til hvordan bunnplaten kan stives opp, slik den er "tom" er den heller litt for gele-aktig.

 

-Har noen forslag til hvordan selve oppbygningen skal bli? (tegninger?) Skal det f.eks være liggende, eller skal det være "standard" hvor hovedkortet står oppreist. Husk at det er lov å være litt orginal. :)

Endret av Ueland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Varme fra PSU kommer nok an på model og systemload, men helt tett ville jeg ikke hatt det. Det liker dem bare ikke :)

 

For å feste hovedkortet kan du mest sannsynlig gå til anskaffelse av enten boltene som følger med vanlig tower, eller plastikk knoter som du fester til legoklossene på strategiskte plasser.

 

Utssende messig har jeg ikke stort med tips, men hva med å lage noe mer "avansert" feks en model av et eller annet..?

Lenke til kommentar
For å feste hovedkortet, kan du kjøpe deg et sett med gjengede popnagler. Biltema selger rimelige tenger/nagler, vet jeg. Da kan du bore hull på de rette stedene, og poppe fast festene.

 

Varenummer er (12-953), det er et helt sett med nagler og tang.

5287958[/snapback]

Hvis man ikke vil borre kan man få tak i gjenger som passer i disse, hvis det er mulig..

32000.gif

Lenke til kommentar

Angående design hva med en enkelt hvit kasse med hw logoen på :)

 

Bunnplaten bør kunne stives opp ved at du lager den dobbel, med et tversnitt noenlunde likt gulv/tak i hus.

 

-------------------------------------------------------------------- bunnplate

|| || || || || || || || || || || || vanlige klosser mellom

-------------------------------------------------------------------- bunnplate

 

For å feste hk osv er nok det enkleste å kjøpe en bakplate, eller ta en ut fra eg gammelt kabinett. Og så lime denne bakplata fast i legoen, kanskje med limpistol lim for å få det til å henge.

 

Til å lime sammen klossene vil nok tynt modelllim gjøre nytten. Noe slikt som dette :

http://warrickcustomhobbies.com/inside/sto...p?id=118&cat=87

finnes sikkert i norske butikker også

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar
For å feste hovedkortet, kan du kjøpe deg et sett med gjengede popnagler. Biltema selger rimelige tenger/nagler, vet jeg. Da kan du bore hull på de rette stedene, og poppe fast festene.

 

Varenummer er (12-953), det er et helt sett med nagler og tang.

5287958[/snapback]

Hvis man ikke vil borre kan man få tak i gjenger som passer i disse, hvis det er mulig..

32000.gif

5287986[/snapback]

Der har du absolutt og en god ide.

 

 

Thorsen: Det med å bare lime platen fast er jo absolutt en god ide. Forøvrig er problemet med bunnplatene i lego at de ikke har "legohull" på bunnen, dvs at de kan kun brukes i bunnen.

 

 

randomhero: Ført må jeg nesten finne ut hvordan saker og ting skal se ut. :)

 

 

king_of_kong: Jeg er nok litt oldschool av meg, da jeg ser på det som "tryggest" å ha det som et skikkelig solid kabinett, slik at det faktisk tåler litt og ikek bare trenger litt vann for å bli ødelagt.

Lenke til kommentar

For å stive opp bunnplata må det jo gå ann å bruke mange sånne små 14x6 (eller hva det er...?) plater som du dekker over hverandre i et par lag oppå plata.. Blir sikkert litt dyrt det, men var det første som falt meg inn hvertfall..

 

edit: Veldig spennende prosjekt btw.. Dreiv masse med Lego før ;)

Endret av ErlendRU
Lenke til kommentar

Tøft prosjekt, gleder meg til hvordan utseende skal bli, og diverse andre ting :) jeg har ikkeno spesielle tips til utseende, men kanskje som en sa her, lage en ting (fort o.l.), så det ser litt kult ut? Også kan du ha en båt med tøying(ledning). i båten kan det være dvd-rom kanskje? :p hehe, eller noe annet;p Kanskje et hdd-rack?

 

btw, var det ikke en som skulle lage et legokabinett før her da? Trur det var Üvernabben elns(finne tråd).

 

Øyvind

Lenke til kommentar
For å lime klossene sammen ville jeg brukt enten superlim eller epoxy, men da kan du bare glemme å leke mer med klossene :p

 

Vis det hadde vært plass ville jeg brukt en ferdig HK-plate.

5289002[/snapback]

Finnes enklere metode til det også. Man bruker disse lange legoklossene som er hullet.

3702.gif Sette dem vertikalt med slike 32054.gif

 

cwl4.jpg

Hele greie stabiliseres av de vertikale klossene.

Lenke til kommentar

Jeg må si at Sketch Up rett og slett var genialt. Har tegnet et lite utkast her nå til hvordan jeg tenker meg plasseringer. :)

 

 

Bunnetasjen er hovedsakelig ment for å få inn kald luft nedenfra, mens all den varme luften blir samlet i toppetasjen hvor den så blir sendt ut, hvor vet jeg dog ikke enda.

 

Bildet er tatt bakfra på boksen.

 

 

post-9129-1134578881_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...