Gå til innhold

Test: iAudio X5L + sammenlikninger


asad

Anbefalte innlegg

Introduksjon:

 

( ble visst en ganske lang review, men jeg er sikkert på at de som er i tvil angående valg av mp3 spiller vil ta seg tid til å lese )

 

Etter at iPoden min ga seg etter noen år, var det på tide med en ny mp3 spiller. Jeg brukte rundt 1 uke på å undersøke hva som var tilgjengelig på markedet. Mine kriterier var

 

God lagringskapasitet

God Batteritid

Smidig design/"grei" størrelse

God skjerm

Lett overføring

 

Prisen var egentlig ikke så viktig, siden når jeg først kjøper noe, så kjøper jeg noe av bra kvalitet.Men jeg hadde det i bakhodet selfølgelig. Som student har jeg ikke all verdens penger å fare med.

 

Jeg bestemte meg ganske fort for å kjøpe en harddisk-basert spiller. Det er av flere grunner. For det første hadde jeg en 3. generasjons iPod, som er hd-basert og jeg hadde blitt vant til den ( tyngden og størrelsen ).

For det andre, merket jeg fort at prisen på flash-minne basert spillere ( Gb/kr ) var rett og slett elendig i forhold til hd-baserte.Og siden mp3 samlingen min er ganske stor var det veldig upraktisk.

Det er enda en ting som egentlig er ganske viktig. De nyeste spillerne , som har fargeskjerm og mulighet til å spille av video, drar god nytte av en stor disk dersom du kan laste opp , feks simpsonsepisoder som du kan se på togturen ( dette kommer jeg tilbake til senere )

 

Jeg tittet på:

Ipod Nano

Creative Zen Micro

Ipod Video

Creative Zen Sleek

iRiver

Ipod Mini

iAudio X5L

iAudio X5

 

Valget stod mellom en av disse.

Creative Zen hadde i mine øyne stygg design, pluss at jeg leste en god del negative erfaringer om den, fra folk som hadde solgt dem til og med.

Ipod Video hadde ikke radio, heller ikke opptaksfunksjon og en batteritid på 14 timer ( mot 34 timer på iAudio X5L ). Jeg ble også lei av apple sin support tjeneste som jeg hadde en dårlig erfaring med.

Creative Zen sleek hadde ikke fargeskjerm, og disse ekstra funksjonene jeg setter pris på ( video, bildevisning )

Samme gjaldt iPod mini, pluss at den hadde kun 6gb lagringsplass. ( men var mindre enn overnevte)

iRiver hadde også for liten plass og urimelig pris i forhold til de med større disk. ( urimelig for meg, siden jeg ikke bryr meg så mye om størrelsen )

 

Jeg brukte lang tid på å finne ut om jeg skulle gå for iAudio X5 eller den nyere modellen X5L , som var litt tykkere men hadde til gjengjeld 34timers batteritid ( ! ). Det ble X5L , og jeg er veldig glad for det valget.

 

 

Design:

iAudio er en rå spiller. Designmessig synes jeg den er finest blant alle dagens mp3 spillere. Den er svart, og sitter godt i hånda. Nederst i posten finner du en link til flere reviews, med bilder, som sier mer enn tusen ord :)

 

Kvalitet

Den føles veldig stødig og stabil, dvs bra bygd. Ingen knirkelyder eller tegn av plast.Jeg vet ikke helt hva den er bydg av, men det skal mye til for å lage riper i den!Utrolig bra materiale. Dette har irritert meg mye med ipoden, husker den første ripa i den. Til slutt så den ikke ut. Hva så om designet er pent hvis den er helt ripete etter bare noen få uker?

 

Navigasjon:

Nesten all navigering foregår via joysticken , som befinner seg under skjermen , på høyre side. I begynnelsen var knappen litt "vond" å styre med i lenged, siden den er en smule skarp. ( men så var jeg vant til en Ipod, som hadde en veldig glatt navigering )Den kunne også befunnet seg litt mer til venstre. Men alt i alt fungerer den som den skal! Det finnes også en play knapp på siden ( høyre ), en record knapp samt en hold knapp. Hold har jeg faktisk ikke brukt ennå, siden joysticken nesten aldri går på avveie.Bra liten bonus!

 

Skjerm

1,8" , skarpt bilde, fine farger, ingenting å si på det.Jeg ser faktisk video på den mens jeg sitter på toget. Har lest at folk finner den for liten, men jeg synes den fungerer helt greit!Video spilles av i 15fps, og er av og til litt hakkete, men det går helt fint å se en simpsons episode eller en musikkvideo. Dette ble en ekstra funksjon som jeg ikke hadde høye forhåpninger om, og så heller på som en bonus. Nå ville jeg ikke gått tilbake til en spiller uten video. 30 minutters togtur til oslo forkortes _betraktelig_ med en 21 minutters Futurama episode:D

 

Batteri

På grunn av video-funksjonen , som jeg tenker meg drar en god del batteri, er det kjekt med et stort batteri. Og større batteri enn iAudio X5L har finner du neppe. Den er på hele 34 timer!Lader spillern 1-2 ganger i uka, og jeg bruker den en god del. For mange kan bare denne funksjonen få dem til å ønske seg denne lille dingsen.

 

Interface

Kan virke en smule rotete og tar noen dager å venne seg til. Ipod er enklere å navigere, men som sagt, etter en uke eller to er dette ingen problem.iAudio har jo også flere funskjoner og dermed litt mer kompleks navigering. Det som irriterer meg er logo-filmen som popper opp når jeg skrur den på, har ennå ikke klart å slå den av, og er ikke sikker på om det går an. Ellers er alt bra, og man får opp all nyttig info mens man hører på sanger.Man kan også velge et hvilket som helst bilde som bakgrunn.

 

Størrelse

iAudio X5L 30GB 103.7 mm X 60.8mm X 18.3mm/22.3mm 180g

iAudio X5 30GB 103.7 mm X 60.8mm X 14.3mm/18.3mm 145g

 

I prakis: iAudio X5 = Ipod ( vanlig 20GB ) , X5L er derimot en del tykkere. 4mm for å være nøyaktig. Jeg foreslår du gjør som meg, og tegner opp målene på et A4 ark og klipper ut den nøyaktige formene, for å så lime sammen hele greia. Da slipper du overraskelser i posten! Jeg vet at noen er mer følsomme når det gjelder størrelse enn det jeg er. Personllig ville jeg aldri bytta min X5L mot X5 pga den over dobbelt så store batteritiden. Noen mm tykkelse og 40g gjør meg ingenting. ( bilder nederst i tråden )

 

Formater som støttes

MP3 ,OGG, WMA, WAV , ASF og FLAC. Persolig har jeg bare bruk for mp3 og wma samt wav. Men greit å vite at muligetene er der , uten at jeg selv vet mye ( *les noe ) om FLAC eller ASF.

 

For å kunne se på video, må filene først bearbeides i et lite,enkelt og kjapt program. Det følger ikke med, men du kan laste det ned her:

Iriverter

 

Tar ca 1,5min å konvertere en 20 min video fil. ( tegnefilm )

En musikkvideo på 4 minutter tar vel ca like lang tid.

 

Xtra funksjoner

 

Noen funksjoner jeg setter stor pris på:

Radio

Voice recorder

Mulighet til å se på bilder

Usb Hub ( kan overføre bilder direkte fra ditt digitalkamera, men ikke alle kameraer støttes , bør undersøkes først dersom du legger stor vekt på denne funksjonen. Dette er forsåvidt en perfekt ferieløsning, ettersom du har 30gb harddisk med deg på reisen som du kan bruke til å overføre bilder.)

Text vising

 

Overføring

Går raskt og greit via USB2.

 

Lydkvalitet

Du har nå helt sikkert hørt at iAudio har veldig klar og god lyd. Det har den så absolutt.Sammenliknet noen sanger med min ipod, og ja, lyden er litt klarere og høres helt utmerket ut. Var ikke den store forskjellen though :p

 

Filbehandling

iAudio trenger ingen drivere med mindre du kjører windows 98. Den kommer opp som en ekstern harddisk når du kobler den til pc`en.Filene overfører jeg ved "copy/paste metoden". Ipoden kan organisere filene på en mer effektiv måte, men jeg ser egentlig ikke helt vitsen med "tags" og alt det der.Har klart meg uten i mange år :p

 

Eneste jeg synes er problematisk er måten playlists blir laget på. Dette har jeg ennå ikke funnet helt ut av, men playlists lages vel ved å velge sanger på selve spilleren og legge dem til, en etter 1. Er vant til en enkel måte å lage playlists på med Ephod ( ja, Ephod ) programvare. Så dette må undersøkes næremere.

 

Ekstrautstyr

De vanlige kablene følger med ( strøm, usb, jack to jack ). Jeg kjøpte en dockingstation i tillegg. Uten den må man bruke en liten overgang som man kobler til før en filoverføring eller lading, ganske upraktisk må jeg si. Jeg plukket også opp en fjernkontroll, med lcd skjerm som lyser blått, men har faktisk ikke brukt den enda. Blir fort 600kr ekxtra hvis du skal ha litt ekstra deler. Men for all del, kjøp en dockingstation. Fjernkontroll kjøper du hvis du er vant til å bruke en.

 

 

 

 

Sluttord

 

Som en ex iPod bruker, er jeg mer enn fornøyd med min nye iAuidio X5L.Dette er den perfekte spilleren for meg. Den har sine ulemper, men ingenting er perfekt.

 

Negativt:

Litt knotete navigering, tar tid å venne seg til.På det punktet går iPod med seieren.

X5L versjonen = tyngre enn en ipod, tykkere.

Dockingstation/fjernkontroll følger ikke med.

Medfølgende øretelefoner ( Porta Pro gir bedre lyd )

Kunne hatt 2” skjerm.

 

Positivt:

Egentlig alt annet som ikke ble nevnt ovenfor.dvs

34timers batteritid ( ! )

30GB Hd ( X5L )

Video avspilling

Radio

Voice recorder ( med veldig god kvalitet faktisk )

Lett overføring ( Ekstern Hd )

Super lyd

Klar og skarp skjerm

 

Anbefaler den på det varmeste. Kjøpte mitt eksemplar hos www.Vostok.no. Hyggelig betjening, og en trygg butikk å handle hos ( fikk jeg intrykk av ).

 

Tester/bilder:

 

http://www.iaudiophile.net/content.php?review.24.0

http://www.iaudiophile.net/gallery/thumbnails.php?album=1

 

håper noen finner denne omtalen nyttig :thumbup:

Endret av asad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp du peker vel på de rette tingene. Selv finner jeg fjernkontrollen som veldig praktisk, liker mye bedre å styre der enn på selve spilleren - slipper å ta den opp hele tiden.

 

Playlist: Det er ganske tungvint. Du må åpne de audiofilene du vil ha i listen fra selve spilleren via et lydavspillingsprogram. Deretter lagre listen du får i programmet i mappen som heter playlist. Dermed får filene i playlist-mappen den relevante stien i forhold til mappene i spilleren.

 

Ellers vil jeg kanskje si at oppløsningen på spilleren godt kunne vært enda vassere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...