Gå til innhold

Nettlesere for Series 60


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott test!

 

Det er spesielt gøy å se at vår norskproduserte nettleser kom så utrolig bra ut :yes:

 

Det kan også nevnes at Opera har en ennå lettere versjon av nettelseren som kan brukes på et utall telefoner. Man trenger altså ikke å holde seg til en bestemt serie innen Nokia eller de dyre Symbian-telefonene men kan bruke nesten hvilken som helst moderne mobil. Denne versjonen heter Opera Mini. Mer info om den her. Den er svært lett. Den krever kun rundt 65 kiB, java og wap. Den fungerer blandt annet utmerket på min nå ganske så utdaterte Sony Ericsson T610.

Lenke til kommentar

Nå var vel dette en test av nettlesere for Nokia 60-serien så jeg vet ikke om Opera mini lar seg kjøre på den for at det ikke skal konkurrere med Opera mobile. Men jeg er enig i at det kunne vært nevnt i en bisetning som en liten digresjon til alle som ikke har Nokia 60xx eller alle som vurderer et kjøp av Nokia 60 opp mot andre telefoner og ønsker seg telefon med nettleser.

 

Men nå skal det vel også sies at Opera Mini er gratis for tiden, og at Opera har tatt forbehold om at det kan bli en betaltjeneste senere.

Lenke til kommentar
Nå var vel dette en test av nettlesere for Nokia 60-serien så jeg vet ikke om Opera mini lar seg kjøre på den for at det ikke skal konkurrere med Opera mobile. Men jeg er enig i at det kunne vært nevnt i en bisetning som en liten digresjon til alle som ikke har Nokia 60xx eller alle som vurderer et kjøp av Nokia 60 opp mot andre telefoner og ønsker seg telefon med nettleser.

Mulig det er jeg som misforstår deg, men det virker ikke som at du har alt på plass når det kommer til Nokia, Series 60 og Nokias Series 60 mobiler.

 

Series 60 er et grensesnitt laget av Nokia. Det betyr ikke at de er i 60xx-serien av Nokias mobiler. Nokia har mobiler med Series 60 i 7xxx-serien, 6xxx-serien, 3xxx-serien, osv..

 

Mulig det bare er jeg som misforsto deg, men ut ifra formuleringen din virket det litt rart :)

 

Forøvrig ser jeg på det som meget usannsynlig at Opera mini ikke skal fungere på Series 60 telefoner.

Lenke til kommentar

arehei: Du har helt rett i at jeg ikke har alt på plass når det gjelder hva som er Nokia Series 60 og ikke. Da lærte jeg noe i dag også :)

 

SiR0: Jeg har sett den testen før. Hvis Opera Mini også fungerer på Nokia Series 60 så hadde det vært fint om den også var med i testen. Jeg antok bare at den kanskje ikke lot seg kjøre på Nokia Series 60 og derfor ikke var med i testen. Likevel savnet jeg bisetning om at testvinneren finnes i en utgave som passer de fleste andre telefoner.

Lenke til kommentar

Enig med Flex... Fikk ikke terningkastet på de to andre til å stemme helt. Og hvis Opera mangler funksjoner og det er en ulempe i forhold til de andre, så blir vel terninkastet fem i stedet?

 

Men nå skal det vel også sies at Opera Mini er gratis for tiden, og at Opera har tatt forbehold om at det kan bli en betaltjeneste senere.

Kilde?

Lenke til kommentar
Men nå skal det vel også sies at Opera Mini er gratis for tiden, og at Opera har tatt forbehold om at det kan bli en betaltjeneste senere.

Kilde?

Hmm.. Det er forsåvidt bare spekulasjoner som kom frem i tråden om Opera Mini. Det sies ingen plasser at tjenesten skal forbli gratis for altid eller at tjenesten skal bli betaltjeneste. Det var ikke ment som noe annet enn at det ligger en mulighet for at dette kan bli en betaltjeneste.

Lenke til kommentar

Opera Mini legger seg i en helt annen klasse. Som det har vært nevnt tidligere, har vi også testet "lillebroren" her.

 

Opera Mini fungerer forøvrig utmerket også på Symbian Series 60.

 

 

Når det gjelder terningkast vet jeg ikke helt om jeg har forstått akkurat hva som ikke stemmer, men NetFront ble trukket mye for direkte fraværende brukervennlighet. Direkte vanskelig å bruke. Funksjonene den hadde som kunne strekke seg over Operas hadde vi ingen bruk for, og tviler på at så veldig mange andre har det.

Lenke til kommentar

Jeg reagerer på at Nokias egen leser får terningkast fire, og den har problemer med sider og lite funksjonalitet, samt lite brukervennlige løsninger til tider. Samtidig så får NetFront terningkast to selv om den takler sider nesten like bra som Opera og har (for) mye funksjonalitet.

 

For meg hørtes NetFront langt bedre ut enn Nokias nettleser.

Lenke til kommentar
Her har produsenten av NetFront bommet fullstendig. Plasseringene på den store mengden funksjoner ligner ikke grisen, alle valg er tilsynelatende plassert helt tilfeldig rundt i menyene uten noen nærmere beskrivelse. Dermed er det en kosntant utfordring å finne frem til det man leter etter.

 

Som om ikke dette er nok, skjønte vi ikke bæret av hva funksjonene til nettleseren gjorde ut fra å lese navnene. Det gjorde vi for så vidt heller ikke etter å ha trykket på dem, med mindre vi tok fatt med å lese den omstendelige forklaringen som kan hentes opp for hvert valg.

 

Prikken over i-en er at hver gang du gjør et valg i menyene må hele siden lastes på nytt, fordi programmet ikke bruker minnet på telefonen optimalt. Dermed betaler du skjorta for å surfe, og bruker uhorvelig lang tid på å få gjort det du skal på hver nettside.

 

Et siste minus er at statuslinjen gir for lite informasjon. Den forteller ikke annet enn hvor langt du er kommet i nedlastingen av hvert enkelt bilde. Du vet med andre ord ingenting om hvor lang tid du har igjen å vente før nettsiden er ferdig innlastet.

 

Brukervennligheten til NetFront er altså bånn i bøtta, og du må regne med en lang innlæringsprosess før du kan bruke programmet på normalt vis.

 

I konklusjonen står det også at brukervennligheten er totalt fraværende. Hva er et program uten brukervennlighet?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...