Gå til innhold

GeForce Go 7800 GTX lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som vet hva de vil ligge på i laptoper? Hva koster f.eks en laptop med 6800 GO i dag?

Hos Dell USA koster XPS M170 $349 eller drøyt to tusen kroner mer med Go 7800 GTX enn med Go 6800 Ultra. På de norske sidene er modellen foreløpig bare satt opp med 6800 Ultra, men der tipper jeg 7800 er rett rundt hjørnet.

 

Her finner dere linker til de første produsenter som tar Go 7800 GTX i bruk: Link.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Er det noen fysisk forskjell på Go 7800 GTX og den versjonen til stasjonære da? Alltid tenkt at de bare tar ut de brikkene som en har vært mest heldig med... Noen som vet?

Ja, denne er laget med spesiell tanke på lav varmeutvikling, og den bruker også en ny versjon av PowerMizer, nemmelig versjon 5 som sørger for at brikken aktivt jobber med å spare strøm ved å klokke ned og deaktivere deler som ikke er i bruk for eksempel.

 

En annen ting som nVidia kommer med til laptop brukere er muligheten til å laste ned drivere fra www.nvidia.com isteden for fra laptop produsentene. Fra ForceWare 80 så legges det inn støtte for mobile brikker.

Lenke til kommentar
Det er da nødt til å bli grusomt varmt?

NVIDIA GeForce Go 7800 trekker iallefall mye strøm med sin 65W TDP, noe som igjen enten betyr dårlig batteritid eller at denne typen grafikk kun blir å finne i store og tunge slepbare med ekstra stort batteri. Ellers regner jeg med at varmeproduksjonen er litt mindre enn på NVIDIA GeForce Go 6800.

Lenke til kommentar
Vil det komme noen modeller med Turion64 og GeForce Go 7800 GTX?

Jeg tviler sterkt på det ettersom Turion 64 er beregnet på tynne og lette bærbare, mens GeForce Go 7800 GTX kun fungerer i slepbare. Jeg ser likevel ikke bort ifra at det kan komme Mobile Athlon 64-maskiner med denne grafikken hvis det er et brukbart alternativ.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

7800 Go bruker MXM grensesnitt, dvs. Hvilke some helst bærbare med MXM-slot kan lett skifte ut sitt eksisterende grafikk-kort med 7800 Go.

 

Kun de dyreste (og dårligste?) "spesial-løsningene" fra dyre melke-produsenter som dytter inn 6800 Ultra go uten MXM-løsningen fra Nvidea slik at man er tvunget til å kjøpe ny maskin når nytt grafikk-kort kommer. MXM er laget for å unngå dette helt, se etter maskiner med MXM slot.

Lenke til kommentar

I mine øyne er det helt vnvittig bra at de klarer å lansere en mobil versjon som yter nesten likt med stasjonær-delen. Greit nok at du ikke får mye batteritid med en sånn GPU på gull gass, men det kan du da ærlig talt ikke forvente heller. Det du kan er å nå få kjøpe en bærbar desktoperstatter som faktisk yter nær det beste du får til stasjonær. Sånn har det ikke vært tidligere.

 

Seriøs gaming "on the run" får du ikke får brenselscellene kommer og batteritid ikke lengre blir en begrensende faktor...

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Spørsmålet mitt: Kan jeg bytte ut ett Geforce 6800 Go kort i en Dell Inspiron 9300 til dette? :dribble:

Antagelig ikke, av flere grunner:

 

* Kjøleløsningen i 9300 er ikke den samme som brukes til 6800 Ultra i XPS2 og 7800 i XPS M170. Det må altså betydelige modifikasjoner til.

 

* BIOS er ikke den samme, og folk som har montert 6800 Ultra i 9300 sier den klokker ned og dessuten er ustabil.

 

* Og så trenger Ultra mye mere strøm, så du måtte i så fall investert i en XPS2 strømforsyning, og et 9 cellers batteri om du ikke har det allerede.

 

Det er rimelig å anta at de samme problemene vil gjelde for Go 7800 GTX.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
* BIOS er ikke den samme, og folk som har montert 6800 Ultra i 9300 sier den klokker ned og dessuten er ustabil.

 

* Og så trenger Ultra mye mere strøm, så du måtte i så fall investert i en XPS2 strømforsyning, og et 9 cellers batteri om du ikke har det allerede.

Mistenker det samme. MEN: rett meg om jeg tar feil... jeg tenker slik: hvorfor skulle man behøve å oppgradere BIOS for å bytte skjermkort? Slik er det da ikke på stasjonære maskiner?

 

Ang dette med kjøling og strøm er det nok ingen vei utenom akkurat det, men det virker som dette kan løses. Skal bli spennende å se bilder av MXM-kortene, så jeg kan sammenlikne hvordan 6800 go (som jeg har i min inspiron 9300) med 7800 go... heatsinker osv :D

Lenke til kommentar
Mistenker det samme. MEN: rett meg om jeg tar feil... jeg tenker slik: hvorfor skulle man behøve å oppgradere BIOS for å bytte skjermkort? Slik er det da ikke på stasjonære maskiner?

Jeg vet ikke hvorfor. Men folk som har prøvet har en teori om at det er noe i BIOS som er endret for at Ultra-kortet skal fungere på XPS2. Vet ikke om noen faktisk har prøvet å "bytte" BIOS, så det er bare en teori.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Er det ikke feil å påstå at dette kortet har dobbel ytelse i forhold til 6800GO Ultra? 6800GO Ultra får jo ~5300 3DMarks05 på min Inspiron XPS 2 - mens 7800GO GTX ryktes å ligge på rundt 6600 3DMarks. Det er jo langt i fra det dobbelte, men nærmere 25% økt ytelse...

 

6600 3DMarks er forsåvidt det et noe klokket x800xt pe for stasjonære ligger på. Standard ligger det på ca 6000.

 

EDIT: Skriveleif

Endret av Mental
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...