Gå til innhold

Microsoft demonstrerte WinFS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En ting jeg lurer på: Vil det være mulig å installere WinFS på Vista? Er det ikke en så stor endring av filsystemet at dette ville være umulig? Eller er WinFS bare et slags register over alle filer du har som holder styr på hva slags filer de er, hvor de er osv.?

 

Vet M$ har sagt at man skal kunne få det i Vista, men jeg tenker at man da kanskje må slipstreame dette inn på installasjons DVD eller no...

Lenke til kommentar

Jeg har forstått det slik at WinFS er en database som kommer i tillegg til fil og mappestrukturen. Altså at begge deler kan eksistere samtidig på samme partisjon og at begge deler inneholder de samme filene. Jeg ser for meg WinFS som en avansert søkefunksjon i det eksisterende filsystemet mer enn som et eget filsystem. En slags søkefunksjon som kan brukes av programmer for å aksessere filer.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Jeg har forstått det slik at WinFS er en database som kommer i tillegg til fil og mappestrukturen. Altså at begge deler kan eksistere samtidig på samme partisjon og at begge deler inneholder de samme filene. Jeg ser for meg WinFS som en avansert søkefunksjon i det eksisterende filsystemet mer enn som et eget filsystem. En slags søkefunksjon som kan brukes av programmer for å aksessere filer.

Høres logisk ut. Så det følger ikke et hierarki slik filsystemet gjør, eller? Det skal bli spennende å se hvordan det har blitt løst.

 

Noe som er kjipt med dagens NTFS er at en fil hører til en bestemt mappe og bare den. Kanskje det nye systemet åpner for at en fil kan ligge i flere kategorier samtidig.

 

Hva slags filsystem kommer til å brukes på CD-R og DVD-R plater fremover, for vil det bevares med CDFS eller hva det nå heter, eller vil en se at WinFS får innpass også på disse. Hvis WinFS ikke får innpass så må jo filene systematiseres til et filsystem, og hvordan gjøres det i praksis? Har en fremdeles kontroll, eller vil filene stokkes hulter til bulter på CD platen? Det får "sikkert" den filstrukturen som NTFS i utgangspunktet vet om fil-lokasjonene vil jeg tro. Noen som har peiling på WinFS og hvilke konsekvenser det kan få for brukeren, eller hvilken stor brukerglede det vil gi? :roll:

Lenke til kommentar
Nei dette har jeg ikke troa på. Filene bør vises der de ligger. Det blir uoversiktlig å finne ut hvilke filer som er i samme mappe, f.eks. et spill.

:roll:

 

Du har tydeligvis mistforstått alt - det er kun filene som tradisjonelt ville ligget i Mine Dokumenter som kommer til å bli mulig å søke på. Filer som ligger i Programfiler som for eksempel spill kommer selvfølgelig til å forbli som nå. Hvordan ville ellers eldre programvare kunne kjøre..?

Lenke til kommentar

Gimper: Jeg tror gammel programvare vil fungere siden det NTFS og WinFS vil sameksistere. Jeg tror ikke WinFS bare er en funksjon som er begrenset til "mine dokumenter".

 

Men ja, jeg forstår at efikkan frykter at det kan bli vanskeligere å finne grupper av filer siden brukergrensesnittet sansynligvis vil bli dominert av "søkefunksjonen" WinFS.

 

G: Jeg tror også at WinFS vil gjøre det lettere å ha en fil flere plasser. Det er mulig i NTFS også, men det er litt kinkig og uvanlig å bruke. I NTFS fungerer det som snarveier, altså en egen fil som linker til den fila man skal ha tak i. Dette antar jeg man slipper med WinFS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...