Gå til innhold

Hvordan rense sensoren på kameraet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uten at jeg vet det så ser jeg for meg at sensoren blir full av dugg da? Men har hørt denne dusjteorien selv.

 

Personlig bruker jeg koster fra Visible Dust og jeg rengjorde kamera inne på mitt datarom, og det er ikke akkurat lite støv der, sensorern ble ren og fin den. Bør kanskje unngå å riste sengklærne eller støvsuge samtidig.

 

Forøvrig anbefaler jeg kostene fra visible dust på det sterkeste.

Lenke til kommentar

Det så jo nesten ut som at denne karen benyttet alvorlig mye kraft under rengjøringen, tenk om det hadde vært et litt hardt støvkorn på den sensoren da....w00t ?

 

For min det går det greit med en håndblåser, men om jeg får en sticky sak på min sensor, er det definitivt klart for vask. Synes man skal blåse så mye som mulig før man tester dette, tar du sensoren er løpet kjørt altså. :cry:

Lenke til kommentar

Demonstrasjonen forutsetter at man bruker denne typen svaber. Jeg bruker en type (Photographic Solutions) som er mye tynnere og dekker hele bredden til sensoren, og synes den metoden virker mer skånsom for sensoren. Filmen viser en metode som er helt spesifikk for akkurat denne svaberen, og jeg synes ikke at Akam uten videre bør komme med en generell påstand om at "dette er den beste måten å rense sensoren på et digitalkamera på", bare fordi noen har laget en film om hvordan de gjør det med sitt eget produkt.

 

Her er en demo av hvordan det samme gjøres med Photographic Solutions sin svaber.

Endret av Elling
Lenke til kommentar
For min det går det greit med en håndblåser, men om jeg får en sticky sak på min sensor, er det definitivt klart for vask. Synes man skal blåse så mye som mulig før man tester dette, tar du sensoren er løpet kjørt altså.  :cry:

Lurt å fjerne mest mulig støv ved hjelp av luft først ja. Men husk at sensoren er dekket av en glassplate, så det er ikke selve sensoren du dytter på hvis du renser med noe som fysisk må være i kontakt med utstyret.

 

Så lenge du blåser rent først så går det nok bra; selv har jeg flere ganger brukt Q-tips (kjøpte forskjellige varianter til jeg fant en type som hadde få/ingen løse fibre) og ren isopropanol. Skifter Q-tips ofte (gnikker med andre ord ikke frem og tilbake med dem) og det fungerer fint; det blir helt støvfritt og ingen riper/belegg på glasset som dekker sensoren.

 

Nå må det legges til at jeg tar mye macro med små blendere og dermed er mer touchy for støv enn folk som stort sett bruker store blendere; da synes jo nesten ingenting av det støvet som måtte være på sensoren.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Lurt å fjerne mest mulig støv ved hjelp av luft først ja. Men husk at sensoren er dekket av en glassplate, så det er ikke selve sensoren du dytter på hvis du renser med noe som fysisk må være i kontakt med utstyret.

Problemert er at på mange kameraer er denne så integrert mot sensoren, at skulle du skade glassplaten som beskytter sensoren, så er et bytte av denne også en kostbar afære...

Selv bruker jeg håndblåser, og om ikke den hjelper en børste som er tilpasset sensoren (denne er like bred som sensoren og blir "ladet" med å blåses ren med en håndblåser først)

har også noen svaber, men har ennå ikke hatt behov for å bruke de...

 

Synes også denne metoden her så vel brutal ut....

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...