Gå til innhold

En guide til bøtter og spann med gull


Anbefalte innlegg

Siden dette er et emne som blir tatt opp med jevne mellomrom, skriver jeg herved min eminente guide til hvordan man tjener penger i World of Warcraft. Prisene jeg nevner er fra serveren Sylvanas, hvor jeg spiller. De kan variere fra server til server.

 

Først og fremst, lag en sparegris-char som du plasserer i Orgrimmar (eller Ironforge, om du er av den sorten). Dette vil spare deg for utrolig mye løping/flying/hearthstoning for å tømme backpacks. Så lenge du har en postkasse i området du befinner deg i, kan du tømme alle backpacks og fortsette med det du holdt på med. Dette gjelder da ikke vendor-trash (gjenstander med grått navn), de selger man bare lokalt. Skinn, metall og andre interessante gjenstander sender man til sparegrisen.

 

Gjenstandene bruker gjerne en times tid fra en char til en annen. Penger overføres umiddelbart.

 

En annen fordel med sparegrisen er at man har litt mer kontroll på pengeforbruket. Må man logge ut som hovedchar, bytte til sparegris, overføre penger, logge ut og så på igjen med hovedchar, blir det gjerne mindre impulskjøp.

 

Kjøp deg store backpacks. Om du bruker 2g på en 12-slot backpack og har plass til to ekstra stacks, er de pengene tjent inn på 0,svisj. Kjenner du folk som driver med tailoring (over 260), kjøp 25x runecloth, 2x rugged leather og 1x rune thread (på min server vil dette ligge på rundt 2-3g). For dette får du en runecloth bag (14 slots). Bags er ikke soulbound, så de kan du selge på AH og få mer eller mindre utgiftene dine tilbake.

 

Grinder du for penger, tøm dem så godt det er mulig. Optimalt sett bør du bare ha Hearthstone, skinning knife / mining pick + eventuelle ting som klassen din krever (totems, poisons, piler/kuler, etc.).

 

Penger bruker du til skills. Sjekk thottbot for passende våpen/klær til ditt level, og bruk venner/guildies med craftingskills til å lage det meste, eller be om hjelp til å farme en instance for et gitt våpen. Å bruke penger på +1-2 til hovedstat (agility for rogues, intellect for casters, etc.) vil ikke utgjøre en merkbar forskjell, og bør derfor unngås. For finfine instance-drops, se avsnittet helt nederst.

 

Skaff deg to gathering-professions så snart du har mulighet. Valget står mellom skinning, mining og herbalism.

 

Skinning:

De første 20 levelene vil du mest sannsynlig drepe bøtter og spann med beasts. Her bruker du 5 sekunder ekstra per mob, og ender opp med leather i forskjellige varianter.

 

Leather brukes hovedsakelig i leatherworking, men også i blacksmithing, tailoring og engineering. Her har du med andre ord en vare som svært mange crafters er avhengig av, og det selger fort.

 

Spiller du som horde, er Wailing Caverns et ypperlig sted å ha skinning. Perfect deviate scale har jeg sett gå for rundt 50s per stykk.

 

Mest penger er det i de forskjellige tingene som spesialiserte leatherworkers trenger. Dragonscales (black, red, green og blue .. worn dragonscale dropper fra alle), devilsaur leather (finnes i Un'Goro crater) og primal tiger/bat leather (dropper i ZG). Felles for disse er at de er skikkelig harde nøtter, og en healer er absolutt verdt å ha med for å gjøre ting lettere.

 

Rugged leather kan man også tjene godt med penger med. Rundt Darkmoon faire-tider (mandagen etter den første fredagen i måneden) selger rugged leather, thorium bars og dense stones ekstra godt, siden de kan brukes for å få et epic necklace. Når Ahn'Qirai war effort startet opp, solgte jeg 10x rugged leather for 3-4.5g. Da levlet jeg warrioren min i yeti-hulen i Winterspring, og tjente rundt 4-500g på 4 levels (men er veldig, veldig lei av yetier). I skrivende stund er 10x rugged nede i 1.2g, så dette varierer veldig.

 

Mining:

Mining er også et brillefint valg. Her finner man årer i landskapet (som oftest rundt fjell), og hamrer løs på dem for å få ut assorterte metaller. Disse årene forsvinner etter å ha blitt tømt, men de kommer tilbake etter en viss tid. Vanligvis får man ut alt fra 2 til 7-8 klumper med metall. Disse bør smeltes om til bars, noe du kan gjøre i en hvilkensomhelst smeltedigel.

 

I tillegg til metall-klumper, får man også steiner. Av og til kan man få ut enkelte krystaller.

 

Metall, steiner og krystaller brukes til blacksmithing og engineering. Noen krystaller brukes også til tailoring. Man retter seg derfor mot en litt mindre gruppe, men det betaler likevel svært godt.

 

Er man miner, får man en "track veins"-skill. Denne gjør at du ser årene på minikartet ditt.

 

Det mest innbringende er Arcane crystals, disse går gjerne for rundt 20g (pluss minus). De dukker av og til opp i rich thorium veins (trykk her og så på "map"), disse må du ha 275 i mining for å kunne hakke på. I tillegg får du også thorium ore (selger for 4-5g pr 20 bars), dense stones (ca. 1.5-2g per 20), samt et par krystaller (blue sapphire, star ruby, azerothian diamond, large opal og huge emerald).

 

Mithril er det også en del penger i, disse finner du flest av i Badlands (klikk her, så på "map"). 2-3g per 20 mithril bars, og rundt 1g per 20 solid stone. Et par krystaller kan også dukke opp.

 

Det kan også være gode penger i "dårlige" metaller (copper, tin, iron) og steinene som dropper fra disse årene. Veldig mange level60-folk dropper halvhjertede yrker og plukker opp Engineering. For mange av disse er det tiltak å reise ut i lowbie-områder og bruke lang tid på å hakke ut metallet/steinene som kreves, og de kjøper heller på AH. Rett sørvest for Orgrimmar finner man f.eks. Thunder ridge, hvor det bugner over med copper veins. En halvtime her kan fint resultere i 6-7 stacks med copper bars + steiner. Dette vil nok være mer aktuelt på en PvP-server enn en PvE.

 

Herbalism:

Herbalism går ut på å plukke blomster og urter. Disse ligger rundt i landskapet, gjerne utenfor allfarsvei. Urtene/blomstene brukes nesten utelukkende til alchemy, så kundegruppen er ganske snever. Likevel, mange av urtene oppnår høy pris. På serveren min (Sylvanas) har jeg selv solgt en del høy-level urter for opp til 7g per stack (20).

 

Man får også en "track herbs"-skill som herbalist. Den fungerer på samme måte som "track veins".

 

Ghost mushrooms er utrolig sjeldne, og kan fint gå for 1g per stykk. Har du tilfeldigvis en alt som du ikke spiller med lengre, kan du powerlevle herbalism med denne, plassere den i trappen i grotten før Maraudon og logge inn med den med jevne mellomrom. Her spawner en enkel sopp, og det er temmelig lite trafikk her. Plukk nok sopper, og hearthstone til en mailbox i nærheten.

 

Til både mining og herbalism anbefales addonen Gatherer. Den husker hvor du plukket blomster / hakket på årer, og markerer dette på både minikartet og det store. På denne måten kan du løpe/ri mellom hver markering og plukke med deg det du finner. Denne addonen gjør deg fantastisk effektiv.

 

Spesielle mobs:

 

Skilpadder.

Dropper følgende:

"Speckled shell fragment", disse selger for 45s15c per stack (5). Oppgitt droprate rundt 25%, min erfaring er litt mindre.

 

"Turtle meat", 8s7c per stack (10). Med litt soothing spices og cooking-skill blir den stacken til Soothing turtle bisque, som selger for 30s.

 

"Thick scaly tail", 7s75c per stack (5).

 

"Thick-shelled clams". Disse innholder stort sett "Tangy clam meat", som bare kan kastes med mindre du har cooking.

 

Finnes mange steder, men ett av de beste er sør for Undercity, ved sørsiden av Lordamere lake (kart). Her finnes en strand hvor det kryr av disse skilpaddene, rundt level 30. De er passive, og vil derfor ikke angripe deg med mindre du angriper dem.

 

I tillegg kan disse skinnes, så her har man dobbel fortjeneste. Medium og heavy leather.

 

Rock elementals.

 

Dropper følgende:

 

Lifeless stone, 18s per stack (5).

Smooth stone chip, 53s per stack (10).

Jagged piece of stone, 20s55c per stack (5).

 

Solid stone. Selges på AH, brukes til blacksmithing og engineering. 20s per stack (20) til vendor.

Elemental earth. Selges på AH, brukes til alchemy, blacksmithing, tailoring, leatherworking og engineering. 40s per stack (10) til vendor.

Deeprock salt. Selges på AH, brukes til leatherworking.

 

Disse sagnomsuste dingsene finner man i Badlands, ca. midt i Eastern kingdoms. De finnes i assorterte typer, fra Lesser rock elementals (level 37-38), Rock elementals (38-40) til Enraged rock elementals (43-44) (sånn ca.).

 

Rock elementals er relativt lette å drepe, såfremt man er rundt deres nivå. De har ingen stuns eller spesialangrep. Min personlige erfaring er med shadowpriest og stunlock-rogue, hvor begge gjorde jobben svært bra. De slår hardt, men ikke særlig fort. Har sett 50+ mages gå agurk med Instant Arcane Explosion, noe som vil være svært effektivt da rock elementals pleier å stå nær hverandre.

 

Badlands er i tillegg stappet med årer, litt iron, mye mithril og litt truesilver. Gatherer (se over) + mount gjør at du kan ri mellom hver markering på kartet. Dette er en fordel å gjøre etter level 45, da slipper du å få alskens ulver og drit etter deg hele tiden.

 

Fettered spirits.

NERFET - gikk fra å droppe 2-7s til 0.5-2s. Dropper også silk cloth.

 

Selv om spøkelsene er nerfet, er det fremdeles penger i å løpe gjennom SM-instancene. Når jeg skulle levle dagger- og 1h sword-skillene til warrioren min, pløyde jeg gjennom SM library og graveyard. Bare på pengedrops og vendortrash plukket jeg lett opp 10-12g i timen, og i tillegg finner man en del grønne ting som kan selges for .5-2g på AH. Blå BoE-items kan forekomme, og er du riktig heldig, kan du finne Staff of Jordan, som kan gå for et tresifret antall gull på AH.

 

En kjapp tur gjennom library og graveyard ender gjerne opp med 3-5 stacks med silk cloth. I disse war-effort-tider kan dette være en grei inntektskilde som alliance.

 

Fine instance-drops:

 

Bruker du pengene du tjener på snertne, blå våpen/gjenstander, blir det litt bortkastet. Her er derfor en liste over fine instance-drops til hver klasse. Mange av disse gjenstandene bør skaffes så fort som mulig, og krever ofte at du har noen venner på høyt level. Dette er basert på mine erfaringer med horde-chars.

 

Våpen:

 

Crescent staff. Quest-reward for å fullføre "Leaders of the fang". En meget god stav som passer fint til alle casters. Personlig har jeg brukt den selv fra level 20-30 på alle mine casters (priest, warlock, mage). Wingblade er den alternative rewarden, og er et finfint våpen til SS-rogues. Questen får du som level 18, og er lett å fullføre med en god gruppe.

 

Corpsemaker, 30% sjanse for å droppe fra Overlord Ramtusk i Razorfen Kraul (ikke særlig langt inn i instancen heller). Kan brukes på level 29, passer fint til 2h-shaman og warrior.

 

Men, warriors får questen som gir Whirlwind axe på level 30. Med hjelp fra en høylevel kompis skal man uten problemer kunne få denne øksen på det levelet. Denne øksen (eller sverdet/sleggen om man liker denslags) holder til godt over level 40.

 

For 2h-shamans på level 37 som vokser ut fra Corpsemaker, er Ravager et greit alternativ. 12% sjanse for å droppe fra Herod i SM armory, men proccen kan være irriterende for noen.

 

For casters (eller rogues / dagger-shamans) på level 34 er Hypnotic blade en fin sak. 38% sjanse for å droppe fra Arcanist Doan i SM library. Samme boss dropper også Illusionary rod (35%) og Mantle of Doan (41%), så dette er absolutt et sted en caster bør løpe gjennom et par ganger.

 

Rogues på level 30 kan plukke med seg Swinetusk shank, 35% sjanse for å droppe fra Agathelos the Raging i Razorfen Kraul.

 

Rustning:

 

Casters, level 23 - Feline mantle. Wolf Master Nandos i Shadowfang Keep, 50% sjanse for drop

 

Casters, level 24 - Robe of Arugal. Archmage Arugal i Shadowfang Keep, 28% sjanse for drop.

 

Casters, level 24 - Belt of Arugal. Archmage Arugal i Shadowfang Keep, 30% sjanse for drop.

 

Casters - Acidic walkers. Viscous Fallout i Gnomeregan, 55% sjanse for drop.

 

Casters - Electromagnetic Gigaflux Reactivator. Mekgineer Thermaplugg i Gnomeregan, 8.3% sjanse for drop. Takk til chokke.

 

Casters, level 39 (spesielt finfin til warlocks) - Robes of the Lich, 26% sjanse for drop.

 

Shaman/hunter, level 40 - Deathchill Armor. Amnennar the Coldbringer i Razorfen Downs, 22% sjanse for drop.

 

Spesielle klasser:

 

Noen klasser dreper kjappere enn andre. Har du planer om å tjene fillioner med gull, og skal starte opp en ny char, er kanskje disse noen å vurdere:

 

Rogue:

Stealth er styrken her. Med pickpocket får du en liten dæsj sølv per mob, samt healthpotions, mat og diverse vendortrash. I tillegg kan du få med deg låste bokser med assorterte gjenstander eller penger i. Bruk pickpocket så mye som mulig.

 

Når du kommer opp til level 60, kan pickpocket-runs i LBRS være svært innbringende. Major healthpots selger lett for 1g, og lockboxer inneholder ganske ofte gjenstander som kan være verdt 2-10g. Av og til blir pickpockets resistet, men da har man en Vanish på lur.

 

Med stealth kan du også luske deg gjennom instancer og gjøre kort prosess med bossene (gjerne bosser som er et par levels under deg), og bruke disenchant på droppene. SM er relativt populært til denslags.

 

En annen måte å tjene penger på som rogue, er å ta betalt for å ta med andre roguer på Shanker-runs. Selv om ambush/backstab ikke lengre bruker 2.0 for å legge til AP-dps, er den ikke helt forferdelig, og spesielt ikke på level 50.

 

Har du en level 60 rogue med mining, kan du stikke innom BRD for å plukke opp dark iron ore. Ta rett til venstre når du kommer inn (bilde), plukk det du klarer å få med deg, stikk ut av instancen, invitér en venn, gjør ham/henne til leder, forlat gruppen, og stikk inn igjen. Da er instancen resatt.

 

Mage:

Tre ord: Instant arcane explosion. Med en god build (gjerne frost/arcane) kan man plukke med seg en liten haug med mobs (gjerne 5-10 om gangen), fryse dem fast i bakken og bruke Blizzard/Cone of cold/IAE. En kjapp tur i SM graveyard bringer gjerne inn 5-10g, tar vanligvis ikke mer enn 10 minutter, og kan gjøres opptil 5 ganger i timen. Level 40 og over anbefales, da Ice barrier gjør ting meget mye lettere.

 

Annet:

 

Spiller du på en godt etablert server hvor battlegrounds er oppe kontinuerlig, kan Shadowfang keep være et kjekt sted å besøke når du er level 60.

 

Mange liker å lage alter som de får opp til level 19, for så å henge i battlegrounds for level 10-19. Med godt etablerte mainchars blir disse altene svært ofte "twinket" (utstyrt med det beste av det beste), og i Shadowfang keep finner du haugevis med blå våpen til enhver klasse. Som sagt, er det en ny server, vil du ikke tjene noe særlig på disse våpenene.

 

Night reaver - 2h øks

Guillotine Axe - 1h øks

Duskbringer - 2h sverd (level 20 required, ikke like innbringende)

Shadowfang - 1h sverd

Witching stave - staff

Black malice - 2h mace

Face smasher - 1h mace

Assassin's blade - dagger

 

Dette er sjeldne våpen, men SFK har mobs som er level20-25. En klasse med AOE-egenskaper (mage, warlock, paladin (knis) og warrior) vil kunne pløye gjennom instancen på 10-15 minutter.

 

I samme kategori kan Deadmines nevnes. For roguer på level 19 finnes det ikke så mye bedre saker enn Defias-settet. Chesten er BoP, men resten er BoE.

 

 

Oppdateres kontinuerlig.

Endret av psilocybe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes du burde revurdere yrkene Psilocybe.

 

Enchanting level 1 = Du kan disenchante alt du finner.

 

Jeg har tent opptil 13,5 g på å disenchante en random grønn gjenstand (gjenstanden må være rundt level 5x, så fungerer ikke så bra for lave levels) jeg bare kunne solgt til vendor for 1-2 g. Disenchante + selge på AH = lett og rask vei til rikdom. Du kan i tillegg kombinere det med runs hvor du er på utkikk etter ting du trenger. Alltid mye grønt/blått som dropper, og du vinner/looter garantert EN gjenstand.

 

Jeg var mining/engineering før, for å få opp skill i Eng. Angrer ikke et sekund på at jeg droppet mining for enchanting ;)

Endret av Quicko
Lenke til kommentar
klokken 2 om natten drar du til burning steppes. løp rundt på mounten og mine rich thorium veins. jeg tjente ca 300g på kanskje 6 timer mining til sammen over noen dager. solgte bars og crystals

 

her har du kart over alle rich veins

http://wow.allakhazam.com/cluster/map.pl?m...ium&type=object

Takk for tips og kart, håper det funker for meg :thumbup:

 

Edit: Leif was here :(

Endret av Sykkel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...