Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin artikkel med mye dybdestoff, men allikevel for dårlig redaksjonelt da den er full av direkte språkfeil.

 

For å nevne noen få:

 

På Nokia 8800 er den derimot akkurat det - ikke en eneste flekk virker å være overlagt til tilfeldigheten.

 

Her mener vel artikkelforfatter noe sånt som:

 

Med Nokia 8800 er nettopp det målet - ikke en eneste detalj virker å være overlatt til tilfeldighetene.

 

Setningen som står der har i følge norsk ikke noen mening i det heletatt. Overlagt betyr planlagt, og en planlagt tilfeldighet er vel ikke noe særlig? ;)

 

Sånn sett kan man si at Nokias mest eksklusive er svært lommevennlig, og egner seg godt for trange innerlommer.

 

Skulle vel ha vært med noe mer i den setningen?

 

I tillegg til det overnevnte er nederste tasterad vanskelig å nå, noe som skyldes skyve-løsningen.

 

Overnevnte er ikke et norsk ord. Ovennevnte derimot.

 

Dette var på første side. Det er også plenty med feil i resten av stykket. Utelatte ord og bokstaver, ordfeil og setninger uten mening.

 

Håper dere kan legge litt mer i å skrive god norsk i disse testene, da det virker veldig lite seriøst med slike åpenbare dustefeil. :)

 

-KJ

 

EDIT: Dumt å klage på skrivefeil hvis man skriver feil selv ;)

Endret av jevel
Lenke til kommentar
Når telefonen har en såpass stor størrelse som 8800, burde det å legge til et minnekort være en smal affære.

 

Dette er et grimt eksempel på at man prøver å bruke et mer avansert språk enn man behersker...

 

Det heter enten:

 

- en enkel affære

 

eller

 

- en smal sak

 

 

Ikke bland sammen uttrykk sånn... :(

 

-KJ

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det er å kverulere når man påpeker at en artikkel som er publisert er full av skrivefeil og språkfeil.

 

Det er greit nok at innholdet er det samme om man har en skrivefeil eller to, men denne artikkelen inneholder så mye feil at det er på grensen til en parodi.

 

Har dere i det heletatt lest hva som står i artikkelen?

 

-KJ

Lenke til kommentar
Og du har vært norsklærer siden....? ;)

 

No big deal spør du meg...

Dette velger jeg å overse. Usaklig svar på mine saklige innlegg.

 

Selv om jeg ser mange skrivefeil i forumet og i andre artikler til daglig driver jeg ikke å retter på dem. Denne artikkelen hadde imidlertid såpass mange feil at jeg finner det bekymringsverdig.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med Jevel, og det tror jeg nok skribentene i amobil også er. Seriøse medier skal ha riktig norsk i sine publikasjoner.

 

For lenge siden, når det var snakk om 8800, så husker jeg at jeg ble fortalt at 8800 ville bli testet uten karakter, da dette ikke er en telefon som kan vurderes som alle andre.

 

Vel vel. Får vel begynne å lese uansett.

Når man skal dra frem tastesettet, skyver man skjermen opp i stedet for å dra tastedekselet ned. Dette kan fort virke som en mer solid løsning enn den vi kjenner fra tidligere modeller i 8xxx-serien, men løsningen gjør at skjermen blir ekstremt utsatt for slag eller støt. Sånn sett kan 8800 virke som en mye mindre robust telefon enn forgjengeren 8910.

 

Det positive med denne løsningen er at tastesettet og kameralinsen, som sitter på baksiden av skjermen, til enhver tid er beskyttet.

Nok en gang spør jeg: Er dere helt sikre på at det er slik det er? Så vidt jeg forstår både andres erfaringer og nokias pressemelding er både skjermen og tastene på samme plate som blir skjøvet opp når man skal bruke mobilen.

 

an nyter også godt av TFT-skjermens skarphet når man skal lese tekst.

Glemt en bokstav der ja.

 

Nokia 8800 kjører en oppgradert versjon av Series 40-grensesnittet av samme type som vi har sett på både Nokia 6230i og 7280.

Å sammenligne grensesnittet i 8800 med det i 7280 blir for dumt, selv om begge kanskje har samme navn. De er jo helt annerledes i bruk med tanke på hvordan 7280 sin skjerm er utformet.

 

Når telefonen har en såpass stor størrelse som 8800, burde det å legge til et minnekort være en smal affære.

Stor størrelse? Er det der en spøk? Mobilen dere hevder er stor er på 67 ccm. 6230i f.eks. er 76 ccm. Dere kan da umulig mene at 8800 er stor.

 

Man får med en egen bordholder i rustfritt stål, som kan lade et separat batteri i tillegg til telefonen,

Her bør dere omformulere dere. Det er over hodet ikke klart ut ifra den setningen at det følger med 2 batterier i pakken.

 

Nyttefunksjoner - 4

Jeg finner ikke noe som helst negativt på denne siden. Ikke et eneste ord. Men karakteren er 4...

 

På innsiden lurer det nemlig en rå Java-støtte

Er dette den samme rå Java-støtten som dere ikke var så imponer over på Maskinvare og tilbehør? Dere sier litt imot dere selv ja. Det viser selv at disse jbenchmark-testene ikke er alt her i verden.

 

Konklusjonen i artikkelen må jeg si meg helt enig i. Telefonen er helt unik, og for den brukergruppen den er laget til vil den være bortimot perfekt. Det å da gi den 3 blir for meg litt tullete.

 

Er altså ikke helt enig i det dere skriver og måten dere tester denne mobilen på, men takker likevel for en grundig test.

 

Are (som poster som ren leser og ikke moderator)

Lenke til kommentar

arehei: så du mener det i denne tråden er viktigere å diskutere skrivefeilene i artikkelen enn selve mobilen?

 

Driver webside med mobil-tester selv og hvis noen nevner skrivefeil i forumet blir denne posten slettet snarest. Slike ting skal tas via e-mail til test-skribenten :)

Lenke til kommentar
..

E-mail til skribenten er også et alternativ, men jeg føler at standarden her på amobil har blitt at all form for tilbakemelding tas i Diskuter-Artikkel posten. Om skribentene vil ha det på annen måte og informerer om dette tror jeg nok leserne vil føye seg etter det, men når det ikke er gjort føler jeg at tråden som blir opprettet til artikkelen er et naturlig valg.

 

Det er viktig å huske at om selveste mobilen finnes det flere tråder allerede, mens om denne testen har man bare denne tråden.

 

Men dette er så klart bare min mening. Hvordan amobil-skribentene og andre skribenter vil ha ulike former for tilbakemeldinger kan ikke jeg svare på :)

Lenke til kommentar

Arehei:

 

For å svare på spørsmål en; det sier jo se selv at når man forlenger en tynn plate ut i fra telefonen, så er denne utsatt hvis den skulle treffe bakken på en bestemt måte. Selv om tastesettet ligger på samme plate som skjerm, så ser ikke vi at dette forsterker telefonen noe ytterligere. Hva Nokia måtte -hevde- er jo noe annet.

 

Bokstav er lagt til.

 

Å sammenligne grensesnittet i 8800 med det i 7280 blir for dumt, selv om begge kanskje har samme navn. De er jo helt annerledes i bruk med tanke på hvordan 7280 sin skjerm er utformet.

 

For øyeblikket er det kun to telefoner på markedet utenom 8800 som bruker Series 40-grensesnitt med en skjermoppløsning på 208 punkter i bredden. Derfor valgte vi å trekke frem 7280.

 

Stor størrelse? Er det der en spøk? Mobilen dere hevder er stor er på 67 ccm. 6230i f.eks. er 76 ccm. Dere kan da umulig mene at 8800 er stor.

 

Stor størrelse betyr ikke nødvendigvis svær, men såpass stor størrelse at man -kunne- fått plass til minnekort. Hvis man sammenligner 8800 med feks K750, så ser man jo at forskjellene ikke er allverden.

 

Her bør dere omformulere dere. Det er over hodet ikke klart ut ifra den setningen at det følger med 2 batterier i pakken.

 

Hvis du leser en linje lenger ned så står det "et separat batteri samt to CDer". Overnevnte setning omtaler altså bordladeren, ikke det eksterne batteriet.

 

Jeg finner ikke noe som helst negativt på denne siden. Ikke et eneste ord. Men karakteren er 4...

 

Vet at det kom veldig dårlig frem her, men det er selvfølgelig prisen som presser karakteren ned. Hvis du leser mer nøye vil du finne at 3G mangler, noe som er høyst essensielt i denne prisklassen.

 

Er dette den samme rå Java-støtten som dere ikke var så imponer over på Maskinvare og tilbehør? Dere sier litt imot dere selv ja. Det viser selv at disse jbenchmark-testene ikke er alt her i verden.

 

Absolutt. Men vi kan heller ikke lovprise Java-støtten på maskinvare når den ikke imponerer, så er en vanskelig balansegang her.

Lenke til kommentar
Vet at det kom veldig dårlig frem her, men det er selvfølgelig prisen som presser karakteren ned. Hvis du leser mer nøy vil du finne at 3G mangler, noe som er høyst essensielt i denne prisklassen.

Hvorfor det? Her har man valgt å legge vekt på design og kvalitet? Det er klart det koster mer å lage en telefon i stål og med ripefri skjerm(som visstnok er en type glass man bruker i bla klokker?) enn f.eks en i plast. Prisdifferansen kunne helt sikkert blitt brukt til å stappe telefonen med tekniske finurligheter kun ett fåtall benytter seg av, men her har altså Nokia valgt å prioritere anderledes. De har vel andre modeller som utfyller behov mht bedre kamera, minnebrikke etc?

 

Personlig hadde jeg helst sett at de fjernet kameraet og laget en ordentlig telefon(det er det de fleste vil ha) og ikke nok en hybrid. Det er vel også svært få som bruker mobilkamera til noe seriøst? Selv lekte jeg litt med mitt da telefonen var ny, men har vel egentlig ikke brukt det siden, samme historie forteller de fleste kollegaer og andre jeg kjenner også. Dvs i utgangspunktet kunne sikkert Nokia, SE etc generelt sett laget telefoner som var litt mer solide og kanskje litt enklere, det tror jeg de fleste hadde satt pris på. Personlig synes jeg kanskje denne ble litt for dyr og "blank"(show off?) for min smak.

 

Poenget mitt er at man kan ikke utelukkende se på tekniske finesser, selvom det sikkert er aldri så fristende. Jeg mener vel egentlig at denne plasserer seg i en annen kategori enn de fleste andre telefonene i denne klassen, kan ikke komme på noen konkurrenter i farten.

Lenke til kommentar

Heisann

 

I utgangspunktet er denne tråden opprettet for at man skal kunne diskutere testen og ikke hver enkelt skrivefeil i den. Så ren korrekturlesing foretrekker vi å få på e-post. At folk kommenterer at det er mye skrivefeil i testen, eller har andre innspill, er derimot helt greit.

 

Når det gjelder vurdering, kan jeg si som et lite stikkord at vi i terningkastene våre alltid vurderer en telefon opp mot andre telefoner i samme prisklasse. Alle telefoner har selvsagt sin målgruppe de passer perfekt for, men vi kan ikke gi alle toppscore for det. Terningkastene er tross alt til nettopp for at man skal kunne sammenligne produkter, så dersom vi hadde gitt hvert enkelt terningkast på forskjellig grunnlag ville de ha mistet sin funksjon.

 

Slik sett lå Nokia 8800 veldig dårlig an i utgangspunktet, men så er det jo heller ingen tvil om at telefonen er overpriset ift funksjoner. Om pris ikke er noe du tar hensyn til, er det bare å se over terningkastene og lese selve testen i sin fulle dybde,noe som burde gi deg de opplysningene du trenger.

 

Ellers takk for alle tilbakemeldinger! :)

Lenke til kommentar

Det var heller ikke min mening å diskutere hver enkelt feil, men å påpeke at denne artikkelen inneholder veldig mange.

 

For ryktet til amobil.no som en seriøs side med seriøse tester er det viktig å ha godt språk i testene. Det er greit nok at entusiaster kanskje ikke bryr seg så veldig, men for mannen i gata som kan norsk bedre enn han kan mobiltelefoner, så er det språket han først merker seg.

 

Men som jeg sa over; testen i seg selv er ikke det jeg klager på. Innholdet er fyldig, om enn med noen selvmotsigelser som blir påpekt av andre her i tråden. Språket, derimot, er helt på trynet.

 

En som skal skrive en artikkel bør holde seg til språk han behersker. Prøver man å krydre med avanserte ord og uttrykk man ikke bruker til daglig ender man som oftest opp med å bruke dem feil.

 

-KJ

EDIT: Trykkleif.

Endret av jevel
Lenke til kommentar
Det eneste store plusset er at bildet i søkeren har fine farger og gjengir motivet på en bra måte, noe som er elendig for en telefon i denne prisklassen.

Hæ? :dontgetit:

Denne kan nok misforstås ja. Det som er elendig er at det er det eneste positive. Har fjernet den siste leddsetningen for å forhindre flere misforståelser. :whistle:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...