Gå til innhold

Guide: Generell enkel casemodding. Oppdatert!


Anbefalte innlegg

Det har kommet mange, mange spørsmål ang. generell casemodding, dvs. hvordan sette inn vindu, sleeving av psu, hva skal jeg gjøre osv.

Jeg tenkte at jeg like gjerne kunne lage en samlet guide til det meste innen dette.

Ordforklaringer finnes nederst.

 

UV

Lurer du på noe ang. uv lys ovs, så ligger det en finfin guide her: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=383424

 

 

Vindu

Vindu er nesten et must. Hva er poenget med lys, vannkjøling og masse ekstra dill dall uten å vise det litt fram?

Overklokking.no har laget en genial guide til dette, så jeg vil ikke gå noe nermere på det punktet

Guide til montering av vindu.

Nybegynnerguiden, del 5 er også kjekk

 

Plexi

Hvor for man tak i plexi/lexan? Gud vet hvor mange gang er det spørsmålet har kommet opp :roll:

Det beste stedet å starte er hos en glassmester. Men clas ohlson selger det og, men dog med begrensninger på størelse. En glasmester kan gi den nøyaktig den formen du vil og størelse.

www.clasohlson.no > Beslag og skruer > Stål, jern og plast

Glassmestere i norge: http://www.gulesider.no/gsi/search.do;jses...rma=glassmester

Skal du ha ferdigskjært vindu, og ikke større plater så har www.microplex.no, www.3dfxcool.no, www.pcstyling.no etc slike ferdige sett.

 

 

 

Sleeving av psu

Kabelstrømper er en genialt ting. Det blir mye mer ryddig, og ikke minst pent!

Det ligger en engelsk guide her

Til de av dere som ikke er så stødige på engelsk, så skal jeg lage noe lignende på norsk snart :)

Verktøy:

Pin-uttager for ATX hovedkortkontakt

Pin-uttager for 4 pins drevkontakt, hun

Pin-uttager for 4 pins drevkontakt, han

Har du ikke penger, eller orker ikke å vente på posten, så er det en guide her om hvordan man gjør dette uten verktøy.

 

Og til slutt trenger du såklart kabelstrømper. De får du hos bla. Microplex og 3dfxcool

 

Jeg har kun pin-uttager for 4-pin han/hun men det er det samme prinsippet på ATX kontakten.

NB: HUSK GOD MERKING AV KABLER! Det er kjipt å bytte om på ledningene som kan risikere at flere av delene dine ryker.

 

 

Først må du ha verktøy. I tillegg til dette trenger du en saks.

minip10100259jp.jpg

Fra venstre: Ledninger fra psu(brukte kun en enkel ledning, siden jeg ikke hadde en orginal psu. Kommer tilbake med dette)

 

Bruk så pin-uttagerne til å fjerne molex kontaktene. NB: HUSK MERKING!

minip10100292ur.jpg

 

Så måler du opp hvor lang kabel strømpen skal være. Legg på en cm pr 15cm. De utvider seg littegrann

minip10100316yw.jpg

 

Så tar du litt krafig teip (gjerne el. teip som jeg brukte) og surrer rundt enden. Kablene går ofte i kraftige vinkler inni pc'en, noe som ikke krympestrømpene i seg selv klarer å holde.

minip10100334kk.jpg

 

Så trer du på en liten krympestrømpe, før du monterer tilbake molex kontakten.

minip10100366sw.jpg

 

Ferdig.

minip10100380yb.jpg

 

 

Beklager den dårlige kvaliteten på bildene, men kamera klarte ikke bedre fokus så nært.

 

 

Lakering

Nytt utsende frister ofte. Men som oftest så har man ikke nok penger til ett nytt kabinett. Da er en lakkboks en fin ting. En enkel step-by-step guide.

 

Det første du må gjøre er å slipe vekk eventuell gammel lakk. Sandpapir på P600 er en grei størelse. Slip vekk alt av gammel lakk, og skyll flaten.

Når du er sikker på at den er helt tør så har du to valg. Grunning, eller ikke grunning.

Det beste blir å grunne. Men det koster bittelitte grann ekstra.

 

Hvis det er metall så kan man bruke grunning på boks. Spray ett lag, vent til det tørker og ta ett lag til. Er det kabinett av tre, så ville jeg ha sparklet det først. Velger du å ikke grunne så starter du her etter pussing: Når det er helt tørt tar du fram din utvalgte farge ( :p )

Hold boksen 20-30cm fra overflaten. Dette tar ørlitegrann lenger tid, men det blir et utrolig bedre resultat. Og for all del. Skulle det komme et sted hvor lakken renner, så ikke spray rundt for å gjevne det ut. Vent til det har tørket, puss ned med sandpapir og spray på nytt. Gjenta til du er fornøyd. Som en total finish kan man kjøpe klarlakk. Et ekstra lag som gjør lakken mer "glinsende"

 

Noen slutt bilder:

 

Fra min "ferrari mod"

miniP1010228.JPG

Grunnet, men uten klar lakk. Kabinettet er av stål

 

Fra Snekker'n sitt "black and crome" kabinett.

184.jpg

Grunnet, med klarlakk. Kabinettet er av tre. (Håper det er greit at jeg lånte bilde snekker'n?)

 

lys

Hull i siden, sleevet psu, lakkert kabinett. Hva mangler? Jo, LYS!!

Lys kan være tøft, men det finnes en grense.

Min personlige mening er kun en farge av gangen. Man kan gjærne ha flere farger, men det beste er at kun en av fargene står på.

Microplex, 3dfxcool og pcstyling er noen av de som selger katoder (også omtalt som neoanlys)

 

Fargene:

Bilder kan lyve, eller si 1000 ord. dessverre så lyver noen. Dette er katodene til sunbeam sine virkelige farger.

 

Rød= rosa inni kabinette, men rommet ditt blir nærmere rødt. Ikke å annbefale(mer eller mindre du vil ha rosa lys ;) )

Blå= Lyser som bare f* . Annbefales

Grønn=Lyser som bare f*, men bittelitt svakere enn blå. Annbefales

Gult= Knall gul. Annbefales.

Lilla= Har jeg ikke sett i praksis.

Hvit= Lyser. Greit hvis du kun skal belyse delene dine. Deler inni kabinettet syns mye bedre.

Fler fargede= Det finnes også katoder i flere farger på samme rør. Dette kan være tøft den første tiden, men du går fort lei. Kabinettet deles ikke på midten av lys, men det blir en ekklel mørk farge. Smak og behag.

 

Skjøtekabler trenger man ofte. Disse er også å få tak i. Du vil merke at katoden lyser svakere. Noe som hjelper litt er å "splitte" de to lederne fra hverandre. Det samme gjelder alle kabler fra katoder, hold de minst 2cm fra hverandre. De lyser mye bedre da.

Slik ser mitt lian-li pc75 ut med lys i. *skrytebilde*

minip10100258qo.jpg

 

Hvem, hva, hvor?

Her ligger det en liste over endel netshoper som selger mye av det du trenger til en eventuell casemod: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=375248

 

Sketchup

Sketchup er et meget nyttig program for å forbrede casemods. Programmet kan du laste ned gratis her

Ferdig komponenter finner du her

 

Ordforlkaringer

Noen vet ikke hva alle ordene jeg har brukt betyr, så her er en liten forklaring av div. "fremmedord"

 

Katoder= Ofte omtalt som neonlys

Psu= Power Suply Unit, Dvs. Strømmforsyninga.

Tror faktisk ikke det var flere ord. Si i fra hvis jeg skal legge fler or på lista.

 

Håper dette gjorde dere nybegynnere der ute litt klokere. Meld gjerne ifra om skrivefeil. Jeg vil komme tilbake med en del2 på nyåret, som bla. vil inneholde dette:

Lodding,

Mer presis sleeving av psu,

Viktig verktøy.

Endret av Natrium
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nice Work Natrium :yes:

 

Fant en skrivefeil...

 

lys

Hull i siden, sleevet psu, lakkert kabinett. Hva mangler? Jo, LYS!!

Lys kan være tøft, men det finnes en grense.

Min personlige mening er kun en farge av gangen. Man kan gjærne ha flere farger, men det beste er at kun en av fargene står på.

Microplex, 3dfxcool og pcstyling er noen av de som selger katoder (også omtalt som neoanlys)

 

Du skrev "neoanlys" ;)

 

Edit: Fortjener en sticky :)

Endret av Pain193
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
du nevnte verktøyet "pin-uttager".

Hvor får jeg kjøpt slik verktøy? har sett gjennom komplett og microplex, men fant ikke noe der  :(

Det ligger linger der :)

 

Sleeving av psu

Kabelstrømper er en genialt ting. Det blir mye mer ryddig, og ikke minst pent!

Det ligger en engelsk guide her

Til de av dere som ikke er så stødige på engelsk, så skal jeg lage noe lignende på norsk snart :)

Verktøy:

Pin-uttager for ATX hovedkortkontakt 

Pin-uttager for 4 pins drevkontakt, hun 

Pin-uttager for 4 pins drevkontakt, han 

 

Takker for posetive tilbakemeldinger alle sammen :)

Endret av Natrium
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...