Gå til innhold

WiMax stadig nærmere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det sånn at dagens utstyr (802.11b/g) vil funke på wimax? eller må man kjøpe nye tråløse enheter?

Tror ikke 802.11-utstyr vil fungere med WiMax da det er snakk om en helt ny standard (802.16). Og som artikkelen forteller så har PT "delt ut" linsenser til frekvensene som WiMax bruker, og da er det neppe snakk om det ulinsensierte 2,4 GHz båndet...

Endret av Calm
Lenke til kommentar

wimax vil funke som en last-mile konkurrent til dsl og kabel...

 

om jeg ikke har forstått det helt feil så må du ha en antenne på størrelse med en god gammeldags nrk antenne for å få noe some helst fart utenfor den første kilometeren eller noe sånt.

 

vil påstå at dette en teknologi mer for bygdenorge den for storbyen siden det er i bygdenorge det er dyrt å legge kabel. heller klask opp en slik antenne som dette (muligens sett den opp i en allerede eksisterende mast) og vips så har du dekning for ett solid område.

 

håper bare krypteringa er god...

Lenke til kommentar

Det kom advarsler mot at Telenor skulle få frekvensblokker her, men samferdselsministeren var svak og ga lisens til Telenor likevel. Atter en gang sitter Telenot med både nett og tjenester, og er Norges eneste zaibatsu.

 

Dette er ganske alvorlig når en innser at WiMax kan erodere markedsandeler fra EDGE, GPRS, UTMS osv, med en standard som sannsynligvis vil være gratis. Nå derimot sikrer Telenor at de kan holde igjen utviklinge slik de har gjort med mobiltelefoner. Igjen.

Lenke til kommentar

grunnen til at telenor ble vurdert nektet var at dem allerede hadde fått tildelt passende frekvensområde til internt bruk.

 

wimax er ikke en mobilteknologi som umts eller lignende. det er først og fremst en erstatter til dsl. og pga det kan hvem som helst lage ett tilbud via internett.

 

ja telenor eier nå bruken av visse frekvenser i visse deler av landet. det betyr ikke at konkurrentene som eier rivaliserende frekvenser i samme området ikke kan bygge.

 

og grunnen til at mobil teknologien har blitt holdt igjen (om det har skjedd da. merker det ikke på samme måten som med teknologi over telefoni kobberen) så har netcom like mye skylda. om den ene kommer med noe må den andre følge opp eller risikere å miste kunder.

 

time will tell...

Lenke til kommentar
wimax er ikke en mobilteknologi som umts eller lignende. det er først og fremst en erstatter til dsl. og pga det kan hvem som helst lage ett tilbud via internett.
Jeg leser om planer der en skal sette opp basestasjoner i hvert eneste gatelys med mer for å dekke opp med trådløs tilgang for alle. Intel har allerede demonstrert en telefon som bruker WLAN, og der det ikke er tilgjengelig går over til mobilnett. Legger du 2 og 2 sammen, ser en at svaret er en trussel mot Telenors mobildominans. I Mellvikrapporten har en gått så langt som å si at UMTS er bortkastet og at en bør gå rett over til (landsdekkende) WLAN.

 

og grunnen til at mobil teknologien har blitt holdt igjen (om det har skjedd da. merker det ikke på samme måten som med teknologi over telefoni kobberen) så har netcom like mye skylda.

Du trenger bare ta en tur til fjerne østen, så ser du hvor mye og lenge mobilteknologien har vært holdt igjen. Her kommer det i minste mulige trinn (Java, WAP, MMS osv), mens i fjerne østen gikk en rett på sak med full pakke. Jeg lurer på når I-mode kommer til Norge.
Lenke til kommentar

angående punkt 1 så var det en del rot rundt hva wimax egentlig skulle være for noe. først var det framlagt som en langdistanse utgave av wifi, men så blanda intel seg inn og ville lage en roaming løsning. dette har ført til en slags splittet personlighet for wimax. om dem skal bruke den som kort distanse mobil erstatter så trenger en ikke selge frekvenser siden det du trenger da er wifi med roaming, og det har du allerede mer eller mindre (banner på at jeg har lest om wifi med roaming løsning innenfor parker og slikt).

 

og angående dyttinga av tech i japan så kan jeg ikke svare deg, men i-mode er en internløsning fra docomo som kun funker på docomo sitt nett. det ville være det samme som at telenor kom ut med en umts løsning som ikke var kompatibel med noen andres umts løsninger. det virker også som om japanske firma bruker hjemmemarkedet til å teste ut teknologier for å se om dem er bærekaftige markeder.

 

og når jeg snakket om at teknologien var holdt igjen så mente jeg ikke at utviklinga var holdt igjen men at telenor og netcom venter i det lengste med å komme med ny teknologi på det norske markedet for å tyne mest mulig penger ut av det dem har på plass allerede...

Lenke til kommentar

Joda, det er alltid endel rot rundt nye standarder, spesielt når de er fremadstormende og alle aktører tror dette er den neste store tingen, se på VRML som et ekstremt eksempel fra noen år tilbake. Forøvrig er vel roaming noe en kan legge på over transportlaget. Siden IPv6 har mye støtte for roaming Internet (som mange mener er en kommende stor ting, med "always on" og bredbånd i samme pakke), tror jeg på sømløs overgang mellom de forskjellige WLAN-teknologiene, med mobilnett der det ikke er annen dekning.

 

I-mode er ganske riktig fra Docomo, men den er åpen for andre tjenestetilbydere, og de prøvde å starte I-mode i Europa også. Grunnteknologien henter inn mye fra det som allerede eksisterer på Intenet, men legger i tillegg til endel som komprimerer overførte data (er det dette du mener med proprietært?). Det er ikke værre enn at en kunne ha lagt I-mode funksjonalitet oppå transportlag som f.eks GPRS. I-mode er en samling med mye rart, inkludert en forretningsmodell som fungerer. Dette i sterk motsetning til Telenor og WAP.

 

Bedriftene i Japan har en stor omsetning av produkter med kort levetid, og sterk teknologisk vekstrate. Dette lager de for et ekstremt krevende hjemmemarked. Det er langt ifra alt som noengang blir eksportert, Tamagotchi-suksessen i Vesten var f.eks. restlageret som ble dumpet utenlands da salget av slike på kioskene var nær nullpunktet i et mettet marked. Det er iallefall slik jeg opplevde det da jeg arbeidet i Japan.

 

Vi er nok enige om at Telenor og Netcom venter i det lengste med å innføre ny teknologi. I tillegg mener jeg at Telenor gjør sitt for å holde utviklingen igjen, f.eks. ved at de la ned det som var et av Norges mest avanserte industrielle forskningsmiljø, forskningsavdelingen på Kjeller.

Lenke til kommentar

selvsagt kan i-mode innføres andre steder, om firmaet som vil det lisensierer løsningen fra docomo (om jeg ikke har missforstått noe til de grader).

 

vel det var å få innført ipv6 da. desverre holder usa igjen siden dem har ca 40% eller noe av ip4 adressene som er tilgjengelige. noe som fører til at deler av asia ser ut til å ende opp med en enorm ip4/ip6 gateway slik at dem kan bruke ip6 der borte.

Lenke til kommentar

WiMAX ble testet med hell i Sverige, så er det nok også godt egnet i Norge tenker jeg:

http://www.reuters.com/financeQuoteCompany...07683031_NEWSML

 

WiMAX vil nok likevel få sterk konkurranse fra Mobile-Fi som er en konkurrerende "standard":

http://www.theinquirer.net/?article=19961

WiMAX, IEEE 802.16e, is designed for long range broadband access. With data transfer speeds of 70 Mbit/s over 50 km, it is being touted as broadband for the masses. Intel, of course, hopes that it can make WiMAX compatible chips that will be as ubiquitous as its universally-acclaimed Centrino technology.

 

However, competition from 802.20 - nicknamed Mobile-Fi - could shatter the dreams of those backing WiMAX, according to the paper. Whilst the data rate and range is only half that of WiMAX, it is inherently more mobile. It has an astonishing latency of just 10ms - 500ms is standard for 3G communications - and can maintain integrity at as much as 250km/h, compared to just 100km/h for WiMAX. Since it uses more common spectrum - licensed bands up to 3.5GHz - it also offers global mobility, hand-off and roaming support.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...