Gå til innhold

Hvilken ideologi slutter du deg til?


Hvilken ideologi slutter du deg til?  

92 stemmer

  1. 1. Hvilken ideologi slutter du deg til?

    • Kommunisme (marxisme, leninisme, maoisme, stalinisme, trotskiisme)
      11
    • Anarkisme (syndikalisme)
      7
    • Sosialisme
      11
    • Sosialdemokrati
      19
    • Sosialliberalisme
      9
    • Liberalisme (klassisk, laissez-faire, "markeds")
      21
    • Konservatisme
      9
    • Neo-facisme
      5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi lever i en tidsalder hvor ideologiene står svakt. Alle partier på Stortinget, med unntak av ytterfløyene i SV og Frp, kan påklistres merkelappen sosialliberale eller sosialdemokratiske, alt etter hva man velger å vektlegge i det de står for. Noen savner ideologiene. Med tanke på den politiske situasjonen i mellomkrigstiden, som var sterkt ideologisk preget, gjør jeg det ikke, selv om jeg kan være enig i at det ikke skader å tenke over grunnlaget for ens politiske ståsted.

 

Sosialliberal, med innslag av konservatisme, en liten dæsj anarkisme og vel belest i mellomkrigstidens fascistiske tenkning (men den ideologien er død, steindød og bør forbli det...), litt regionalist og med sans for bevegelser med utspring i tanken rundt en levbar vei til fremtiden.

Lenke til kommentar

Kommunismen er nok det som ligger mitt hjerte nærmest.

 

Lurer på hvorfor anarkisme og syndikalisme er satt opp under en?

 

Syndikalisme er jo troen på at en generalstreik e.l. skal føre til at proletarene får kontroll over produksjonsmidlene, noe som igjen fører til sosialisme og senere kommunisme.

 

Anarkismen sitt mål er jo å oppheve staten og statstvangen til fordel for individenes selvutfoldelse og frivillige samvirke.

I følge dialektikken skal vel anarkiet komme etter kommunismen.

 

Hvis man tenker på anarkosyndikalisme så er jo det en annen sak.

Anarkosyndikalismen er en sosialistisk retning som forener anarkismens politikk med syndikalismens faglige bestrebelser...

Lenke til kommentar
Forresten, kan vi opprette en egen båd til FiskePinna? "Kvardagsrasist/knøl", f.eks. :)

Nyfasisme er greit for meg altså, trenger ikke lage et alternativ for alle og enhver, selv om det er ganske byråkratsosialistisk av deg. Hadde helst sett neo-con, men for å veie litt opp for den katastrofale rødforskyvningen vi er vitne til så kan jeg gå for ytre høyre. Gud bedre!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...