Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjemmelagd BiQuad..(prosjektet som tok helt av)


Anbefalte innlegg

Mekka akkurat denne antenna til min bærbare pc, alle komponentene

er lodda fast, tok sin tid.. brukte ca.3 timer på hele prosjektet! Og sånn ca. 30 Prince :w00t:

 

wlan2.JPG

wlan.JPG

Her er den montert på serveren min.

 

Den bærbare pc`en min måtte selfølgelig moddes med ekstern rp-sma

kontakt.

 

Resultatene var helt enorme, økte styrken på signalet med over 4ggr!!

Dette på den bærbare PC`en.. den stasjonære har kraftigere skyts.. read on

 

Her er linken til siden jeg fant tegningene til antenna: BiQuad

 

Men enda bedre montert i parabol..

wlan3.JPG

Denne som normalt står tilkoblet serveren min. 130cm raw power :wow:

 

Ca. 30dbi !!!! :green:

Sterkere enn det som kan kjøpes for penger

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv linket på over 4kilometer med BiQuad montert i parabol.

Edit: stasjonen jeg linket mot hadde bare "vanlig" 2dbi leketøysantenne

 

Hvis begge stasjonene bruker parabol/BiQuad tror jeg ikke det skulle være

noe problem å nå over 110 kilometer (hvis man har fri sikt) 11mil :wow:

Skulle ikke være noe problem å nå så langt med jumboparabolen min, men har ikke så lang fri sikt :(

 

Kan lese mer om lange distanser her: 110Km

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar

110 Km..

 

skulle holde i lange baner det for mitt bruk :D

 

humm, er det bare meg eller virker ikke siden du linker til?

både Mozilla og IE viser den samme ufulstendige siden med tomme ruter, teksten wireless technology, en link til polsk version av siden og en banner som peker til wi-fiplanet.. :confused:

Lenke til kommentar

nå er ikke jeg stødig i polsk, men ser ut som om de har brukt 0,5 watt og det er jo vesentlig mer. Selv har jeg klart 150km med en halv watt (radiokontakt, telefoni). For at det der skal være mulig over tid, så er det viktig at begge bor på et fjelltopp p.g.a jorda er rund. Skal ikke lengre vekk enn 4,12 km før jorda begynner å kromme (hvis man f.eks står med vann til livet slik at øyene dine er 1 meter over havet, så kan man kun se disse 4,12km..)

 

men det er uansett flotte greier!facinerende prosjekter!

 

Hva slags koax har du brukt? RG-8 ?

Lenke til kommentar
nå er ikke jeg stødig i polsk, men ser ut som om de har brukt 0,5 watt og det er jo vesentlig mer. Selv har jeg klart 150km med en halv watt (radiokontakt, telefoni). For at det der skal være mulig over tid, så er det viktig at begge bor på et fjelltopp p.g.a jorda er rund. Skal ikke lengre vekk enn 4,12 km før jorda begynner å kromme (hvis man f.eks står med vann til livet slik at øyene dine er 1 meter over havet, så kan man kun se disse 4,12km..)

 

men det er uansett flotte greier!facinerende prosjekter!

 

Hva slags koax har du brukt? RG-8 ?

Når jeg bruker definisjonen fri sikt, så er selvsagt jordas krumming tatt hensyn til uavhenging av distansen mellom punktene.

 

Engelsk utgave av samme artikkel: Engelsk 110Km

 

Kabelen jeg bruker heter HFX1336 og er produsert av Belden, fordelen med denne kabelen er størrelsen og også pris. Den har også 8 kordeler i lederen, noe som gjør den veldig fleksibel med en bøyeradius på 60mm. Dette gjør sitt til at jeg også kan lage oppsett uten pigtails, der jeg eleminerer signaltapet som to ekstra plugger ville gi (opptil 0,5dbi.. selv om dette er marginalt sett i den store sammenheng) Pigtails er dessuten ganske dyre :scared:

 

Ang. 500mw forsterkere, så har jeg lest flere tester der verdien av disse er ganske minimal, sett i forhold til hva du må betale for utstyret. Men ustyret fåes kjøpt de fleste plasser til de som måtte ønske dette. Review: Tomshardware

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar
Kabelen jeg bruker heter HFX1336 og er produsert av Belden, fordelen med denne kabelen er størrelsen og også pris. Den har også 8 kordeler i lederen, noe som gjør den veldig fleksibel med en bøyeradius på 60mm.

Kabler med flere kordeler i senterlederen er ikke spesiellt godt egnet til Hf signaler. Hva er dempningen over 100 meter på 2.4 GHz?

Lenke til kommentar

HFX1336 tap pr.100m:

100 MHz: 10,0 dB/100 m

200 MHz: 13,9 dB/100 m

500 MHz: 23,0 dB/100 m

1000 MHz: 33,8 dB/100 m

 

Har ikke data over tapet på 2,4GHz, men vet at den har lavere tap enn det meste annet med tilsvarende ytterdiameter. Prisen er også under 10kr., noe som teller mye i mitt tilfelle. Klarer å bygge kabler til under 150kr med kontaktene montert.

 

Om lederen har flere kordeler er ikke så kritisk, det som teller er tverrsnittet!

 

Kunne selvfølgelig benyttet RG-213, med en ytterdiameter på over 10mm og en pris på over 3-40kr.pr.meter. Da hadde jeg også måtte benyttet meg av pigtail, med de ekstra utgiftene det ville ha medført.

 

En kabel med massiv innerleder er veldig sårbar når du bøyer den (rg213 har ikke massiv leder)

 

..men alt satt til side, det å kjøre 2,4GHz over coaxial-kabel vil gi deg et stort tap uansett kvalitet på kabelen når du begynner å snakke om lengder på over 5meter.

 

Hvis du har behov for å sette antennen din så langt unna PC`en din, så er det nok lurest å gå for en TP-basert klient, da kan du ha antennen opptil 100m unna uten noe signaltap!

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar

ArticOC: Har du regnet ut noe for å kunne lage den antenna eller har du bare lagd noe sånn helt uten videre?

(Eller kanskje sett ifra en annen type antenne).

 

Er interessert i å kunne regne ut hvordan man lager antenner best mulig tilpasset for 2.4GHz-frekvensen.

 

 

Edit: ANTENNE, ikke kabel :p

Endret av [ReXoR]
Lenke til kommentar
,17/06/2004 : 22:00] ArticOC: Har du regnet ut noe for å kunne lage den antenna eller har du bare lagd noe sånn helt uten videre?

(Eller kanskje sett ifra en annen type antenne).

 

Er interessert i å kunne regne ut hvordan man lager antenner best mulig tilpasset for 2.4GHz-frekvensen.

 

 

Edit: ANTENNE, ikke kabel :p

Nei, det er slettes ikke tilfeldig at antennen ser ut som den gjør.

 

BiQuaden og reflektorplaten er mattematisk beregnet i forhold til

bølgelengden på 2,4GHz.

 

For å finne bølgelenden på 2,4GHZ deler du lysets hastighet 300000km/sek på 2,4GHZ og ender opp på 125mm.

 

Antennen opererer på 1/4bølge. Og når du deler 125mm på 4 får du 31,25mm.

 

D.v.s at hver side i biquaden(8tallet/brillen) skal være 31,25mm fra kant til kant.

Den totale lengden på tråden du bøyer til blir da ca.25cm.

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...