Gå til innhold

Neste generasjon Intel-grafikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Intel har som vi tidligere har nevnt valgt å kalle sin 3. generasjon integrerte grafikkbrikke for "Graphics Media Accelerator 900", og ikke Extreme Graphics 2 som man kanskje skulle tro.

 

Hvis det er tredje generasjons grafikkbrikke pluss at den er arvtager for Extreme Graphics 2 som dere skriver så tviler jeg på at det navnet som mange spekulerte i var Extreme Graphics 2, kanskje Extreme Graphics 3?

 

Edit: så du retta på artikkelen :)

Endret av White_Tiger
Lenke til kommentar
Interessant, men hvilke grafikkort kan vi sammenlikne ytelsen med tro? :wow:

Er ingen konkurrent til Geforce 6800 eller X800 men mest sannsynlig helt bruktbart til ~1024*768 som tross alt klarer seg for de fleste. At hovedkortene ellers vil få meget god funksjonalitet lover også svært bra. Regner med at dette kommer til å bli en stor hit i OEM markedet (muligheten for å bygge gode maskiner, svært billig).

Lenke til kommentar
Interessant, men hvilke grafikkort kan vi sammenlikne ytelsen med tro? :wow:

Med 4 pixel pipelines på 333MHz klarer GPU'en 1333 Mpixels/s

 

Minnebussen er to DDR2-kanaler på trolig opptil DDR2-533. Dette betyr en teoretisk minnebåndbredde på opptil 8,533 MB/s.

 

Det skulle dermed være rimelig å passere ytelsen i samme klasse som Geforce FX5200 Ultra, Radeon 9200 Ultra eller noe omkring der. Kanskje til og med opp mot Geforce4 Ti4200, Geforce FX5600 eller Radeon 9600 om de lager en svært effektiv GPU i forhold til spesifikasjonene. Jeg tror ikke Intel er de med mest erfaring innen high end GPU-design så jeg vil tippe at de faller godt bak andre GPU'er med tilsvarende specs (4pipes, 333MHz, dual DDR2-533) og dermed havner på nivå med Radeon 9200 Ultra og Geforce FX5200 Ultra.

Lenke til kommentar

Kanskje vi ved neste generasjon kommer i en liknende situasjon som med lydkort i dag, dvs at skjermkortene som er integrert er såpass bra at det ikke er nødvendig å kjøpe løse dersom man ikke har spesielle behov. Dersom dette yter som 9600XT er vi vel egentlig svært nær en slik situasjon.

Lenke til kommentar
Kanskje vi ved neste generasjon kommer i en liknende situasjon som med lydkort i dag, dvs at skjermkortene som er integrert er såpass bra at det ikke er nødvendig å kjøpe løse dersom man ikke har spesielle behov. Dersom dette yter som 9600XT er vi vel egentlig svært nær en slik situasjon.

De integrerte lydkortene idag er ikke noe særlig bra. De gir bare middels lyd, middels muligheter til tilkobling (som regel) og krever ofte mye CPU. Tom's hadde en test på lydkort for en stund tilbake ... og ved å bytte fra et normalt integrert lydkort til et godt lydkort, kunne man få opptil 10-20% bedre ytelse i spill.

Lenke til kommentar
Kanskje vi ved neste generasjon kommer i en liknende situasjon som med lydkort i dag, dvs at skjermkortene som er integrert er såpass bra at det ikke er nødvendig å kjøpe løse dersom man ikke har spesielle behov. Dersom dette yter som 9600XT er vi vel egentlig svært nær en slik situasjon.

Jeg tror neppe det skjer allerede ved neste generasjon, men kanskje om 3-6 år?

 

I dag er det alt for stor forskjell på minnebåndbredden mellom system-ram (opptil 6,4 GB/s med dual kanal PC3200) og minnebåndbredden på skjermkortminne (over 36GB/s på de siste high-end kortene).

 

Men det kan jo tenkes at dette dukker opp i low-end systemer mye tidligere. F.eks kunne jeg godt ha sett for meg en neste generasjon Transmeta CPU med innebygd GPU. Transmeta Efficeon har allerede både integrert minnekontroller (slik som AMD's Athlon64 og Opteron) og innebygd AGP-kontroller. Jeg tror ikke det skal være så veldig vanskelig å la denne CPU'en gjøre GPU-oppgaver også, og heller bare ha integrert DVI-utgang direkte fra CPU'en. Trolig blir det snakk om en low-end løsning med 1 pixel pipeline, eller delt pipeline med selve CPU-kjernen (VLIW-kjernen i CPU'en vil nok oppfatte det som en slags HyperThreading).

 

Dessuten så vet vi jo ikke hva AMD K9 (i 2006) innebærer, eller hvilke kort Intel har i ermet på like lang sikt.

Lenke til kommentar
Interessant, men hvilke grafikkort kan vi sammenlikne ytelsen med tro? :wow:

Minnebussen er to DDR2-kanaler på trolig opptil DDR2-533. Dette betyr en teoretisk minnebåndbredde på opptil 8,533 MB/s.

Det hørtes latterlig lite ut.

Til å være grafikkminne: Ja, men det er svært mye til å være vanlig systemminne. Bare for å ta et lite utvalg av hva som finnes:

 

PC133 SDRAM:

133MHz * 64 bit bussbredde /8 for omregning til Byte = 1,066 GB/s

 

PC2100 DDR-SDRAM:

133MHz * 64bit bussbredde /8 for omregning til Byte * 2 for DDR-teknikken = 2,133 GB/s

 

PC3200 DDR-SDRAM:

200MHz * 64bit bussbredde /8 for omregning til Byte * 2 for DDR-teknikken = 3,200 GB/s

 

Dobbelt minnekanal PC3200 DDR-SDRAM:

200MHz * 64bit bussbredde /8 for omregning til Byte * 2 for DDR-teknikken * 2 for antall minnekanaler = 6,400 GB/s

 

Dobbelt minnekanal PC4200 DDR2-SDRAM:

133MHz * 64bit bussbredde /8 for omregning til Byte * 4 for DDR2-teknikken * 2 for antall minnekanaler = 8,533 GB/s

 

Radeon 9600 XT med 650"MHz" minnebuss:

325MHz * 128bit bussbredde /8 for omregning til Byte * 2 for DDR-teknikken = 10,400 GB/s

 

Geforce 6800 Ultra med 1100"MHz" 256bit minnebuss:

550MHz * 256bit bussbredde /8 for omregning til Byte * 2 for DDR-teknikken = 35,200 GB/s

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Var det ikkje på dette brikesettet som skulle ha heilt fantastisk Lyd ? meinar å ha lest ein artikkel om dette på hw.no ? ... uansett dette brikksette hadde gjordt seg meget bra på ein MultiMedia PC i MicroATX, FlexATX eller kanskje ITX :p ... hadde blitt ein kanske feit barebone HK for Barebone PC. Tida vil vise ... er ikkje sikkert at det vil la seg gjere å bruke eit slik HK med dette brikkesettet som MicroATX ( ITX ) ... ingenting er umulig :nei: ... det umulige tar berre lengere tid :yes: ... ,men når det problemet er løyst så er det vel noko nytt som ein gjerene skulle hatt i ein handy size :yes:

 

EDIT : SKRIVELEIF

Endret av KickF
Lenke til kommentar
Kanskje vi ved neste generasjon kommer i en liknende situasjon som med lydkort i dag, dvs at skjermkortene som er integrert er såpass bra at det ikke er nødvendig å kjøpe løse dersom man ikke har spesielle behov. Dersom dette yter som 9600XT er vi vel egentlig svært nær en slik situasjon.

De integrerte lydkortene idag er ikke noe særlig bra. De gir bare middels lyd, middels muligheter til tilkobling (som regel) og krever ofte mye CPU. Tom's hadde en test på lydkort for en stund tilbake ... og ved å bytte fra et normalt integrert lydkort til et godt lydkort, kunne man få opptil 10-20% bedre ytelse i spill.

Mener å huske en artikkel på hw.no for en tid tilbake som sa noe om de integrerte lydkortene på de kommende Intel baserte HKene vil være bedre enn Augidy 2, hvertfall mht specs. Det integrerte lydkortet på mitt aldrende ASUS 845E baserte HK holder hvertfall ikke mål og da sammenlikner jeg med ett SB LIVE! kort, men trodde nyere kort med nVidia chipsett(og andre nyere chipsett) hadde bra integrerte lydkort? Vet ikke hva man sammenlikner med, men jeg tenker da sammenliknet med SB kort i rimelige prisklasser og ikke high-end kort fra Roland.

 

edit: ser han over mener å huske det samme :)

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Vel, de integrerte grafikkløsningene lover ofte gull og grønne skoger, men viser seg jo alltid bare å være løsninger som passer til kontorbruk og veldig lette 3D applikasjoner. Personlig vil jeg ikke kaste bort penger på et hovedkort med innebygget grafikk, velger heller et uten. Jeg bytter også grafikkort oftere enn jeg bytter hovedkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...