Gå til innhold

Shuttle blir dyrere med Intel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Personlig liker jeg at pinnene er flyttet fra CPU til hovedkort. Mye bedre å kjøpe nytt hovedkort til 1 500,- enn en ny CPU til 2 000,-.

 

Skjønner at hovedkort-produsentene er sure, men skjønner også at Intel velger å gjøre dette.

Hvis Intel prøver å lure seg unna reklamasjoner og kutte kostnadene sine, så skjønner jeg det de har gjort.

 

Hvis Intel ønsket å spille nogenlunde rettferdig, så skjønner jeg det ikke. Dette siden det virker utrolig sleipt gjort å skyve sine kostnader over på andre uten å gi mer igjen enn dyrere brikksett ... Og det hjelper ikke at LGA775 sokkelen vissnok ser ut til å bli veldig svak. Har vært en del kommentarer fra de som har sett prøver på LGA775 sokler, og ikke veldig mange av dem har blitt direkte imponert.

 

Hva var begrunnelsen for å flytte pinnene til hovedkortet igjen ?

Lenke til kommentar

ikke veit jeg, men LGA ser bare ut som det blir mer og mer av en fiasko :p

 

å skyve vekk bøyd pin returer er ingen unnskyldning...det er bruker feil, og burde ikke påvirke deres returrate, i og med at det ikke dekkes av garanti...

 

og hvis selve sokkelen er svak i tillegg(og dyr, og du kan banne på at Intel ikke senker middel nivået på prisen på CPU'er pga. det...)....sheesh...

 

og til den som sa at det er bedre å kjøpe ett nytt HK til 1500kr enn CPU til 2000kr:

 

og de økte kostandene ved LGA vil ikke øke prisene på HK sånn at hvis du har en cpu til 2000, så blir det likegyldig?

Lenke til kommentar
og til den som sa at det er bedre å kjøpe ett nytt HK til 1500kr enn CPU til 2000kr:

 

og de økte kostandene ved LGA vil ikke øke prisene på HK sånn at hvis du har en cpu til 2000, så blir det likegyldig?

Jeg regner med at prisen blir høyrer på hovedkortenen. Det var derfor jeg skrev 1 500,-. Det er ikke mange hovedkort som koster 1 500,- nå for tiden. De fleste koster under 1 000,-

 

Kan jo selfølgelig si at det er bedre å bytte inn en 400,- CPU enn et 1 000,- hovedkort, men de fleste systemer som bruker billige CPUer har også billige hovedkort.

 

Intel er en bedrift som selvfølgelig prøver å tjene penger... Synes ikke det er merkelig at de går over til noe slikt.

Lenke til kommentar

Nå har jeg enda ikke vært borti noen CPU sokkel som har imponert med direkte, gjelder både Socket A og 478(som bygger på samme prinsipp). Dog må jeg tilstå at jeg hadde sansen for slot 1 som PII brukte(de første Athlon CPUene hadde vel en liknende sak), de var enkle og rimelig idiotsikre mot "brukerfeil". Ulempen var sef at de tok mye plass + det hadde vært vanskelig å feste dagens kjølere på dem :)

 

Ellers kan jeg ikke si at jeg bryr meg om hvordan sokkelen er utformet, om pinnene er her eller der, så lenge det funker og CPUen sitter på plass er jeg fornøyd. Under normale omstendigheter er tross alt ikke CPUen noe man trenger å ta av/på så veldig ofte.

 

MEN ett moment her er at det nok er enklere å finne effektiv beskyttelse for disse pinnene på et HK enn på en liten CPU som i litt ustødige hender kan bli dunker mot ett bord, presset på eller andre rare ting som folk faktisk gjør(noen knuser kjerner..). Gjør man liknende stunt med ett HK er det mye som kan gå i stykker, så tror generelt folk er mer forsiktige med HK enn CPUer fordi HK er store ting. En CPU ser tross alt ganske så solid ut(dvs P4 gjør, Athlon ser mer spinkel ut), noe som kanskje fører til at man glemmer at den faktisk er sårbar. Andre fordeler er sef at man kan søle kjølepasta litt rundt uten å tenke på at det kommer mellom pinnene og det blir også enklere å gjøre rubbing/plansliping da man slipper å tenke på å ikke skade pinnene..

Lenke til kommentar
Andre fordeler er sef at man kan søle kjølepasta litt rundt uten å tenke på at det kommer mellom pinnene og det blir også enklere å gjøre rubbing/plansliping da man slipper å tenke på å ikke skade pinnene..

Da er det bedre at pastaen renner 'inn' i prosessoren?

 

:laugh:

Lenke til kommentar
Hva var begrunnelsen for å flytte pinnene til hovedkortet igjen ?

Bedre HF signalkvalitet og mindre motstand pga. bedre kontaktpunkter. IBM har brukt dette lenge på enkelte Power cpu'er.

Hvordan skal dette bli bedre? Det må da vel være det samme om man har pinne-mot-kontaktpunkt eller kontaktpunkt-mot-pinne ? Hva som er opp og ned kan umulig spille noe vesentlig rolle.

 

Det hadde jo ikke vært store problemet å lage tilsvarende kontaktpunkter som en LGA-cpu har på hovedkortet istedenfor?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...