Gå til innhold

AMD går egne veier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva som skjer med Athlon 64 og dual-kjerne er noe uvisst, men Ruiz sa at dersom kundene hadde et krav, så skulle man selvsagt gjøre sitt ytterste for å tilfredsstille behovet. På server-produkter hadde man ingen vei utenom dual-kjerne, men på desktop er det egentlig mer et spørsmål om kundens ønske.

Selvfølgelig vil vi ha dual desktop CPU'er :dribble:

 

Men jeg synes det er bra at de går egne veier, men hvorfor ikke ta noen flere instruksjonssett fra Intel i samme slengen? De har da gjort det før (MMX og SSE (I følge hukomelsen min så var det Intel som kom med det og AMD "stjal" det))

 

Men stå på AMD, kom med Dual A64 før jeg skal oppgradere.

Lenke til kommentar
Men jeg synes det er bra at de går egne veier, men hvorfor ikke ta noen flere instruksjonssett fra Intel i samme slengen? De har da gjort det før (MMX og SSE (I følge hukomelsen min så var det Intel som kom med det og AMD "stjal" det))

 

Men stå på AMD, kom med Dual A64 før jeg skal oppgradere.

AMD lisensert det, ikke noe tyveri inne i bildet. De skal vistnok lisensere SSE3 også (SSE2 er allerede i A64).

 

Jeg antar AMD kommer med dual core, ikke lenge etter Intel. AMD har mye mindre fabrikkeringskapasitet så de kommer ikke til å "introdusere" dual core først(siden det gjør kjernen ganske mye større) men de vil neppe la Intel "herje fritt" så veldig lenge heller, hvis den tekniske overgangen ikke byr på problemer.

Lenke til kommentar

Ja, det er spennende at amd går sine egne veier, men det er litt synd at industrien ikke ønsker å satse på ddr2,ddr3 etc.

 

Anngående bruken av di forskjellige minneteknologiene synnes jeg det er helt utrolig at di ikke har designet minnebrikkene sånn at ddr1 kan brukes i ddr2 slot eller ddr3 slot.

Tviler på at det hadde tatt såpass lang tid å gå over til ny teknologi hvis markedskreftene hadde fått bestemt litt mere sånn sett, og dermed hadde overgangen til nye hovedkort gått mye enklere da man ikke må ut med full oppgradering (HK, Minne, Cpu og skjermkort?).

Håper da inderlig at di nye hk også har agp slot i tilegg til pci ekspress.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
amd venter på at latencyen blir lavere....

Vel det er som høna og egget. Hva kommer først? Det riktige svarte er selfølgelig egget, men: Hvis de store aktørene satser på DDR2 så kommer latencyen til å gå ned ( mye fortere, enn hvis de ikke gjør det). Siden de som lager brikkene kan lage flere som fører til lavere priser og at de kan bruke mer penger på å forberde teknologien, som fører til bedre og billigere brikker.

Lenke til kommentar

The Inquirer har flere detaljer om AMD sine fremtidige planer:

http://www.theinquirer.net/?article=15953

 

"Like Intel, AMD said that new microprocessors are expected with additional features rather than faster speed. Those include support for DDR-3, more cache, and more controllers in the chip.

 

Future ideas AMD is working on include high K GOX, improvements to the metal gate, selective EPI and raised S>D, and new dopant an anneal processes. These are not in production, but features for the future.

 

The next chip will not use high K GOX, metal gate improvements are too early, selective EPI and raised S/D will definitely be used. And some improvements in strained layers on top of transistors look very promising. Fully depleted is not mature enough to go into production because the performance is not high enough.

 

As far as copper interconnects are concerned, the challenges will continue to be production, yield and reliability for smaller dimensions."

 

Og her:

http://www.theinquirer.net/?article=15957

 

"He said that once AMD has the dual core capability into the Opteron in the second half of next year, the marketplace will decide what consumers want in their performance machines. If customers decide they want that, AMD will consider doing it, but the most logical way is not necessarily to use dual core Opteron technology. On the server side it’s an absolute must, Ruiz said.

 

In fact, he said, that capability had been built into the structure of the architecture using Hypertransport, almost from the start.

 

Ruiz said that at some time AMD processors will support DDR-2, but maybe in 2006 or later, customers will get what the want in terms of price and performance."

 

Dobbel-kjerne, flere integrerte kontrollere (PCI-Express og LAN kanskje?), større cache og DDR-3 (!) støtte virker kanskje mest spennende :thumbup:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Hvilke endringer er det fra DDR2 til DDR3?

DDR3 fortsetter der DDR2 slipper tenker jeg og krever såvidt jeg vet 1.9V, kan kjøre på over 2GHz (2x1GHz) effektivt og har forhåpentligvis også lavere tilgangstider. Mest spennende blir vel kanskje muligheten for at man igjen kan kjøre CPU og RAM på 1:1-hastighet :yes:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Hvilke endringer er det fra DDR2 til DDR3?

DDR3 fortsetter der DDR2 slipper tenker jeg og krever såvidt jeg vet 1.9V, kan kjøre på over 2GHz (2x1GHz) effektivt og har forhåpentligvis også lavere tilgangstider. Mest spennende blir vel kanskje muligheten for at man igjen kan kjøre CPU og RAM på 1:1-hastighet :yes:

Det må jo ligge noen grunnleggende endringer bakenfor for at dette skal være mulig. Har forøvrig svært liten tro på kombinasjonen mye ram og lav latency. Det slaget er nok prinsippielt tapt for lenge siden. Det er liksom ikke fysisk mulig. Høy båndbredde er derimot ikke så vanskelig å forstå at de kan klare.

 

Skal foresten bli interessant å se hvordan AMD har tenkt å manuvrere seg gjennom jungelen med DDR1, DDR2, DDR3, FBDIMM og XDR minne som antagelig kommer til å bli ledende innenfor hver sine nisjer i de kommende årene. (hhv. mainstream (DDR#), server/workstation og workstation/high-end desktop tipper jeg) Den integrerte minnekontrolleren skal de i allefall få jobbet godt med!

 

..Og selv klokkefrekvens sinkene IPF vil vel ha passert 2GHz før DDR3 blir å finne i 2GHz versjoner for DIMM.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...