Gå til innhold

Alienware: To grafikkort i én PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er bare å tenke seg et par uker tilbake, før lanseringen av x800 og nv40. 9800XT var det heftigste man kunne tenke seg til ca 3500kr, 9800pro koster 2000. 2x9800pro gruser 9800xt på ytelse(ca 35%). Et lignende scenario om et par mnd kan virkelig ta av! Poenget er at om vi får lignende prising på de nest beste kortene i den nye generasjonen kan det bli ganske sinnsyk grafikk...

Lenke til kommentar

Dette var da ikke noe nytt, ikke så spennende heller.

 

Ingen som husker 3DFX og Voodo 2? der kjørte man fint 2 kort i SLI, men når Voodo 3 kom var det kortet 3,5 ganger så raskt, så de kjønte at det bare var teit å legge til SLI støtte der, siden Voodo 4 kom snart og ville være flere gange så rask so 2x Voodo 3.

 

Tror nok ikke dette er fremtiden.. grunnen er enkelt og greit at det er billigere å produsere ett kort som er dobbelt så bra, enn to litt dårligere.

 

Joda.. hvorfor lager man ikke bare dobbelt så bra kort da? siden de blir for dyre for folk flest. og dermed er ikke markedet så stort.

Lenke til kommentar
Det er bare å tenke seg et par uker tilbake, før lanseringen av x800 og nv40. 9800XT var det heftigste man kunne tenke seg til ca 3500kr, 9800pro koster 2000. 2x9800pro gruser 9800xt på ytelse(ca 35%). Et lignende scenario om et par mnd kan virkelig ta av! Poenget er at om vi får lignende prising på de nest beste kortene i den nye generasjonen kan det bli ganske sinnsyk grafikk...

så du tror ikke de hovedkortene vil koste mye?

hovedkortet kommer sikkert til å koste det samme som 9800xt koster i dag, så det er nok ikke så veldig mye å tjene på det, men bedre ytelse blir det jo

Lenke til kommentar
så du tror ikke de hovedkortene vil koste mye?

hovedkortet kommer sikkert til å koste det samme som 9800xt koster i dag, så det er nok ikke så veldig mye å tjene på det, men bedre ytelse blir det jo

Nja, det vil jo vise seg. Om det ikke krever så forferdelig mye mer enn en ekstra PCIe-slot og en kontroller er det ikke sikkert det blir så dyrt. Har forsåvidt aldri sett et desktophk som har kostet vesentlig mer enn 2000, og hvem vet, kanskje man nå kan kjøpe to grafikkort bundlet med hovedkort? Det er en fremgangsmåte jeg hadde vurdert om jeg hadde hatt noe å si...

Lenke til kommentar

Er det ikke litt mye antagelser ute og går her?

 

Personlig tror jeg at det ikek blir særlig vanskelig å lage en løsning med to grafikkort. (hey, jeg har jo to grafikkort i jobb-PC'n nå: ett S3 PCI og ett Nvidia AGP, og tre skjermer tilkoblet) Det er vel kun antagelser at de to PCIe skjermkortene skal kunne samarbeide for å lage bildet på en og samme skjerm? Jeg tror heller at Alienware snakker om 2-skjerm-løsninger eller mer, der hvert grafikkort kan tilkobles 2 skjermer (eller 3 når matrox kommer på banen med PCIe)

 

Det blir altså noe helt annet enn den gamle Voodoo II SLI løsningen der begge skjermkortene samarbeidet om 3D-bildet på samme skjermutgang.

Lenke til kommentar
Jeg tror heller at Alienware snakker om 2-skjerm-løsninger eller mer, der hvert grafikkort kan tilkobles 2 skjermer (eller 3 når matrox kommer på banen med PCIe)

Da har du nok ikke lest saken godt nok :) Dette er fra intervjuet med Alienware:

 

3dMark 2003, SPECviewperf, UT 2003, FarCry, HL2; Performance gains from Alienware’s Video Array are projected at 50% or greater over present single-GPU video cards.

 

Det er hevet over enhver tvil at Alienware snakker om to skjermkort som samarbeider om renderingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...