Gå til innhold

GeForce 6800 "non ultra" specs


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

tja 12 pipelines istedet for 8 i FX5950? 50% økning der iallefall, også må man jo regne med alle andre forbedringer i kjerne osv...

men kanskje hoppet til ATi ikke blir så altfor langt i mellomsjiktet nå da, ettersom begge satser på 12pipe løsninger på "billig" segmentet

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

En ting er hvertfall sikkert. Jeg kommer ikke til å kjøpe en GPU med 12 pipelines, når det finnes modeller med 16. Da venter jeg heller et par måneder til jeg kan få råd til å kjøpe ultra versjonen.

 

Men vi får vel se hva ATI kommer med først. Når skal de lansere kortene sine igjen?

 

-Stigma

Lenke til kommentar
En ting er hvertfall sikkert. Jeg kommer ikke til å kjøpe en GPU med 12 pipelines, når det finnes modeller med 16. Da venter jeg heller et par måneder til jeg kan få råd til å kjøpe ultra versjonen.

 

Men vi får vel se hva ATI kommer med først. Når skal de lansere kortene sine igjen?

 

-Stigma

4 eller 5 Mai er det vel som er dato'ene når man får mere info om ATI's kort.

Lenke til kommentar

I forhold til 6800 Ultra, så har 6800:

  • Antall pipeliner: 75%
  • GPU hastighet: 87,5%
  • Kombinert gir de to første punktene 65,6% av fillraten

  • Teoretisk minnebåndbredde: 63,6%
  • Trolig litt mer overhead på minnebåndbredden på grunn av DDR i stedet for GDDR3
  • Trolig litt bedre timinger på minnet siden ram med flest MHz er vanskeligere å lage med lave (=bedre) timinger
  • 50% av mengden minne
  • Med forutsetningen at mengden minne ikke har noe å si for testene som kjøres (noe som sikkert stemmer ganske bra når man ikke kjører AA/AF i 1600x1200 eller høyere) og vi antar at lavere (=bedre) timinger har like mye positiv effekt som GDDR3 senker overhead, så vil minnebåndbredden bli 63,6%.

Siden flaskehalser ikke forsterker hverandre så kan vi gjøre en teoretisk og forenklet antagelse å si at ytelsen til 6800 kommer til å ligge mellom ca 63,6% og 65,6% av ytelsen til 6800 Ultra dersom ikke CPU'en er flaskehalsen. Tar vi med litt slingringsmonn i beregningen så kan vi anta ca 60-70% av ytelsen dersom CPU ikke er flaskehals. I realiteten er CPU'en ofte flaskehals og oftere for 6800 Ultra enn for 6800. Dermed kan vi anta at GPU'en i mange sammenhenger ikke vil være flaskehalsen og yte ca likt. Summert opp så vil 6800 yte ca 60-100% av 6800 Ultra avhengig av om CPU er flaskehals eller ikke. Hvis ekstreme oppløsninger og AA/AF brukes så kan forskjellen bli ennå større på grunn av at mengden minne ikke strekker til.

Lenke til kommentar

får 6800 non ultra så dårlige specs,skal iallefall ikke jeg ha det.

 

325-350 på gpu og ca 700 mhz ram,er jo ikke mere enn jeg har nå

ok da.sikkert bedre ytelse i dx 9,men vil ha mere mhz også.

 

da kan jeg sikkert vente til ati kommer med sine kort

sikkert mere for pengene der..

 

eller vente til 6800 ultra går ned i pris,men da får jeg en lang vinter :(

Endret av Traxco
Lenke til kommentar
får 6800 non ultra så dårlige specs,skal iallefall ikke jeg ha det.

 

325-350 på gpu og ca 700 mhz ram,er jo ikke mere enn jeg har nå

ok da.sikkert bedre ytelse i dx 9,men vil ha mere mhz også.

 

da kan jeg sikkert vente til ati kommer med sine kort

sikkert mere for pengene der..

 

eller vente til 8600 ultra går ned i pris,men da får jeg en lang vinter  :(

Dårlig å dårlig. Mhz har ikke alt og si. Det nye kortet har jo 12 pipelines i forhold til dagens 8 på de beste kortene. Blir for teit og lite overveid å si at jeg har jo samme mhz nå :nei: Hvorfor yter celeron på 2.8gig så dårlig i forhold til en p4c på samme speed.

Tror du skal se kortet testet før du uttaler deg for mye.

Lenke til kommentar

Får håpe 6800non-pro egentlig er 6800pro kjerner der noen av kjernene i wafferen har døde pipelines. Det er ikke økonomisk å teste alle kjernene, defor blir alle kjernen nedgraderte. Det er ihverfall tilfellet med ATI 9500non-pro og 9800SE. (se www.ocfaq.com for mer info). Får håpe det er tilfellet med 6800non-pro og.

<3 softmodding <3 :).

Lenke til kommentar
får 6800 non ultra så dårlige specs,skal iallefall ikke jeg ha det.

 

325-350 på gpu og ca 700 mhz ram,er jo ikke mere enn jeg har nå

ok da.sikkert bedre ytelse i dx 9,men vil ha mere mhz også.

Ser i profilen at du har Athlon XP 3000+ (2167MHz). Hvorfor kjøpte du ikke Celeron i stedet for? Det gir deg jo en drøss med flere MHz .. (og dårligere ytelse selvfølgelig). Skulle nesten tro at folk som har valgt AthlonXP fremfor Celeron visste at MHz ikke er all verden.

 

Uansett hva du mener om 6800 så bør du vente på ATI's kort for å se hvor bra de er, hva prisene blir og dermed hva som gir mest for pengene. Det er alt for tidlig å begynne å anta at man får mer for pengene med ATI's produkter.

 

8600 Ultra må du nok velne mane år på, men 6800 Ultra kommer nok ned i et par tusenlapper om et års tid. Men seriøst: Hva skal du med et så bra kort? Du har vel ikke seriøst tenkt å spille på 2048x1536 med AA og AF ? I så fall må du ha en ganske ekstrem skjerm.

Lenke til kommentar

jo..vet at mhz er ikke alt,men vil gjerne ha et kort som minst

yter 2-3 ganger mere enn det jeg har i dag(ati 9800).

 

men ble sikker bare skuffet,trodde gpu til 6800 non ultra skulle

ha samme mhz på storebroren(400mhz)og ram skulle jo ha ca 950-1000 mhz

 

båndbredde blir jo ikke så mye på 700mhz(ca23-27)iallefall ikke mere

en de beste fx kortene i dag fx 5950 ultra.

 

høy mhz på gpu blir gjerne mere fps i spill,høy mhz på ram da har man

stor båndbredde og ha kjøre spillene i stor oppløsing.og bruke aa og af på.

 

at 6800 har mere ytele i dx 9 spillene,vet vi jo fra 8600 ultra testene.

 

ps:tror bare at 6800 non ultra ikke innfrir mine krav til neste grafikkort i pc"en

Endret av Traxco
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...