Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Den store Webhotell tråden


Anbefalte innlegg

Hei

 

Det er et mylder av webhotell på markedet , slik at det er rimelig vanskelig som forbruker å forholde seg til dette kaos.

 

Men fikk man luket bort de webhotell som har feil i form av nedetid og annet - kunne en sitte igjen med en liste som for en forbruker er leselig.

 

Jeg har i lang tid studert nettet angående webhotell , lest på de aller fleste forum i Skandinavia om brukertilbakemeldinger.

 

Jeg setter her opp en del rimelige krav :

 

 

Pris på webhotellet må ikke overstige 1000 kr året

(1000 kr året med 10.000 kunder blir 10 millioner kroner eks.domenehåndtering o.l , og for den summen bør enhver webhotelltilbyder klare å holde et stabilt webhotell)

 

 

Støtte for asp - php - mysql - cgi - o.l bør være en helt grunnleggende funksjon.

 

 

Statistikk - kontrollpanel - rimelig antall e-postadresser - subdomene

bør være grunnleggende funksjoner.

 

 

Nedetid

- Det er intet som er mer ødeleggende for en webside enn nedetid , en kan miste brukere i stor stil - siden kan bli sett på som useriøs - så dette er et Meget Viktig krav som en forbruker bør tenke på og særlig gjelder dette komersielle sider , men en vet aldri når den private siden blir oppgradert.

Og dårlig rykte er lett å få (pga eks nedetid) men godt rykte er vanskeligere å oppnå.

 

 

Support

En bør få svar på feil angående server innen kort tid.

 

 

Mulighet til å sende web e-post

Med dette menes å kunne sende web e-post fra sin webside med enten php - asp o.l

Kan en dette kan en også lage nyhetslister o.l

 

 

 

Så kan man begynne med å lage en liste over webhotell , noen vil sikkert stusse på 1000 kr året og synes det er for dyrt.

Ja , det er jo noen kroner.

Men vis meg det webhotell som leverer billig webhotell uten nedetid og serverfeil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

www.b-one.net

 

Leverer webhotell i prisklassen 10 kr - 40 kr mnd (sist jeg sjekket)

 

Har lest en hel del dårlige bruker tilbakemeldinger angående b-one.net

 

Der nedetid er svært mye klaget over.

Fri trafikk som plutselig ikke lenger er fri trafikk , det er fra b-one.net sin side ingen god forklaring på hva fri trafikk er for dem. Og da kan de jo tolke dette hvordan de ønsker til enhver situasjon.

Og jeg har lest mange tilbakemeldinger fra personer som får sin webside satt på "pause" pga de har hatt for mye trafikk.

 

Det brukes fortolker for asp sider , siden b-one.net ikke har windowsbaserte servere. Har lest tilbakemeldinger fra forbrukere som sier at de har mye feil på sine asp sider som ellers fungerer godt på en windowsbasert server.

Om det er fortolkeren (chili soft ) eller b-one sine servere er ikke godt å si.

 

Support , b-one.net lover 24 timers support men denne holdes ikke alltid etter hva brukere sier.

 

Så konklusjon b-one.net - ønsker du en side med over 99 % opptid da er ikke b-one.net noe for deg.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt WEBConsult i over et år og har ikke opplevd noe nedetid hittil. Kundeservicen er upåklagelig, og han som styrer dette svarer meg nesten uansett tid på døgnet (og hyggelig er han og). Betaler 600 kroner året for domene+webhotell, noe som heller ikke er den billigste løsningen(!). Serveren har støtte for det du trenger og control-panelet er veldig innholdsrikt..

 

EDIT: Kan legge til at det ikke er noe max antall e-post kontoer og subdomenene behandles i samme kontroll-panel som "hoved-hotellet"..

Endret av Ingardj
Lenke til kommentar
Jeg har brukt WEBConsult i over et år og har ikke opplevd noe nedetid hittil. Kundeservicen er upåklagelig, og han som styrer dette svarer meg nesten uansett tid på døgnet (og hyggelig er han og). Betaler 600 kroner året for domene+webhotell, noe som heller ikke er den billigste løsningen(!). Serveren har støtte for det du trenger og control-panelet er veldig innholdsrikt..

 

Hei

 

Kjenner ikke til WebConsult men var inne og sjekket litt.

Fant ingen tekst om garantert oppetid og så at trafikk pr mnd var 1 GB

 

Skulle ha fått med en grense for trafikk i hovedinnlegget eller fri trafikk som er det optimale.

Nå vet ikke jeg om WebConsult "pauser" websiden ved overstigelse av trafikkgrensen eller om en bare får påplusset fakturaen.

 

1 GB er ikke så mye hvis en har en litt aktiv side med mye grafikk o.l.

 

Det som i klarttekst savnes her og på de aller fleste webhoteller er en tekst som sier : Vi garanterer over 99 % oppetid.

 

Jeg stusser med engang på et webhotell som ikke har denne teksten.

 

Nå var det ellers godt med info på WebConsult.

 

Går vi videre til www.surftown.no som har pent så lite med informasjon , lover fri trafikk med på samme grunnlag som b-one.net - altså ikke fri trafikk.

Har lest bruker tilbakemelding på at surftown har en 10 gb grense på trafikken.

Det står intet om oppetid hos surftown.

Det står faktisk pent lite på www.surftown.nu og hvorfor kan en jo helt klart undres over.

 

Så www.web10.nu , like lite info som b-one og surftown men har lest brukertilbakemeldinger om at web10 har slått av smtp , slik at en kan ikke ha nyhetslister - sende epost via websiden.

 

Til nå i denne tråd ville jeg snust mer på WebConsult , dvs sendt noen mail for å få klarthet i oppetid- og hva som skjer ved nedetid.

 

Vil jeg få gratis leie 1 mnd for hver nedetid over 1 minutt , er dette er for sterkt forbrukerkrav ?

Jeg synes ikke det , tatt i betrakning den ulempe nedetid kan påføre en forbruker.

 

De aller fleste har vært inne på en side som titt og ofte er nede spør seg ikke om hvilken leverandør av webhotell er dette , men de spør seg hvilken webside er dette , skikkelig useriøs.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Jeg har hatt NordicHosting en god stund, og de har 5GB i båndbredde pr. mnd, MySQL, og stort sett alt man trenger. God kundeservice og raske linjer. Bra web-interface for administrasjon av domenet. Lave priser!

 

Meget fornøyd :)

 

www.nordichosting.com

Endret av Slettet-10579
Lenke til kommentar

Hva defineres som "bra oppetid" da? Personlig synes jeg ikke 99.3% er så veldig å skryte av. Sakser litt jeg:

 

"A 99% uptime means that the service is down for almost one hour out of every four days, or more than 7 hours per month. 99% uptime is typically what you can expect from desktop systems. As a customer, you definitely should not be satisfied with a guarantee of 99% uptime, when it means you risk losing nearly a full business day each month to frustrating and unproductive outages.

 

99.9% uptime (sometimes referred to as "three-nines") is a big improvement over 99.0%, with an average of less than one and one-half minutes per day of downtime, or 43 minutes per month. Many ASPs promise 99.9% uptime, since this is the level of reliability afforded by most business servers and networks.

 

Beyond 99.9% uptime is the realm of high-end business applications. 99.95% availability allows for 22 minutes of downtime per month, while 99.99% ("four-nines") reliability means less than five minutes of downtime per month."

 

99% blir ofte brukt i vanlig tale om noe som er "nesten perfekt" osv. Når det gjelder uptime PCer så er ikke 99% så helt fantastisk.

 

http://www.ilogos.com/en/expertviews/artic...0010424_AS.html

Lenke til kommentar
servetheworld har det meste og tilogmed 99,3% oppetid

 

Hei

 

Meget bra det med garanti på oppetid så + der , trafikken på det billigste webhotellet som er 5 GB i mnd er jo også rimelig bra.

Videre i alternativene går ServeTheWorld til 10 GB og så til 15 GB trafikk.

 

Hva skjer hvis en overskrider grensen sies det ikke noe om , kan en kjøpe ekstra GB - og hva koster det ?

 

Så er det jo gitt noen tilbakemeldinger på at wedsider blir generert tregt , det er jo ikke mange sekundene en forbruker orker å vente før en lukker vinduet.

Lenke til kommentar
Hva defineres som "bra oppetid" da? Personlig synes jeg ikke 99.3% er så veldig å skryte av.

 

Hei

Er for all del enig med deg.

 

99,3 % tilsvarer i en 30 dagers mnd nesten vel 1,7 timer nedetid.

 

Men 99,3 % er jo bedre enn ingen garanti, slik mange webhoteller har.

 

ServeTheWorld skriver også på sine websider :

De siste 3 årene har vi hatt en oppetid på 99,9%

 

99,99 % oppetid bør være et mål for enhver webhotell tilbyder , det kan man dra kunder på.

Lenke til kommentar
Jeg har hatt NordicHosting en god stund, og de har 5GB i båndbredde pr. mnd, MySQL, og stort sett alt man trenger. God kundeservice og raske linjer. Bra web-interface for administrasjon av domenet. Lave priser!

 

Meget fornøyd

 

www.nordichosting.com

 

Hei

 

Etter det jeg kan se koster da dette 1590 kr eks mwa - altså nesten 2000 kr inkl mwa.

 

1 GB ekstra trafikk/overføring pr mnd. 200 kr året eks mwa

eller

Overskredet båndbredde pr. mnd. (etterskuddsvis) Kr 0,30 pr mb

 

Fant heller ingenting om oppetid og eventuell garanti.

Ikke støtte for asp , så det var litt klaging på support forumet angående dette.

 

Så stusset jeg litt på det at brukere som brukte yabb forum ville bli suspendert ..

pga at yabb forum hadde sikkerhetshull.

 

De fleste forbrukere er jo hobbyprogrammere i php- asp o.l. og vil det si at man da blir suspendert hvis en har litt dårlig kode - ikke sikker nok kode ?

 

Men la også merke til over 30.000 domener (mange kunder) , samt best i test på dinside.

Så de virket seriøse , det vil jeg si , men prisen var kanskje i høyeste laget.

Lenke til kommentar

Jeg er fryktelig fornøyd med xmac.no og jeg vet om en god del folk her på forumet som også er fornøyd med dem.

 

Har mange sider der og har enda ikke opplevd noen nedetid. De har som jeg vet om ikke noen garanti på nedetid, men det har heller ikke vært et aktuelt tema siden jeg sålangt ikke har opplevd noe nedetid.

 

Tilbydere som tilbyr fri-trafikk er noe man IKKE bør gå etter. Trafikk skal spesifiseres og jeg mener at man ikke kan gjenta mange nok ganger at det ikke finnes noen fri trafikk. Ingen kan tilby det, det er alltid begrensninger og det vil alltid være det. Påstår man noe annet er det falsk markedsføring!

 

Disse garantiene på 99.9% o.l oppetid har jeg enda til gode å se noen webhoster som overholder eller bryr seg om. De fleste kundene har heller ikke mulighet til å faktisk sjekke dette og det er noe jeg har opplevd powweb og andre har gitt lang f i.. altså ikke noen målbar skala på om selskapet er bra eller ikke.

 

... og at støtte for ASP skal være noe krav for en god webhost synes jeg også er helt bak mål. ASP og Windows er teknologier som ikke har noe på en webserver å gjøre. All erfaring viser at php/jps og linux/bsd er mye mer stabilt. Bare ta en titt på netcraft.com :)

Endret av kristoffer99
Lenke til kommentar

Jeg har Gold-pakka på www.the-webhost.com - den har virka helt ålreit den, ingenting å klage på, rask og fin :) Kanskje litt lite plass, men passe med bandwidth..

 

De garanterer 99% uptime, som er greit for meg, siden jeg bare bruker denne som et mirror, og ikke hovedside..

Endret av ZyreX
Lenke til kommentar
Vil jeg få gratis leie 1 mnd for hver nedetid over 1 minutt , er dette er for sterkt forbrukerkrav ?

Jeg synes ikke det , tatt i betrakning den ulempe nedetid kan påføre en forbruker.

Vel, da hadde antagelig ingen kunnet tilby disse tjenesten med slike avtaler.

Det ser ut som du forventer 99,999% oppetid for en 1000.- pr år og det er nok litt optimistisk for og si det på en pen måte.

Hva skal du ha på disse sidene?

Endret av agvg
Lenke til kommentar

Det enkleste er vel å si at man får det man betaler for.

 

En leverandør som tilbyr "Fri trafikk" kan holdes ansvarlig for denne bruken av ord.

Det som kanskje er mer problematisk er at de fleste av disse leverandørene lyver eller oppgir falsk informasjon om tilgjengelig båndbredde.

 

Jeg savner faktisk hos alle de nevnte leverandører en oversikt over hvilken fart du kan forvente på din webside. Det vil jo være lett å love "Fri trafikk" dersom de struper deg på 64kbps eller gjør andre begrensende inngrep som ikke stopper trafikken, men gjør den begrenset.

 

Så skal du være sikker bør du velge en host som oppgir båndbredden din side skal ha tilgjengelig.

 

Når det gjelder servetheworld så har jeg tidligere gått positivt ut om dem, men har blitt tvunget til å spise mine egne ord. Grunnen er at en kamerat av meg som sitter på en SHDSL linje og har ett domene hostet hjemmefra og ett hos servetheworld faktisk var nødt til å legge på sin hjemmemaskin en videosnutt som skulle lastes ned, fordi servethewolrd var for treg. I tillegg kan man jo for eksempel se på en rekke php sider hvor lang tid de bruker på å bli parset og på servetheworld er dette nå blitt høye tider.

 

Et annet problem er at om man ser bare på oppetidsstatistikk og velger den leverandør man IKKE finner noe negativt om, så ender man ofte på en fersk leverandør som ikke ennå har hatt tid til å "drite seg ut". Eller på en leverandør som skifter navn like ofte som andre skifter truser.

Endret av Hawkie
Lenke til kommentar
kristoffer99 : Jeg er fryktelig fornøyd med xmac.no og jeg vet om en god del folk her på forumet som også er fornøyd med dem.

 

Har mange sider der og har enda ikke opplevd noen nedetid. De har som jeg vet om ikke noen garanti på nedetid, men det har heller ikke vært et aktuelt tema siden jeg sålangt ikke har opplevd noe nedetid.

 

Tilbydere som tilbyr fri-trafikk er noe man IKKE bør gå etter. Trafikk skal spesifiseres og jeg mener at man ikke kan gjenta mange nok ganger at det ikke finnes noen fri trafikk. Ingen kan tilby det, det er alltid begrensninger og det vil alltid være det. Påstår man noe annet er det falsk markedsføring!

 

Hei

 

Jo xmac.no virket greie de både på priser og innhold i webhotell pakkene .

5 GB trafikk pr mnd .

 

Det som det ikke stod noe om var hva pris for ekstra GB trafikk kostet .

 

Fri trafikk går å tilby , men helt klart ligger det jo en del jobb bak å klare å kunne tilby fri trafikk.

Noen måter for å tilby fri trafikk er jo å begrense antall kunder pr server , ja ta høyde for at alle sidene er 80.000 besøkende pr dag kunder. Da er en langt på vei .

Ellers stå klare med nye severe - linjer ved behov.

 

Nedtid bør- er noe som skal komme forbruker til gode , slik man har på vanlig telefoni - avbrudd -feil gir rett til nedsatt pris.

Klart nedtid er enhver webhotell tilbyders mareritt da tilbyder vet at kundestrømmen vil fort snu ved nedetid.

Så hvorfor kan ikke tilbydere skrive det sort på hvitt at de gir kompensasjon for nedetid.

Tatt i betraktning den ulempe nedtid kan gi en forbruker er det ikke noe urimelig krav å forvente kompensasjon for nedetid.

 

Og asp - Windows har jo like mye på nett å gjøre som andre ;-)

Den mest besøkte siden på web er vel www.windows.com og den kjører asp og windowsserver.

At access-database ikke har mye på web å gjøre det er en annen sak.

 

Men klart apache - php - linux o.l har like mye som asp - windows å gjøre på web.

 

Jeg tipper linux o.l er mer hacker utsatt enn windows da enkelt basert på at det er åpen kildekode.

 

Det kan være enklere for en forbruker som gjerne sitter med et windows(os) kanskje med frontpage og forholde seg til et windowsbasert webhotell med støtte for frontpage extensions installert.

 

Så jeg tenkte rent forbrukermessig uten tanke på pris.

Alle forbrukere kjøper jo ikke Lada siden den er billigere enn BMW ;-)

 

Nå mente jeg ikke at php-apache-linux var Lada , men ville bare påpeke at pris er ikke alltid alt for en forbruker.

 

Sitter en på windowskunnskaper , kan kode litt i asp så er det ikke gjort på dagen å omkode til php. Likedan er det omvendt .

Derfor mente jeg at et webhotell bør støtte både asp - php.

Lenke til kommentar

Mine sider blir hostet på en av servetheworld sine unix servere her i Norge. Jeg har hatt servetheworld i litt over en måned nå, men er utelukkende kjempefornøyd.

 

Jeg betaler 59 i mnd for 1,5GB serverplass og 8GB transfer.

 

Kontrollpanelet er helt ok, og pakken inneholder uendelig epost / mysql databaser så lenge total lagring ikke overskrider de 1,5GB. Det er også noe "sitebuilder" med for de som trenger slikt.

 

Overskrides båndbredden koster det noe slikt som 29 kr pr GB du går over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...