Gå til innhold

Alderwood for ekstrem ytelse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gammelt nytt! "Alle" har lenge vist at alderwood er etterfølgeren til det nåværende chipsettet for ekstrem ytelse (i875P). I den forbindelse så kan jeg jo nevne at ytelsen til i875P på ingen måte er "ekstrem" i forhold til det mye billigere chipsettet i865PE. Slik blir det nok også for alderwood (i925x) sammenlignet med de lavere i915P og i915G chipsettene.

 

Forøvrig så er vist den eneste forskjellen på i925x og de billigere i915P/G-chipsettene at i925x ikke skal være bakoverkompatibel med gamle PCI og AGP-kort og DDR-minne. Ellers tror jeg alt er likt. (altså at alle har støtte for PCI-Express og DDR-II minne)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det forekommer meg det begynner å gå inflasjon i ord som "revolusjonerende". Spesielt blir det også når sentrale spesifikasjoner fortsatt er uklare. Når så det hele er for folk som ønsker "det lille ekstra", virker det jo tilslutt som det bare er små ting.

 

Ta da heller en kikk på chipset fra Serverworks, som lenge har støttet f.eks. 4-way interleaving, PCI-X på opptil 133MHz, minne opp til 64GB med mye mer. Jeg kunne ramse opp mer, men da hadde jeg hørtes ut som en selger.

 

Stilen over HW er vanligvis nøktern og realistisk; det er slik jeg liker det.

Lenke til kommentar

Intels brikkesett er en stor pluss i margen for systemene deres. God funksjonalitet og støtte i software samt at de er stødige som fjell med store marginer på klokke frekvensene.

 

leter fortsatt etter komplett beskrivelse av ICH6. vet det er en R versjon med 4xS-ATA og en W versjon med WLAN integrert.

 

Codename_Paragon: Serverworks chipset er geniale, men de er liksom i en annen prisklasse da. ;)

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
Hva blir det neste? Optisk prosessor!  :p

?? :dontgetit: (dette har vel ikke noe å gjøre med denne tråden)

Optiske prosessorer finnes, men er enten til svært spesielt bruk (massiv FFT osv), eller relativt langsomme (bruker termo-optiske effekter pr. idag).

 

Hadde dog prosessoren vært optisk, hadde dette vært revolusjonerende, og ikke evolusjonerende.

 

Ikke for det, en mellomløsning med opisk serieforbindelser mellom chipper er foreslått, og er raskere enn kobberspor dersom avstanden overstiger ca. 20cm. Det ligger ine forslag til hvordan en legger optiske fiberspor innbakt i kretskort nettopp til slik bruk; kanskje et forslag til en reportasje for HW? Jeg likte artiklene fra halvlederfabrikkene, og siden vi har noen kompetente kretskortprodusenter her hjemme på berget, skulle det neppe være vanskelig å ordne et møte.

 

Håper med dette å bringe tråden tilbake på sporet, og at det blir innspill til nye artikler.

Lenke til kommentar
Hva blir det neste? Optisk prosessor!  :p

?? :dontgetit: (dette har vel ikke noe å gjøre med denne tråden)

Optiske prosessorer finnes, men er enten til svært spesielt bruk (massiv FFT osv), eller relativt langsomme (bruker termo-optiske effekter pr. idag).

 

Hadde dog prosessoren vært optisk, hadde dette vært revolusjonerende, og ikke evolusjonerende.

 

Ikke for det, en mellomløsning med opisk serieforbindelser mellom chipper er foreslått, og er raskere enn kobberspor dersom avstanden overstiger ca. 20cm. Det ligger ine forslag til hvordan en legger optiske fiberspor innbakt i kretskort nettopp til slik bruk; kanskje et forslag til en reportasje for HW? Jeg likte artiklene fra halvlederfabrikkene, og siden vi har noen kompetente kretskortprodusenter her hjemme på berget, skulle det neppe være vanskelig å ordne et møte.

 

Håper med dette å bringe tråden tilbake på sporet, og at det blir innspill til nye artikler.

Jeg skjønner fortsatt ikke hva dette har å gjøre med intel's nye chipsett og markedsplasseringen av bl.a i925x til high-end desktop. :dontgetit:

Lenke til kommentar

La meg servere det på sølvfat: Postene angående optiske dingser er en avsporing.

 

Greit nok, er det så himla vanskelig å forstå? :dontgetit:

 

Forøvrig et svært interessant område dette med optiske interconnects. Det vil bl.a. tillate langt større fysiske dimensjoner på RAM oppsett en det som er mulig i dag.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

Er det bare jeg som syntest at Alderwood ligner en Socket478 CPU (tenker da på en Prescott) på en prikk.

Kanskje dette er Intels nye, hemmelige våpen, en CPU intregrert i brikkesettet, kanskje dette har vært en dal av brikkesettene deres en stund, dette kan nok forklare det de kaller for Hyper Threading.

 

Nei, da, bare kødder, men det er vell liten tvil om at det ligner en CPU, selv om dette ganske sikkert ikke er noe det er verd å bry seg om.

 

Men det skiller seg i hvertfall utseendemessig fra tidligere P4-brikkesett, kanskje fordi det er veldig forskjellig.

 

Eller tok hw.no bare et Prescott blide å la til, bare for å pynte litt ?

Lenke til kommentar
Intels brikkesett er en stor pluss i margen for systemene deres. God funksjonalitet og støtte i software samt at de er stødige som fjell med store marginer på klokke frekvensene.

 

leter fortsatt etter komplett beskrivelse av ICH6. vet det er en R versjon med 4xS-ATA og en W versjon med WLAN integrert.

 

Codename_Paragon: Serverworks chipset er geniale, men de er liksom i en annen prisklasse da. ;)

Helt enige at Intel leverer bra chipset for tiden, stabilitet er alltid bra. Det er da nettopp dette som gjør det finnes nisjer for de som ønsker mer guffe.

 

Og jeg er enig i at Serverworks lager ikke billig-chipper, men når folk er helt klare til kryogenisk nedkjøling av maskinene sine for å klemme ut den siste megahertzen, ja da er det neppe pris det står på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...